Jeg skal udvide vores hus og har brug for at lave et hul i ydervæggen og lave en aflastning. Tanken er at bruge en stålbjælke, IPE-bjælke i kvaliteten S355J2. Vanskeligheden er nu dimensioneringen af denne bjælke, jeg har ledt rundt meget på nettet efter beregningsværktøjer, men kan ikke finde noget godt. Er der måske nogen her, der kan hjælpe mig?
Forudsætningerne er, at jeg vil lave en åbning på 3600 mm med en højde på 2100 mm. Huset er 1 ½ plan med betonsten og indrettet samt isoleret overetage. Nedenfor kommer lidt billeder af planløsning og nogle 3D.
Hvorfor vil du have en IPE-bjælke? Hvorfor ikke en HEA-bjælke? Der skal være en bjælke i loftet i stuen, som hviler på den samme søjle som den tiltænkte bjælke. Hvad er det for en type bjælke? Kender du dens dimensioner? Man skal have adgang til sektionsplaner, hvis man skal beregne dette.
Det er helt rigtigt, at der allerede er en bjælke i loftet i stuen. Denne bjælke er indklædt med målene 290 x 135, så det er formentlig en IPE 270 eller IPE 240 eller en special med tilsvarende mål. De kan ikke være en HEA-bjælke, da disse mål slet ikke passer. Jeg har vedhæftet en sektionsplan og en plantegning, hvor den grønne markering viser, hvor den eksisterende bjælke er.
Jeg synes det er et problem at få mødet mellem den røde og den grønne bjælke på i princippet samme niveau, medmindre man sætter en ekstra søjle ved siden af. Spørgsmålet er desuden, om voten i pladen kan tåle den belastning? Hvilket slags materiale består den eksisterende søjle af?
Jeg ved ikke, hvilket materiale den eksisterende søjle er i, da den er indbygget i væggen. Min tanke er at placere den nye søjle ved siden af (udenfor) den gamle og forstærke den gamle fod, når den nye støbes. Jeg overvejer at vælge en IPE 240 eller måske en HEA 180. Hvad tror du om det?
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.