Halløj!
Sidder og grubler over udbygningen af værkstedet.
Nuværende forudsætninger:
Har en bygning på 10,5x6m bygget i isoleca på en plade, der er ca. dobbelt så stor og dermed ikke udnyttet fuldt ud. Indvendig lofthøjde 2,8m
Tænkt mål
Ny bygning delvis "ovenpå den gamle", som skal være 13x10,5m samt med 3,9m i indvendig lofthøjde. Samt med overetage til kaffehjørne, kontor, lager osv.
Da jeg har en del stål liggende, som jeg gerne vil udnytte, overvejer jeg at lægge 3 bærende bjælker fra gavl til gavl med afstivning på midtervæggen (én gammel langside). Jeg har 300mm IPE bjælke, som jeg tænkte at bruge til dette. CC mellem væggene er 5,9m hhv. 6,9m.
Som søjler tænkte jeg enten at bruge konstruktionsvirke eller 160mm HEA bjælke, hvis den er stærk nok.
I bjælkerne tænkte jeg ved hjælp af bjælkesko at forsænke 2x8 tommer, som tegltaget og isoleringen skal hvile på.
Snezone 2,5
Mit spørgsmål til alle, der ved mere om bæreevne end jeg, kan IPE300mm klare dette med næsten 7m spændvidde?
Samt kan en 160mm HEA stå lodret og bære vægten fra de bærende bjælker uden at knække?
Vedhæfter en halvdårlig skitse fra Google Sketchup, hvordan jeg har tænkt det. De hvide vægge er eksisterende murede, og de røde er nye i træ.
Hvis jeg har forstået det rigtigt, er bjælkerne i alt 13m lange. Hvis du laver dem i ét stykke og lægger dem ud som på dit billede, bliver det en meget stærk løsning, umiddelbart tror jeg, at IPE 300 klarer det med god margin. HEA 160 som søjler burde heller ikke være et problem, i hvert fald ikke i gavlene, midtersøjlerne vil tage ca. dobbelt så meget last som søjlerne i gavlene, så disse tre bør kontrolberegnes, så HEA 160 klarer belastningen, risikoen er vel knækning i den svageste retning.
Husk dog, at søjlerne i midten skal have en ordentlig understøtning at stå på, der er mange tons, der går ned der.
Til sidst vil jeg præcisere, at mit ræsonnement ovenfor bygger på mavefornemmelse, og selvfølgelig skal du lade en kyndig konstruktør beregne det, jeg har ikke viden til at beregne denne belastningssituation, hvor man skal tage hensyn til både snelast og vind.