Jeg overvejer forskellige udformninger af søjler, som skal bære en HEA-bjælke. På grund af pladsmangel vil jeg helst kunne placere en stålbjælke i en væg (som er ca. 8 cm tyk).
Dog er jeg gået i stå i mine forsøg på at beregne styrken på en VKR 80x40x5 søjle, som er 2,3 m lang og fastskruet i begge ender.
Belastningen på den horisontale HEA-bjælke består af reaktionen fra 2 tagspær, der slutter ved ca. 1/3 af tagfaldet, dvs. kun 1/3 af tagfaldet vil belaste konstruktionen groft beregnet. Med snezone 2,5 og en grov overvurdering af tagareal + egenvægt får jeg belastningen til ca. 20 kN pr. tagspær. Søjlerne skal således bære 20 kN/stk uden at knække.
Bjælketabeller giver inertiradius på 27,4 mm samt 15,5 mm for VKR 80x40x5 (lyder det rimeligt?)
Dette skulle give et slankhedstal på 89, hvis man beregner på en fast indspændt bjælke (2300*0,6/15,5).
Er dette godt nok? Eller har jeg regnet helt forkert? og hvad mere burde man tjekke?
Vær venlig at hjælpe en, der har forlagt sin pdf med formler og oplever dårlig søgemaskine-karma for at finde formelsamlingen igen.
Du behøver/skal ikke finde på egne sikkerhedsfaktorer på lasterne. Søg efter lastkombination STR 6.10b så får du sikkerhedsmarginen ifølge normen, hvis du følger den.
Du behøver/skal ikke finde på dine egne sikkerhedsfaktorer på lasterne. Søg efter lastkombination STR 6.10b så får du sikkerhedsmargenen ifølge norm, hvis du følger den.
To spær burde kunne veksles af med en træbjælke?
Tak for påmindelsen, jeg er helt enig med dig. Formålet med min beregning var at vurdere en løsning med rimelighed, og min hukommelse fra mine sidste beregninger (længe siden) var, at en rektangulær VKR 80x40x5 burde holde mere end rigeligt.
Nu, når jeg ved, at i det mindste denne løsning kan fungere pladsmæssigt, må jeg beregne ordentligere ifølge konstens alle regler.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.