Hej

Jeg har tænkt mig at bygge en terrasse, hvorpå jeg har til hensigt at placere en badetønde. Den generelle anbefaling på forummet synes at være at placere tønden på jorden og bygge terrassen rundt om, men det fungerer ikke for mig, da underlaget er en ujævn klippe.

Min tanke var at støbe sokler direkte mod klippen som underlag for terrassen, hvilket leder mig til to spørgsmål.

1) Tænker jeg rigtigt?
2) Hvordan bør sokler, armering, bærende bjælker og reglar dimensioneres?

Tønden er 193 cm i diameter, og det virker rimeligt at regne med, at den vejer 2000 kg fyldt med vand og folk. 660 kg/kvm med andre ord. Tønden fordeler næppe sin vægt jævnt over hele arealet, så jeg har brug for lidt margen.

Terrassen er tænkt at være 2,5 x 3,5 m

Taknemmelig for hjælp
Jakob

S
Duppe i bjerget for fundamenter, regne op med groft tømmer og stil tønden på, sørg bare for, at du kan komme til eventuel aftapningshane, bedre at træde ned end at have en stige oppe.

Tak!

Det var omtrent sådan, jeg havde forestillet mig. Har du nogen fornemmelse af, om jeg skal bygge i et eller to rum? Passende afstand mellem stolperne? Definition af groft træ? Første gang jeg prøver at dimensionere noget, der ikke er helt standard, så jeg ved hverken ud eller ind :-)

S
Hvordan det kommer til at se ud med bunden til tønden afhænger helt af, hvad der står i manualen, skal den have støtte rundt om og hel bund, eller er der stolper på den, som kan bære alt
Det skal fremgå først, så ingen problemer med at få lavet bunden til den

S
Da er det kun spørgsmålet, skal du have ham halvvejs ned i trallen eller helt ovenpå
hvad er dybden mellem trall og klippe, får halvdelen af tønden plads på det grundeste sted

Interessant idé! Nu forstår jeg hvad du mente med hellere klive ned end op. Desværre vil det laveste punkt være under tunnan hvorfor ovenpå trallen er den eneste løsning.

S
Der er da ingen plads dernede, ikke engang en decimeter, har ikke til hensigt at ændre dine planer, men er det muligt at bygge lidt mere i størrelse på terrassen og flytte på tøndens placering. Tænk lidt over det, om det er muligt, afhænger af hvad regeringen siger, et samrådsmøde er ikke en dårlig idé.

Hej
Det der bliver en ret stor last. Hvor høj er tønden? Ikke sikker på, at 20kN?

Hvis det nu er som du siger, at det bliver tilsvarende 6,6kN/m2, så er det meget. Ca. 3 gange mere end for bjælkelag/gulv...

Man kan videre antage, at konsekvensen ved brud kan blive lidt farlig?

For at klare 6,6kN/m2
Behøver du i størrelsesordenen, med ok nedbøjning og lidt sikkerhed, ca. 220x45 s250, hvis du vil klare det i frit oplagte enkelspænd på 2,5m, dvs. uden mellemstøtte.
Dette giver punktlaster i bjælkers ender, som er meget små, hvorfor disse kan lægges op på pæle med fundamenter på eksempelvis 1,0 m afstand, som bliver ret små, hvis de ikke er høje...

Det er nok mere fornuftigt at tage sig af lasten fra spabad i angivne punkter med betonfundamenter og så bygge en terrasse rundt om...

Mvh Alex

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.