Skal bygge en vinterhave ud fra huset. Ca. 7 grader taghældning og 5 m spændvidde for tagbjælkerne. Ifølge Moelvens bjælkeberegner (http://www.moelven.com/se/Produkter-och-tjanster/Limtra/lagerbalksprogram/) giver 66x315 limtræ en nedbøjning på ca. 16 mm (snezonen 2, 1200 mellem tagbjælker, pladetag, 4700 bredde). Bør fungere fint.

Mine spørgsmål vedrører bærelinje og søjler. Eftersom jeg skal have et hjørne skråt, finder jeg intet typetilfælde hos Moelven, der fungerer. Jeg har prøvet at indsætte tre søjler (L1=3600, L2=1100) og så foreslås f.eks. en 90x225 til bærelinje, hvilket ville give ca. 10 mm nedbøjning og ca. 40 kN søjlelast. Nu bliver det ikke helt korrekt, da bærelinjen ikke vil spænde over hele konstruktionen i forkanten, det skrå hjørne gør, at bærelinjen stopper ved L1=3600. Indsætter jeg en konstruktion med to søjler og 3600 bredde i stedet, foreslås en bærelinje på 90x270, der giver 11 mm nedbøjning og ca. 19 kN søjlelast.

Jeg har svært ved at forstå den store reduktion i søjlelast. Nu er der jo kun to søjler (om end noget mindre tagflade at regne på)??!? Desuden en grovere dimension på bærelinje med mere nedbøjning... (det sidste har jeg dog en vis forståelse for).

Antagelig er beregningen med to søjler mere korrekt for bærelinjeberegningen, derimod forstår jeg ikke søjlelasten overhovedet og ved ikke, om 19 kN eller 40 kN ligger nærmest.

Nu er der et yderligere problem... det er sådan, at jeg har pladsmangel og en 225 eller 270 høj bjælke kan ikke være der. Derfor overvejer jeg en stålbjælke HEA i stedet. Fri spændvidde på 3350. Det er korrekt, at en 90x270 L40 kan erstattes af HEA 120? Hvis jeg går op til HEA 160, burde det i hvert fald være helt sikkert, eller??

Søjlelast på 40 kN - kan to stykker 45x145 sammenboltet klare det (3 m høj søjle)? De vil være en del af en væg, der afsluttes mod vindue, så jeg kan understøtte dem mod knækning på den ene side i hvert fald.

Beklager, lang beskrivelse. Opsummerer spørgsmålene:

1) Søjlelasberegningen og bærelinjen hos Moelven, hvis jeg tager det værste tilfælde, dvs. bærelinje 90x270 og søjlelast 40 kN, burde beregningen ifølge ovenstående være sikker?

2) HEA 120 burde fungere i stedet for LT 90x270, men HEA 160 med margin? Måske bør jeg tage HEA 140...

3) 3 m høj søjle 2x45x145 for 40 kN, fungerer det?

mvh /Peter

• Synes
Lasserockis
  • Laddar…
Ja, skal verificere det hele med en konstruktør, men håbede at der ville være nogen kyndig her som kunne give en indikation om man var på den rette banehalvdel... Er i gang med vinduesofferte og har brug for at vide omtrent hvor meget plads der er at lege med efter alle bjælker og søjler har taget deres plads.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.