Hej,
Jeg håber, at dette er den rigtige del af forummet, selvom det handler om beregninger i den mindre skala. Det drejer sig primært om dimensionering og delvist også fastgørelse af konsoller til en stor badeværelseskommode i terrazzo.
Lidt afhængig af udformning beregner jeg, at den vil lande på ca. 65-75 kg. Derefter skal den selvfølgelig kunne klare yderligere belastning, hvis nogen skulle læne sig/hænge sig på kommoden, eller hvis for eksempel et barn skulle klatre op på den.
Konsollerne skal med andre ord være virkelig kraftige i godset, går jeg ud fra.
Det, jeg undrer mig over, er hvor kraftige?
Og hvordan disse på den mest effektive måde udformes og fastgøres i væggen?
En yderligere udfordring er, at vi ikke ønsker, at den bygger for meget nedad. Vi har nemlig kun 160 mm i højden at arbejde med. Alt under den højde bliver synligt, da kommoden er tænkt at hænge frit. Jeg tror, det fremgår af vedlagte tegning, hvad jeg mener. Jeg ønsker altså ikke, at konsollen i sig selv stikker for meget ned under kommoden og bliver synlig, hvis man står lidt på afstand. Det ville selvfølgelig være bedre, hvis den kunne være højere med bedre anlægsflade mod væggen, men er det muligt at holde den inden for 160 mm, ville det selvfølgelig være fantastisk. I værste fald, hvis I ikke tror, det holder, kan vi vel gå nogle cm ned og stadig holde dem relativt skjulte.
Den bageste væg består af konstruktionsbeton, tætningslag, klæbemiddel og 12 mm terrazzo yderst (Holder den til trykket/kraften fra konsollerne?). Sidevæg i tynd regelkonstruktion.
Ud over denne kraftige konsol ville vi også have brug for yderligere en til en underhylde. Denne er dog fremstillet i lakeret MDF, så vægten i sig selv er ikke særlig høj. Derimod skal den kunne klare eksempelvis, at et lidt større barn formår at stille sig på pladen i forkanten for eksempel. Her er det desværre det samme, at vi har minimalt med højde at arbejde med på grund af rør, der går meget tæt under hylden. Denne skulle derfor kun være 60-70 mm høj nærmest væggen og smallere yderst. Den kan måske eksempelvis fremstilles som et U i henhold til de ønskede mål? Se skitse, hvordan jeg forestiller mig det spontant. I er velkomne til at foreslå en bedre løsning her også, hvis I har andre idéer.
Som sagt, idéer til, hvordan denne bør udformes, modtages med tak. Jeg forventer at skulle finde en smed for at lade fremstille disse specifikt til mit formål. Så skal jeg udarbejde en skitse eller tegning til dette som udgangspunkt, men jeg er desværre ikke i stand til at beregne eller skønne noget som dette.
Hej,
Det er en kommode af sten, eller egentlig terrazzzo. Den er limet og formstabil i sig selv, så den behøver ingen ramme eller lignende at hvile på, men jeg har tænkt mig 3 ophæng/konsoller, som skal nivelleres og bære vægten.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.