Vi skal bygge et attefallshus 7 x 4.3 m med loft i den ene ende og åbent op til kip i øvrigt.

Vi har fået et tilbud på materialet, som indeholder en limtræsbjælke 90x315.
Huset skal bygges i Halland, snezone 1.5, med betonsten på taget.

Når jeg beregner, hvilken kipbjælke der er nødvendig på https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/nockbalkar-och-takasar/ synes det ikke at være tilstrækkeligt med 90x315.

Behøves der en søjle som støtte for bjælken ved indgangen til loftet? Eller hjælper gulvlaget for loftet til på nogen måde?
Plantegning af et attefallshus med loft og åbent område, viser møblering med skrivebord, stol og sofa samt mål for loftet. Plantegning af et attefallshus med mål 4,3 m x 6,976 m, viser layout med stue, køkken, toilet og stige til loftet. Plantegning af et attefallshus med dimensioner 7x4,3 meter, viser skala og sektion AA med mål i millimeter.

Nej, der behøves en stolpe. Egnet placering er ved loftkanten. Der er den næppe i vejen.

• Synes
Ozelot
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Nej, det behövs en stolpe. Lämplig placering är ved loftkanten. Der er den næppe i vejen.
Tak!

Ifølge beregningsværktøjet ser det ud til, at man kan gå ned til 90x270 eller 140x225 med en pæl der (limtræ 115x115). Kan det passe?

Grunden er plade på jord, som allerede er støbt. Skulle man have haft en forstærkning i pladen ved pælen?

Ja det er rigtigt. Jeg tøvede med at nævne det i mit forrige indlæg. Jeg undlod det, fordi jeg opfattede det som om du allerede havde bjælken. Det skyldes, at man kan udnytte en kontinuitetseffekt, når bjælken (bemærk uskaret) ligger over et mellemliggende støttepunkt og kun er udsat for en jævnt fordelt last. Der opstår et opadrettet moment over stolpen, som modvirker nedbøjningen. 90x270 og 140x225 er helt ens med hensyn til stivhed. Der burde have været en vot under pladen. Stolpen får en last på ca. 20 kN. Med en 115x115 stolpe bliver det 17 MPa, hvilket er i overkanten, så du har brug for noget trykudlignende, medmindre du vil bryde op pladen.

• Synes
Ozelot
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Ja det er rigtigt. Jeg tøvede med, om jeg skulle nævne det i mit forrige indlæg. Jeg undlod, fordi jeg opfattede det som om du allerede havde balken. Det skyldes, at man kan udnytte en kontinuitetseffekt, når balken (obs oskarvad) ligger over et mttstöd og kun er udsat for en jævnt udspredt last. Der opstår et opadrettet moment over stolpen, der modvirker nedbøjningen. 90x270 og 140x225 er helt ækvivalente fra et stivhedssynspunkt. Der burde have været en vot under pladen. Stolpen får en last på ca. 20 kN. Med en 115x115 stolpe bliver det 17 MPa, hvilket er i meste laget, så du behøver noget trykudjævnende, hvis du ikke vil bryde pladen op.
Nej, vi har ikke købt balken endnu.

Det var jo ærgerligt, at vi ikke vidste det ved støbningen. :( Kan man udjævne trykket tilstrækkeligt på en måde, så man slipper for at bryde pladen op? Hvis man gør hele væggen ved indgangen til loftet bærende og derefter har en stolpe fra loftet og op til nocken?

Bliver der et mindre tryk på stolpen med 90x315-balken?

Bjælkens dimensioner har kun marginal betydning. Det handler om at fordele stolpens last på en tilstrækkelig stor overflade i forhold til, hvad pladen kan tåle. Måske med en kraftig stålplade. Brug formlen last/overflade=tryk. kN/kvm = kPa.

• Synes
Ozelot
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Balkens dimensioner har bara marginal betydning. Det handler om at fordele stolpens last på en tilstrækkelig stor overflade i forhold til, hvad pladen kan tåle. Måske med en kraftig stålplade. Brug formlen last/overflade=tryk. kN/kvm = kPa.
Hvilket tryk skal man ned på, for at betonpladen kan klare det?

Jeg var nok ikke helt med på, hvordan du regnede dig frem til 17 MPa ovenfor. Bliver det ikke 20 / 0.115^2 / 1000 ~= 1.5 MPa? Eller tænker jeg forkert? :confused:

Du har helt ret, 1,5 MPa skal det være. Der må have ligget et andet tal og skvulpet i lommeregneren. Jeg syntes bare, at talkombinationen virkede rimelig. Hvad pladen tåler, afhænger af beton kvalitet mm. Men 1,5 MPa lyder mere håndterbart. Ellers kan du gå op i bjælkedimension og undgå stolpen, f.eks. 190x360.

• Synes
Ozelot
  • Laddar…
Hvis det skulle være sådan, at man vælger en stolpe, kunne man også udforme vægmødet så man kan sprede lasten på en større flade på pladen.

• Synes
Ozelot
  • Laddar…
Ja, det er en intelligent tanke. Enten en regelvæg med en bjælke foroven eller måske en muret historie?
Edit: Når jeg ser på plantegningen, ser jeg jo en tværstillet vægstump, der kan udnyttes til dette formål.

• Synes
bossespecial og 1 anden
  • Laddar…
Ja, det var nok så jeg mente før:)
At man spreder trykket på pladen på den lille væg ved indgangen til loftet?

Vi vil helst ikke gå yderligere op i højde på mønsbjælken med tanke på den lille højde, vi har på loftet med attefallsreglerne.

Bygningsdiagram viser dimensioner og belastninger, med midterstolpe der tager 30 kN og ydervægge med 12 kN og 2,5 kN belastning.
Jeg tolker tallene i beregningsværktøjet som at stolpen i midten vil tage den største last (30 kN), stolpen i den fjerneste ydervæg 12 kN, og ydervæggen ved loftet kun 2.5 kN. Er det korrekt?

Tror I, det fungerer at sprede 30 kN i den lille væg ved loftet? Hvordan udformer man den for at sprede det tilstrækkeligt over pladen?

Der er noget skummelt ved den beregning. Tallene stemmer ikke indbyrdes. Det kan være en programfejl. Det forventer sig måske, at den midterste søjle står på midten. Ifølge min beregning bør lasten på midtsøjlen være rundt 20 kN. Den ydre stolpe ved loftet bør have en last, som er cirka halvdelen af den andens. Den tværstillede væg er absolut tilstrækkelig til at udjævne søjlelasten.

• Synes
Ozelot
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Det er noget mystisk med den udregning. Tallene stemmer ikke indbyrdes. Der kan være en programfejl. Det forventer måske, at den midterste søjle står på midten. Ifølge min udregning bør lasten på midtersøjlen være omkring 20 kN. Den ydre stolpe ved loftet bør have en last, der er ca. halvdelen af den andens. Den tværgående væg er absolut nok til at udjævne søjlelasten.
Ok, mærkeligt at den regner forkert på det, men det lyder godt, at vi kan løse det sådan! Tak for hjælpen!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.