Hej,

Tænkte tjekke her, om jeg kunne få hjælp fra nogen/nogle kyndige på trædimensionering. :-)

Vi har planer om at udvide vores hus, og jeg er ved at lave en tegning på en tilbygning. Tilbygningen vil tilslutte til gavlen på den eksisterende huskrop, og vi ønsker at lave et ret stort hul der:

Rødmalet hus med udbygning til venstre, set ovenfra. Taget er orange, og der ses en skorsten. Pil peger mod eksisterende huskrop og mod udbygningen.

Facaden på den eksisterende huskrop er bygget af stående plank (ca. 70 mm tykt). Hvis jeg tænker rigtigt, skal man vel lave to afvekslinger parallelt i samme åbning:

1. En der tager lasten fra plankestammen på den eksisterende huskrop (grøn bjælke i tegningen). Måske kan man fastgøre plankestammen i bjælkelaget på øverste etage?
2. En der tager lasten fra tagspærene på tilbygningen (pink bjælke i tegningen)

Ritning af husudbygning med markerede bjælker, grøn for plankstommen og pink for tagstolene. Visning af værelser og facade.

3D-model af en tilbygning med åben rammestruktur og en rød pil, der peger på en rosa bjælke i væggen.

Spændvidden på hullet, der skal tages op, er 3155 mm. Spændvidden på tagspærene er 3860 mm.

Hvad tænker I? Hvordan bør man dimensionere?
 
Afvekslingen i plankevejgen (3 tommers planker = 75 mm) kan gøres enkel. Den væg bærer ikke nogen tag- eller bjælkelaster. Plankerne er skråspikret med meget grove søm med en ret tæt afstand, så afvekslingen har primært en praktisk og æstetisk funktion. Samtidig er det en lang strækning. Jeg foreslår, at du bruger en limtræsbjælke med dimensionen 78x180 mm. Til afvekslingen i den nybyggede del, som påvirkes af taglaster, har du også brug for limtræ, for eksempel 90x270 mm.
 
J justusandersson sagde:
Afvekslingen i plankvæggen (3 tommer planke = 75 mm) kan gøres enkel. Den væg tager ikke hånd om nogen tag- eller bjælkelaster. Plankerne er skråspikret med meget grove søm ret tæt, så afvekslingen har primært en praktisk og æstetisk funktion. Samtidig er det en lang strækning. Jeg foreslår, at du bruger en limtræsbjælke med dimensionen 78x180 mm. Til afvekslingen i den nybyggede del, som påvirkes af taglaster, har du også brug for limtræ, fortrinsvis 90x270 mm.
Tak for input! :-) Mistænkte, at der ikke er behov for lige så meget afveksling på plankevæggen som på den nybyggede.

Jeg fik netop at vide, at en bekendt har en del IPE120-bjælker, som jeg kan få gratis. Virker dette som afveksling på den nybyggede del, eller er det for spinkelt? Jeg har googlet lidt om bøjningsmodstand og lignende, men finder ingen god kilde til at sammenligne limtræ og stålbjælker...
 
Nej IPE 120 er lidt for spinkelt. Du sammenligner bjælker af forskellige materialer og dimensioner ved at sammenligne produktet af elasticitetsmodul og inertiøjeblik, normalt kaldet bøjningsstivhed og forkortet EI, for hver bjælke. Bøjningsmodstand, forkortet W, er relevant ved brudgrænseberegninger, og er for en bjælke med rektangulært tværsnit b*h^2/6.
 
Er det ikke enklere at dimensionere netop den tagstol efter forudsætningerne? Så behøver man jo ikke forstærke noget, men tagstolen hviler som sædvanligt på ydervæggene og bærer så den aktuelle belastning. Det andet tag kan jo fastgøres i tagstolen, hvis den dimensioneres derefter.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.