Hej
Skal bygge ud huset i vinkel og har brug for at understøtte den bærende væg med en limtræbjælke.

Jeg bruger beregningsprogrammet på moelvens hjemmeside, http://www.iat.inadire.se/WebLagerbalk/Lagerbalk.aspx

Problemet er, at jeg ikke ved, hvor stor egenvægt for tagkonstruktionen der skal angives?
I modellen findes f.eks. 0,90 kN/m², og det er for "Beton tagsten / isolering / indvendig beklædning"

Vi har et étplans Älvsbyhus, er der nogen der ved, hvad denne hustype har for egenvægt på tagkonstruktionen?

Sådan er det tænkt
Hul i bærende langside: 5130 (hul midt på langsiden i vinkel)
Husets kortside: 8320 (bærende indervægge mangler)

MVH
Johan

Noget generelt vægt for etplanshus?

0,90 kN/m² er en fremragende værdi at regne med.

OK, det lyder godt.
I beregningssnurren står der, at jeg kan vælge en 140x405 lagerbalk, og at jeg så får 19mm nedbøjning ved brugslast. Er 19mm OK for en fri åbning i væggen ved en tilbygning i vinkel? Kan det ses i praksis?

MVH
Johan

Hej

Må balken være synlig? ellers er det nok billigere og mindre med en stålbjælke typ H.
Ang om det ses så kan det nok gøre det, når den ikke sidder højt oppe.

Har læst den tråd nu, og stål virker interessant...
Nogen, der kan linke til beregningsmodel for stålbjælke?
Velegnet sted at købe stålbjælke?

MVH
Johan

GDS Johan sagde:
OK, det lyder godt.
I beregningssnurren står der, at jeg kan vælge en 140x405 lagerbjælke, og at jeg så får 19mm nedbøjning ved brugsbelastning. Er 19mm OK for en fri åbning i væggen ved en udbygning i vinkel? Kan det ses i praksis?

MVH
Johan
Ofte synes man, at det er lidt for meget nedbøjning. 1/400 del af længden er en almindelig måling.
I dit tilfælde svarer det til 12 mm. Jeg ville gå op i en dimension.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.