skal erstatte en 35 år gammel landgang til en bro. Den er i dag 10 m lang og består af to telefonpæle med dækbrædder på. Har fungeret perfekt, men begynder at give op.
Den er frit fastgjort i begge ender
Den bør måske kunne klare at 3x100kg mænd står på midten som max.

1, tips til bjælke og dimension?
- Bestille imprægneret træbjælke? Dimension? (Kan ikke finde gode tlf. pæle nu)
- bruge galvaniseret stålbjælke? Type og dimension? Vil kunne fastgøre sømplade i den

R
Tjek med elværkerne, de skifter stolper med jævne mellemrum, hvis der er kreosot i dem, så får du måske ingen, ellers er de ikke umulige. Derefter blander du koldasfalt med lidt petroleum/varnolen/terpentin eller anden fed væske og smører på, det vil lugte, men hvad gør det.

Kult problem! Spørgsmålet er, hvilke kriterier man skal have for dimensioneringen? Jeg tror, at det afgørende spørgsmål er, hvilken svigt man skal acceptere ved 3x100 kg? Den eneste realistiske mulighed er trykimprægneret limtræ, pga den store spændvidde. Det er klart, at det er muligt at bruge stål, men det bliver dyrere og tungere.

Vælger du limtræ 210x360, giver 3x100 kg en nedbøjning på ca. 6 mm. Nedbøjningen pga egenvægten bliver forsvindende lille, og pga sne (snezone 2) ca. 1/500 af spændvidden. En 90x540 bjælke bliver billigere og noget stivere, men også betydeligt højere. I stål for at matche dette, har du brug for en HEA 220. Hver sådan vejer ca. 500 kg. Intet er skåret i sten. Jeg måske har for høje krav?

God input! I dag er stolperne mellem diam 200 og 300. De har fungeret helt ok, så sammenligningsvis lyder 21x36 limtræ lidt overkill. Det ville fungere med tre lavere bjælker, det er godt, hvis det ikke bliver for højt i enderne i hvert fald.
Hvad ville det betyde med 3 stk. 90x200? Hvad koster sådan en bjælke cirka?

J justusandersson sagde:
Spændende problem! Spørgsmålet er, hvilke kriterier man skal have for dimensioneringen? Jeg tror, at det afgørende spørgsmål er, hvilken svaj man skal acceptere ved 3x100 kg? Det eneste realistiske alternativ er trykimprægneret limtræ på grund af den store spændvidde. Det er klart, at det er muligt at bruge stål, men det bliver dyrere og tungere.

Vælger du limtræ 210x360, så giver 3x100 kg en nedbøjning på ca. 6 mm. Nedbøjningen på grund af egenvægten bliver forsvindende, og på grund af sne (snesone 2) ca. 1/500 af spændvidden. En 90x540 bjælke bliver billigere og noget stivere, men også betydeligt højere. I stål for at opnå det samme har du brug for en HEA 220. Hver sådan vejer ca. 500 kg. Intet er hugget i sten. Jeg sætter måske for høje krav?

Med tre bjælker tror jeg, at 90x360 ville blive acceptabelt godt. Det går fint at tynne dem ud i enderne, hvis man følger visse principper. Sikkert til halv højde. En almindelig "otryckt" sådan koster nok omkring 3000 kr. Det kan altid betale sig at spørge.

• Synes
lars11
  • Laddar…
Oversætter man en rundstolpe med i gennemsnit 25 cm diameter og en holdf klasse som svarer til C24 til limtræs svarer det bl.a. til 90x290.

tænkte erstatte de to 7m telefonpæle med tre 90x200 imprægnerede limtræsbjælker på 6m. Hvad siger ekspertisen om det?

Det bliver mere ustabilt.

hmm, ok det ser ud til også at være 115x220, føles måske mere som stolperne

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.