P
Hej! Trogen læser men ikke så aktiv til at skrive her på forummet! Men her kommer et forsøg, må starte et sted :)

Jeg har et næsten kvadratisk hus på 11*9m med en hjertevæg i stueetagen. Denne hjertevæg skal fjernes for at gøre værkstedet mere anvendeligt og loftet ovenover mere stabilt i bjælkelaget. Hjertevæggen består af træstolper ca. 100*100mm tykke, disse varierer, mellem dem har man muret i hulrummene med en slags sten/tegl, stolperne står i dag ca. 1,5 - 2 meter fra hinanden, gammel bygning bygget sikkert lidt på HO.

Funktionen af hjertevæggen er at bære loftsbjælkelaget ovenover. Husets krop er på sten op til ca. 3m, derefter er der lagt en træsyld som tagspærene hviler på, "kan forestille mig at en lade ser ud på en lignende måde.

Gulvbjælkelaget hviler altså på stenmuren og på hjertevæggen. Spændvidden er 9 meter og hjertevæggen sidder i midten.

Håber I får et godt billede af nuværende situation. Gulvbjælkelaget er ret klejn 7'20 cm på reglarne og C/C 100-120 spændvidde 4,5m.

Jeg tænker at hjælpe gulvbjælkelaget ved at erstatte hjertevæggen med en type HEB180 alternativt HEA200, med 3 støttepunkter, vil helst ikke have 4, spændvidden er ca. 11 meter. Min tanke er at sigte på 3 med større dim på bjælken, hellere end 4 med klejnere. Men der er grænser dette skal håndteres med selvfølgelig.

Ud over dette tænker jeg at hjælpe det gamle gulvbjælkelag med 2 yderligere bjælker for at spændvidden ikke skal blive 4,5m i dybden. Dette gør jeg med 2 IPE180 med 3 støttepunkter. og mindsker dermed afstanden til 2,25.

Mit spørgsmål er således Hvad har jeg brug for af bjælke for at være på den sikre side og ikke få en for stor nedbøjning eller at gulvbjælkelaget ikke kommer til at være anvendt forstår at alle vil skrive at dette skal beregnes, ansætte en konstruktør osv., dette forstår jeg, men nu er der ingen info overhovedet om bygningen mere end det man kan måle sig til. Nyttelasten på bjælkelaget er det, jeg selv opbevarer på det, og det er svært at vide hvor meget rod man læsser på. Eller hvad man vil opbevare deroppe "måske en drejebænk på 10 ton" :) Håber I forstår. Det er kun fantasien der sætter grænserne, og jeg vil bare gerne vide hvad I selv ville dimensionere med og anse som rimeligt. I øjeblikket måske bliver det en festetage deroppe som skal klare en logedans A 50 personer. :)

P
Ingen som har gjort noget lignende og har erfaringer?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.