Jeg planlægger at fjerne en væg i forbindelse med renovering af køkken i vores fritidshus. Væggen er bærende, og jeg skal indsætte en bjælke. Bjælkens længde skal være 3,5 m, og bjælkelaget ovenover, som bjælken skal støtte, spænder 6 m. Hvis jeg bruger dimensioneringsprogram for limtræsbjælker, får jeg frem, at jeg skal bruge en limtræsbjælke på 90x270 eller 65x310 mm. Rummet ovenover (1/2 etage) er et soveværelse.

I mine øjne virker bjælken meget kraftig. Hvis rummene ovenover udsættes for stor belastning og man f.eks. slæber tunge møbler som et klaver ind, kan jeg forstå det, men et soveværelse? Er der nogen, der tør vurdere, hvor stor risiko man løber, hvis jeg går ned til f.eks. 90x200 mm? Jeg har også forsøgt at finde information om, hvor meget lavere en ståldrager bliver med samme bæreevne som en limtræsbjælke. Den bliver selvfølgelig tungere, men jeg er ivrig efter, at bjælken ikke bygger mere end nødvendigt. Loftshøjden er begrænset!

Taknemmelig, hvis nogen kan rådgive mig.

Ulf

Hej!
Jeg går til dit andet spørgsmål.. En stålbjælke, der skal klare samme last som en limtræsbjælke, vil være lavere. Hvor meget tør jeg ikke svare på. Bjælken, der har den bedste ydeevne, når det gælder højde/bøjningsmodstand, er en HEA-bjælke.

Der er en anden tråd på forummet, hvor præcis dette emne er blevet diskuteret indgående tidligere. Brug søgefunktionen.

Jeg har ledt længe efter, hvordan jeg skal dimensionere en HEA-bjælke i mit tilfælde, men med meget dårligt resultat. Limtræproducenterne gør det let for os med tabeller og programmer, men for stål er det sparsomt med hjælpen, ser det ud til.

Er der nogen, der har et tip? (Jeg har søgt på alle fora, men finder ikke noget direkte, som jeg kan bruge).

Mvh
Ulf

En 3,5m lang limtræsbjælke 90x270 L40 (indendørs) kan erstattes med en HEA120. (Bemærk, at jeg ikke tager ansvar for din oprindelige beregning, jeg oversætter blot resultatet til stålbjælke)

I mine øjne føles bjælken meget kraftig. Hvis rummene ovenpå bliver udsat for stor belastning og man f.eks. slæber tunge møbler som et klaver ind, kan jeg forstå det, men et soveværelse?
Ifølge Byggestyrelsens Konstruktionsregler
http://www.boverket.se/upload/publicerat/bifogade filer/2003/regelsamling_for_konstruktion.pdf
skal boliger beregnes for 2,0kN/m[sup]2[/sup] (0,50kN/m[sup]2[/sup] bundet og 1,50kN/m[sup]2[/sup] fri). Det er jo ikke meningen, at næste ejer skal tvinges til at forstærke konstruktionen, fordi han bruger dit soveværelse som musikrum....

/Ingeniøren

bengtner sagde:
Er der nogen, der tør at vurdere, hvor stor risiko man løber, hvis jeg går ned til f.eks. 90x200mm?
220*200 gør det samme job som en 90*270.

I mine øjne føles bjælken meget kraftig. Hvis rummene ovenover udsættes for stor belastning og man f.eks. slæber tunge møbler ind som et piano, så kan jeg forstå det, men et soveværelse?
Hvordan ved du, at den næste ejer ikke stiller en vandseng ind?

Tak for tipsene. Det må nok blive en HEA120 trods alt. Jeg vil hverken tage ansvar for en vandseng eller et klaver, der kommer ned-dumpende...

Har nogen oplysninger om oplysningslængde for en stålbjælke kontra limtræ? Limtrædimensioneringen gav som resultat 66mm oplæg for en 66*315mm bjælke. Kan næppe tro, at en stålbjælke kræver mere, men hvis nogen har bedre info, er jeg taknemmelig.

/Ulf

bengtner sagde:
Tak for tipsene. Det må nok blive en HEA120 trods alt. Jeg vil hverken tage ansvar for en vandseng eller et klaver, der kommer ned-bragende...

Har nogen oplysninger på oplagslængde for en stålbjælke kontra limtræ? Limtræsdimensioneringen gav ved hånden 66mm opbakning for en 66*315mm bjælke. Kan næppe tro, at en stålbjælke kræver mere, men hvis nogen har bedre info, er jeg taknemmelig.

/Ulf
Det er sikkert tilstrækkeligt med 66m opbakning. Mere kritisk er det måske med materialet, som bjælken skal ligge på, hvor hårdt er det? Er det træ, beton, tegl?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.