Børnene vokser så det knager, så nu planlægger vi en sengehems. Jeg har lavet en første skitse (der mangler selvfølgelig beskyttelsesrækværk, og vi har ikke bestemt monteringshøjde).

Skitse af et sove-loft med en spændvidde på 2870 mm, uden sikkerhedsrækværk, planlagt til to børn, med plads til leg under.

Tanken er at lade to børn (105 cm og 125 cm) sove i samme seng med hovedet mod hver sin væg. Helst vil vi have området under hemsen helt frit som legeområde, dvs. ideelt ingen stolpe i midten samt en flytbar stige, som dermed ikke er tænkt at fungere som støtte.

Materialevalg er fyrretræ. For en almindelig regel (eller limtræsbjælke), hvilken dimension er nødvendig for den angivne spændvidde 2870 mm? Antag at en yderligere regel/bjælke monteres i midten (parallelt med den yderste), er det muligt at gå ned i dimension?

90x145 burde være nok, hvis du vælger lette ribber. Hvor bred skal sengen være?
Er du i tvivl, kan du let hænge det fra loftet. Dette kan integreres med beskyttelsesrækværket.

Det er mest et komfortspørgsmål. Vælger du 45x145 C 24 på reglen i forkanten kan selv 2 fuldvoksne mænd ligge der uden at føle sig urolige.

• Synes
Peter2400
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge sagde:
90x145 burde være nok, hvis du vælger lette ribber. Hvor bred skal sengen være? Hvis du er i tvivl, kan du let hænge den op fra loftet. Dette kan integreres med beskyttelsesrækværket.
Bredden bliver ca. 1 m. Ribberne tænkte jeg 22x95, det burde gå som lette. Fandt en køjeseng fra Jysk, der skal klare 90 kg, den havde ribber på 15x66, men det føles lidt spinkelt. 90x145 er ikke en dimension jeg kender, og jeg får ingen søgeresultater. Mener du 45x145? Ophængning fra loftet er absolut en mulighed, men jeg har ikke fundet en pæn løsning. Byggbeslag er udelukket, hvis de ikke kan skjules.

J justusandersson sagde:
Det er mest et komfortspørgsmål. Vælger du 45x145 C 24 på reglen i forkant, kan også 2 fuldvoksne mænd ligge der uden at føle sig urolige.
En af os forældre vil nok krybe op og læse en historie, men med begge bliver det lidt trangt. Hvordan mener du, at komforten påvirkes?

Senest redigeret:
Jeg mener 45x145

• Synes
Kahuna
  • Laddar…
Med komfort mener jeg, hvilken nedbøjning man vil acceptere. Håll r gør det for det meste. 45x145 er nok optimalt.

• Synes
Kahuna
  • Laddar…
windestal
Hvordan tænker du "for fremtiden"? Jeg synes totallængden på 287 cm virker for kort til at være en holdbar løsning på lang sigt for to børn. (Selvom konstruktionen sikkert ikke braser sammen.)

Børnene vokser hurtigt, og deres samlede længde er allerede 230 cm. Eftersom man ikke ligger med hovedet trykket mod væggen, bliver det måske omkring 250 cm eller deromkring, der bruges. Der er da kun omkring 37 cm tilbage (eller 18-19 cm per barn), før fødderne overlapper hinanden. Passende i dag til afslutning af tæppet, men om et-to år, når de er vokset yderligere, er der stor risiko for, at de vil forstyrre hinanden, når de bevæger sig i søvne (eller før de sover, selvom de er bedste venner nu, kan det blive uroligt længere frem).

• Synes
D09
  • Laddar…
windestal windestal sagde:
Hvordan tænker du "for fremtiden"? Jeg synes totallængden på 287 cm virker for kort til at være en holdbar løsning i længden for to børn. (Selvom konstruktionen sikkert ikke bryder sammen.)

Børnene vokser som det knager, og deres samlede længde er allerede 230 cm. Eftersom man ikke ligger med hovedet presset mod væggen, bliver det måske ca. 250 cm eller så, der går til. Tilbage er der kun omkring 37 cm (eller 18-19 cm per barn) inden fødderne går overlappende. Passende i dag til afslutningen af dynen, men om et-to år når de er vokset yderligere, er der stor risiko for, at de vil forstyrre hinanden, når de bevæger sig i søvne (eller inden de sover, selvom de er bedste venner nu, kan det blive uroligt senere).
Jeg er enig i, at det er i korteste laget, men vi har begrænset plads, og fordelene med den frigjorte plads under sengen vejer over. Totalt set tror vi, det fungerer et par år, samtidig med vi planlægger tilbygning. De bliver bedre og bedre til at komme overens, de sover sjældent helt udstrakt, og de sover lige så dybt som Skalman. :sleep:

Måske skal I overveje, om det skal være muligt at sætte en rigtig sengbund i den senere. Det kan måske påvirke, hvordan I laver designet.

J justusandersson sagde:
Det er mest et komfortspørgsmål. Vælger du 45x145 C 24 til reglen i forkant, kan også 2 fuldvoksne mænd ligge der uden at føle sig urolige.
Det blev til, at jeg købte 45x145. Prøvede at stille den på højkant på to oplæg på gulvet med ca. 2,8 m spændvidde. Jeg stillede mig på midten på en fod, og min partner målte så nedbøjningen til ca. 5 mm. Det vil nok ikke kunne mærkes. Tak for info!

3,8 mm fik jeg det til i min tidligere beregning med en 100 kg punktlast på midten.

J justusandersson sagde:
3,8 mm fick jag det till i min tidigare uträkning med en 100 kg punktlast på mitten.
Og jeg som bare vejer 90... :D Det ligger vel inden for tolerancen kan vi sige.

D09
  • Værelse med sammenklappelig seng mod væggen, integreret hyldeopbevaring og skrivebord ved vindue med gardiner.
Selv en loftseng kan bygges opklappelig. Jeg havde en sådan som studerende. Så kan I bygge to af dem overfor hinanden, og i løbet af dagen kan de klappes op, og vupti har man et helt rum.

D09 D09 sagde:
I har formentlig allerede tænkt tanken, men hvorfor ikke senge, som man folder op mod væggen?

Så får man legepladsen samt plads til to foldbare 140 senge ved siden af hinanden?

Linket/billedet er bare et eksempel

[link]
Dette har vi også overvejet, kaldes Murphy bed i udlandet, men er ikke så almindeligt herhjemme. Der findes færdige kits på f.eks. ebay at købe med alle beslag osv., men det går sikkert at bygge selv selvfølgelig!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.