Hej alle glade! Har forsøgt en god stund at søge efter relevante emner, men begynder at føle, at det må være bedre at spørge dér, hvor vidensbasen er størst!

Grejen er, at jeg kigger på at bygge et nyt lille fritidshus, alternativt tiny house, eventuelt på hjul, hvis det kræves, eller i det mindste flytbart. Deri ligger komplikationen, at den bjælkelag jeg bygger, skal holde til at flyttes, så det ikke bliver korthus af det hele!

Med det i tankerne vil jeg bygge så stærkt, som det er nødvendigt. Dimensionerne er noget i stil med 12x4 meter (pga. det skal kunne gå på en lastbil/trailer), tænker jeg forkert, hvis jeg tænker, at jeg har brug for mindst 2 hele bjælker på 12 meter, eller skal det snarere samles på en eller anden måde? Hvis jeg tænker forkert, hvordan skal det bygges? Huset vil midlertidigt blive bygget på piller/blokke og jeg antager, at det skal flyttes inden for et par år, hvorfor en løft skal være muligt.

Og hvis man går til værks på den måde, hvordan skal træet ligge? hvis det ikke bygger for meget i højden, føles som en fordel, men måske er det ikke det? billedet nedenfor er fra träguiden.se, fungerer dette for mine dimensioner?
3d-0304-g32c-l.jpg

kiggede også lidt på denne tråd, https://www.byggahus.se/forum/threads/konstruktion-bjaelklag-pa-plintgrund.122694/ <- er der nogen info der, jeg kan have nytte af? kan jeg anvende det på mit byggeri?

Også dette billede var interessant, også fra träguiden
oppen-plintgrund-bild2-v-0303-g08.jpg

Billedet ovenfor viser jo de 4,5 meter mellem pillerække, så mine 4m i bredde bør jo være roligt. Og så bærende bjælke, der ser ud til at være sammenhængende, men i og med at den er på så mange piller, er det jo ikke tale om, at det skal holde nogle laster over "4 punkter". hvordan gør jeg det så stærkt som muligt?

Jeg beklager, hvis jeg stiller de forkerte spørgsmål, men man kan jo ikke lære sig uden at spørge.. Tak for mig! Med venlig hilsen/ Robert

Senest redigeret:
  • Synes
Mathilda Ö
  • Laddar…
Hej!

Jeg undrer mig om du er kommet videre i dette spørgsmål, måske endda bygget færdigt?

Jeg planlægger at lave et lignende byggeprojekt, et Tiny Hus på 10x3m som først skal bygges på stolper for derefter at blive flyttet på lastbil efter et år.

Ville være meget taknemmelig for svar,
Mathilda Östman

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.