Jeg har brug for jeres ekspertise.
Jeg planlægger en pergola, der starter ved gavlen på vores sommerhus på Gotland og går 4 meter ud.
For ikke at forstyrre udsigten vil jeg ikke have nogen stolpe i midten, så spændet bliver 5 meter.
Af æstetiske grunde vil jeg holde dimensionerne nede, så jeg er kommet frem til, at stål er det mest passende valg.
Jeg tror, at en HEB120(5m) er passende som bjælke og VKR70/70/5 som søjler, men jeg vil gerne regne på det.
Har I nogle tips til (enklere) beregningsprogrammer eller formler til at få et nogenlunde svar på, hvilken last det kan bære? Nogen vil garanteret hoppe op og hænge i bjælken..
Fra facaden og ud til bjælken vil jeg sætte 6-7 45*145. Intet tag, kun en dug til at trække over ved behov.
Alle tips modtages med taknemmelighed!
mvh
Johan
Jeg planlægger en pergola, der starter ved gavlen på vores sommerhus på Gotland og går 4 meter ud.
For ikke at forstyrre udsigten vil jeg ikke have nogen stolpe i midten, så spændet bliver 5 meter.
Af æstetiske grunde vil jeg holde dimensionerne nede, så jeg er kommet frem til, at stål er det mest passende valg.
Jeg tror, at en HEB120(5m) er passende som bjælke og VKR70/70/5 som søjler, men jeg vil gerne regne på det.
Har I nogle tips til (enklere) beregningsprogrammer eller formler til at få et nogenlunde svar på, hvilken last det kan bære? Nogen vil garanteret hoppe op og hænge i bjælken..
Fra facaden og ud til bjælken vil jeg sætte 6-7 45*145. Intet tag, kun en dug til at trække over ved behov.
Alle tips modtages med taknemmelighed!
mvh
Johan
En HEB120 på 5m vejer ca. 125kg. Hvis man derefter tilføjer yderligere 75 kg for de tryckade reglarna samt regner med at tre personer på 100 kg hver hopper op og hænger midt på bjælken samtidig, ville alt dette tilsammen give en nedbøjning omkring 5mm.
Dvs du kan sove roligt.
Dvs du kan sove roligt.
Jeg har bygget en altan med samme mål, i stedet for stålbjælke har jeg to limede 45x220 lægter, og stolperne er 90x90. Det holder også... hvorfor to limede kan man undre? Det gyngede lidt for meget med en
Som Gabbe nævnte, er der ingen problemer med nedbøjningen. Jeg lavede en beregning, og der skulle ikke være nogen problemer med moment- eller tværkraftkapaciteten (udnyttelsesgrad: 20% hhv. 1.3%) for HEB bjælken heller. Ingen problemer for trykstyrken når det kommer til søjlerne (udnyttelsesgrad: 0.6%). Der er heller ikke nogen problemer for knækrisikoen (du angav aldrig højden på dem, men jeg regnede med 5 m for en sikkerheds skyld).
Bjælkerne, der går ud fra facaden, bliver heller ikke noget problem.
Med andre ord kan du gå betydeligt ned i dimensioner, men antager, at det er pænere med lidt kraftigere dimensioner.
Bjælkerne, der går ud fra facaden, bliver heller ikke noget problem.
Med andre ord kan du gå betydeligt ned i dimensioner, men antager, at det er pænere med lidt kraftigere dimensioner.
Mange tak for at I har taget jer tid til at svare! Og regne!
Hej, jeg skulle bestille HEB120 bjælken fra Tibnor men under diskussionen fik jeg informationen (fra en forhandler) om at de uden at regne mente det var nok med en HEA120.
Jer, der hjalp mig med at regne, hvad tror I?
mvh
Johan
Jer, der hjalp mig med at regne, hvad tror I?
mvh
Johan
Klik her for at svare