Jeg skal bygge et skærmtag som følger.

Bredde (langs med huset) 4 meter, dybde (ud fra huset) 3 meter.

En 4 m lang træbjælke (fx 45 x 145) fastgøres til husvæggen, ca. 2,5 m oppe på husvæggen.

3 meter ud fra huset støber jeg to sokler ("en i hvert hjørne") og fastgør stolper (fx 2 stk. sammenflikede 45x95) i disse. OBS! Jeg vil have to stolper, dvs. en stolpe i hver ende af taget. Jeg vil ikke have tre stolper, dvs. med en i midten.

Mellem stolperne skal jeg derefter have en 4 m lang bjælke af en slags. Bjælken vil stikke ud 25 cm ved siden af hver stolpe, dvs. afstanden mellem stolperne er 3,5 meter.

Fra træbjælken i væggen til træbjælken, der ligger mellem stolperne, lægger jeg derefter 3 m lange taglægter (fx 45 x 145) med cc maks 120 cm.

Oven på taglægterne bliver der råspont, pap og falses pladetag.

Mit spørgsmål er, hvilken dimension jeg skal have på bjælken mellem stolperne. Et alternativ er selvfølgelig limtræ (muligvis 42 x 180 eller 56 x 180). Et andet alternativ er at bruge almindelige regler og så er alternativ et at bruge en regel (fx 45 x 195) og alternativ 2 at bruge to sammenflikede regler som bjælke (fx 2 stk. 45 x 145).

Hvad tror I kræves for bjælke og dimensioner på bjælken mellem stolperne for at det skal holde, og ikke bue ned?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.