Hej
Skal bygge et udendørs bord af firkant-stål som svejses til en ramme, så til pladen tænker jeg bruge en form for terrasse ædeltræ, typ teak som findes på Bauhaus.
Til spørgsmålet
Hvis bordet skal være 3m langt. Med ben kun i enderne. Hvilken dimension anbefaler I til firkant stålet?
kan man svejse samlinger eller skal jeg finde lange profiler?
tak
Skal bygge et udendørs bord af firkant-stål som svejses til en ramme, så til pladen tænker jeg bruge en form for terrasse ædeltræ, typ teak som findes på Bauhaus.
Til spørgsmålet
Hvis bordet skal være 3m langt. Med ben kun i enderne. Hvilken dimension anbefaler I til firkant stålet?
kan man svejse samlinger eller skal jeg finde lange profiler?
tak
Altvidende
· Västra götaland
· 10 904 indlæg
Lav en simpel skitse, så man ser cirka, hvordan du har tænkt dig det hele...
Hvis du vil få en følelse for materialet, kan du tage til Biltema og teste, hvor meget et 2 meter langt rør kan bøje, jeg tror, de har op til 40x40x1,5...
Hvis du vil få en følelse for materialet, kan du tage til Biltema og teste, hvor meget et 2 meter langt rør kan bøje, jeg tror, de har op til 40x40x1,5...
Jeg har bygget en lignende løsning, et spisebord med overfladen 1.2x3m. Pladen var en specialbestilt 40mm laminatplade fra IKEA, og understellet var KKR 40x40x3. Sådan i bakspejlet ville jeg have valgt stærkere KKR-rør, f.eks. 40x40x5. Alternativt dobbelte rækker med 40x40x3. Selvom pladen blev monteret liggende helt plant (bordet vendt på hovedet), og selvom pladen både blev limet og skruet til stålrammen (for at få ekstra samarbejde mellem materialerne), bøjer bordpladen ca. 5mm i midten.
Det er udmærket at forbinde sådanne rørprofiler ved svejsning. Dog kan det være svært at få et forbundet rør helt lige uden at skulle rette det, og desuden kan det være svært at få overfladen perfekt (usynlig samling) efter svejsning og slibning.
Det er udmærket at forbinde sådanne rørprofiler ved svejsning. Dog kan det være svært at få et forbundet rør helt lige uden at skulle rette det, og desuden kan det være svært at få overfladen perfekt (usynlig samling) efter svejsning og slibning.
ok, tack, värdefull info.G Gabbe1 sagde:Jag har byggt en liknande lösning, ett matbord med ytan 1.2x3m. Skivan var en måttbeställd 40mm laminatskiva från IKEA och underredet var KKR 40x40x3. Såhär i efterhand så hade jag valt starkare KKR-rör, tex 40x40x5. Alternativt dubbla rader med 40x40x3. Trots att skivan monterades liggande helt plant (bordet vänt uppochner) och trots att skivan både limmades och skruvades mot stålramen (för att få extra samverkan mellan materialen) så böjer bordsskivan ner ca 5mm mitt på.
G Gabbe1 sagde:Jag har byggt en liknande lösning, ett matbord med ytan 1.2x3m. Skivan var en måttbeställd 40mm laminatskiva från IKEA och underredet var KKR 40x40x3. Såhär i efterhand så hade jag valt starkare KKR-rör, tex 40x40x5. Alternativt dubbla rader med 40x40x3. Trots att skivan monterades liggande helt plant (bordet vänt uppochner) och trots att skivan både limmades och skruvades mot stålramen (för att få extra samverkan mellan materialen) så böjer bordsskivan ner ca 5mm mitt på.
Det går utmärkt att skarva dylika rörprofiler genom svetsning. Dock kan det vara svårt att få ett skarvat rör helt rakt utan att behöva rikta det och dessutom kan det vara svårt att få ytan perfekt (osynlig skarv) efter svetsning och slipning.
Det går utmärkt att skarva dylika rörprofiler genom svetsning. Dock kan det vara svårt att få ett skarvat rör helt rakt utan att behöva rikta det och dessutom kan det vara svårt att få ytan perfekt (osynlig skarv) efter svetsning och slipning.
Jag var beredd att gå klenare men med din erfarenhet så ska jag nog tänka om.
Ev lägger jag 3 längsgående med ”stål kottlingar” emellan då min skiva kommer bestå av plank.
kommer jag skarva så skulle man kunna gå om lott om man lägger dubbel rader.
vad gjorde du benen av?
Jag funderar på en fyrkant
Benene lavede jeg af KKR 50x50. Æstetisk set så det bedre ud, når benene var lidt tykkere end rammen. Det er jo også muligt at bygge rammen i fx 60x40; det bliver meget stærkere. Jeg ville ikke have tykkere end 40mm under bordet, da jeg var bange for, at det ville forstyrre, men jeg tror, at den frygt er ubegrundet. Mange fabriksbyggede borde plejer at have en ret høj kant/sarg rundt om på undersiden.
flot takG Gabbe1 sagde:Benen gjorde jeg af KKR 50x50. Estetisk så det bedre ud, når benene var lidt grovere end rammen.
Det kan jo også lade sig gøre at bygge rammen i fx 60x40, det bliver meget stærkere. Jeg ville ikke have tykkere end 40 mm under bordet, da jeg var bange for, at det ville forstyrre, men jeg tror, at den frygt er ubegrundet. Mange fabriksbyggede borde plejer at have en godt høj kant/sarg rundt på undersiden.
Selv vil jeg have en visuelt let konstruktion.
Hvad tror du om 30x30 ben i firkant, dvs. en tvær i bunden og rammen på toppen, set fra siden, en firkant.
Så 60x40 til den øvre ramme?
Altvidende
· Västra götaland
· 10 904 indlæg
Som sagt, hvis du tegner, hvordan du har tænkt dig, er det lettere at give gode råd..J Jonas Blom sagde:
Jeg tror 30x30 med tre meters spændvidde vil se spinkelt ud, snarere end let... Har du mulighed for at tegne i fx Sketchup er det let at få en fornemmelse af, hvordan dimensionerne vil se ud....
Dan_Johansson sagde:
ok, takJ Jonas Blom sagde:
Skal forsøge at få lavet en skitse, vender tilbage
typ så her.Dan_Johansson sagde:
kan du tænke dig en lille insvejset fjeder ind mod benene så hjælper det meget.J Jonas Blom sagde:
men det er ekstremt let at beregne både nedbøjning og spænding (i dette tilfælde bliver det jo nedbøjning som bliver dimensionerende) hvis man ser bort fra pladens profilhøjne egenskaber i betragtning. Selve profilen på en lige standardprofil med to understøtninger er i princippet standard elementartilfælde. Det er også ret enkelt at indsætte i et CAD-program med en enklere beregningsmodul.
tak, det stemmer, det burde være forholdsvis enkelt hvis man ved hvordan man gør, beregninger er ikke min stærke side men jeg vil give det et forsøg. Desværre har jeg ikke noget cad-program.F fsn sagde:kan du tænke dig en lille ind-svejset fjeder ind mod benene så hjælper det meget.
men det er ekstremt let at beregne både nedbøjning og spænding (i dette tilfælde bliver det jo nedbøjning der bliver dimensionerende) hvis man ser bort fra skivens profilerende egenskabe i betragtning. Selve profilen på en lige standardprofil med to lejer er i princippet standard elementar tilfælde. Det er også ret enkelt at indsætte i et cad-program med en enklere beregningsmodul.
hvis jeg fortsætter og mærker at det bliver for svagt så må jeg helt enkelt svejse flere profiler på undersiden. Ligeledes med fjeder hvis det er nødvendigt.
tak for input
hvis du vil, kan du sende mig dimensionen, du ønsker testet. længde, dimension og type og størrelse på belastning har jeg brug for, så kan jeg indtaste det i en ekstremt simpel tjek af en profil bare hvis du vil det. Lasten er udbredt og størrelsen på udbredningen eller hvis du vil have en punktlast i midten. Det er 15 minutters arbejde.J Jonas Blom sagde:tak, det er rigtigt, det burde være nogenlunde enkelt hvis man ved, hvordan man gør, beregninger er ikke min stærke side, men jeg vil give det et forsøg. Desværre har jeg ikke noget cad-program.
hvis jeg går i gang og opdager, at det bliver for ranglet, så kan jeg simpelthen svejse flere profiler på undersiden. Ligesom med fjeder hvis det er nødvendigt.
tak for input
tak for tilbuddet.F fsn sagde:om du vil kan du sende over dimensionen du ønsker at få testet. længde, dimension og type og størrelse på belastning har jeg brug for, så kan jeg smide den ind i en ekstremt simpel check af en profil bare hvis du vil det. Lasten er udbredt og størrelsen på udbredningen eller hvis du vil have en punktlast i midten. Det er 15 minutters arbejde.
Jeg tror, jeg har en plan, så det er roligt, skulle det være, at jeg ændrer mig og har brug for hjælp, så hører jeg af mig med et spørgsmål.
Alt godt
Klik her for at svare