Hej, jeg er i færd med at færdiggøre tegningerne til mit komplementhus, og jeg er lidt interesseret i, hvordan jeg skal dimensionere tagbjælken for at få det hele rigtigt.
Huset er tænkt at blive brugt som atelier/tømrerbod. Der vil også være et opvarmet opbevaringsrum samt et toilet, da vi kun har et toilet i hovedbygningen. Det gør det også muligt for fremtidige ejere at konvertere bygningen til et gæstehus, hvis ønsket.
Huset skal have saddeltag åbent i kip på den store del. Oven på toilettet, det lille rum og opbevaringsrummet forestiller jeg mig, at jeg bygger et loft og får lidt ekstra opbevaring, bl.a. fag til træ. Jeg vil også have en bjælke i loftet, hvor jeg kan køre en blokvogn. Hvorfor? Fordi jeg kan. Jeg tænker, at der kan være forskellige grunde til at kunne hænge noget op i loftet. Tanken er, at hvis man planlægger det nu, kan man få det gjort, at fixe det i eftertid er ret meget sværere.
Som jeg ser det, er der to varianter af konstruktioner:
1. Man bygger som normalt, men med en overdimensioneret limtræs bjælke. Man bolter metalbjælken fast i limtræsbjælken nedenfra, så den hænger i limtræet.
2. Man tænker i forvejen og lægger metalbjælken på de bærende vægge, og så limtræet ovenpå. Med en eller anden form for sammensætning får man da en meget kraftig konstruktion, som, antager jeg, kan være en smule tyndere end en tilsvarende limtræsbjælke.
Som jeg ser det, er (2) den åbenbart bedste løsning. Jeg ved dog ikke, hvordan jeg skal dimensionere skidtet. Når jeg ser på byggbeskrivningar.se, får man jo en fornemmelse af, hvor det lander, men hvor meget tyndere kan den blive med metalbjælken? Hvor findes sådan info?
Der er desværre en klar risiko for, at byggetilladelsen ikke går igennem med den størrelse, der er angivet nedenfor. Måden jeg nedjusterer arealet er i så fald ved at gøre det store rum mindre i længden.
Hmm, i Alternativ 2 kan limtræsbjælken vel ikke være mindre dimensioneret end normalt?
Limtræsbjælken skal jo klare den maksimale snelast osv. selv når du har fuld last på din bjælke?
Selv ville jeg nok vælge alternativ 2, men beregne som om det var en normal limtræsbjælke og derefter få styrken fra I-bjælken som bonus, når den ikke belastes. Det burde heller ikke give nogen problemer med byggetilladelsen.
Jeg forestiller mig, at jeg ikke vil have nævneværdig last på bjælken, og at den dermed vil hjælpe med at bære lasten. Men måske er det forkert? Jeg har ingen stærke meninger om spørgsmålet.
Jeg forestiller mig, at jeg ikke vil have nævneværdig last på bjælken, og at den dermed vil hjælpe med at bære lasten. Men måske tager jeg fejl? Jeg har ingen stærke meninger om spørgsmålet.
Jeg har ingen idé om, hvilken dimensionering af bjælken og hvor stor maxlast du har tænkt at have.
En anden aspekt af dette er grunden. Siger vi, at jeg støber en plade med kantbjælke og derefter normal 10 cm tykkelse. Med den vægt, der bliver på midterpillen, føles det som om man kunne knække pladen. Skal man støbe en bjælke under den søjle også for at styrke pladen op, eller hvad er standard?
Hvorfor ikke bare have en ståldrager som bærer taget?
Normalt plejer man at lave en kantdrager omkring pladen, tykkelse/bredde/armering afhænger af hvilke laster, der kommer ned samt jordens/isoleringens kapacitet.
Hvorfor ikke bare have en stålbjælke som bærer taget?
Normalt plejer man at lave en kantbjælke omkring pladen, tykkelse/bredde/armering afhænger af hvilke belastninger der kommer ned samt jorden/isolerings kapacitet.
Ja det kunne måske være en mulighed, så kan man desuden få lidt plads til isolering i mønningen.
Spørgsmålet er bare, hvordan en sådan skal dimensioneres. Hvordan beregner man, for at den også skal kunne løfte en maskine på lad os sige 300 kg? Jeg vil nok hyre en konstruktør til dette, men jeg er meget interesseret, relativt kyndig matematisk og føler, at jeg vil have en idé om, hvor dyrt dette kan blive, inden jeg går for langt med idéen.
Spontant føles Dowsers pointe ovenfor om at dimensionere uden stålbjælke og se den som en bonus som en god idé. Det gælder bare om at dimensionere støtterne tilstrækkeligt.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.