Jeg overvejer stærkt at bygge en egen trappe til førstesalen, da den gamle blev fjernet under renoveringen.
Tanken er at have 2 underliggende vange udskåret af limtræsbjælke.
Længden bliver ca. 4600 mm, spørgsmålet er, hvor kraftig bjælken skal være?
Hvis man så kun tænker på den del, der bliver tilbage efter, at trinnene er udskåret.
På billedet nedenfor er målet 120 mm, er det tilstrækkeligt?
Jeg benytter samtidig lejligheden til at spørge, hvordan man nemmest skærer ud til trinene?
Jeg tror, at 120mm tilbageværende højde er for svagt.
Hvis vi antager 2,40m lofthøjde + bjælkernes tykkelse, og 45 graders hældning, hvilket er i den stejleste ende. Så får du en længde (spændvidde) på ca. 4m. Hvis man skulle bygge et bjælkelag med den spændvidde, ville du have brug for 195 - 220mm bjælker. Og som sagt, sandsynligvis bør du regne med 4,5 - 5m for at få en behagelig hældning (google "trappeformlen", for det rette forhold mellem trinshøjde og trindybde).
Jeg tror, at 120mm tilbageværende højde er for svagt.
Hvis vi antager 2,40m loftshøjde + bjælkens tykkelse, og 45 graders hældning, hvilket er i den stejleste ende. Så får du jo en længde (spændvidde) på ca. 4m. Skulle man have bygget en bjælke med den spændvidde, så ville du behøve have 195 - 220mm bjælker. Og som sagt, sandsynligvis bør du regne med 4,5 - 5m for at få en behagelig hældning (google "trappeformlen", for det rette forhold mellem trinshøjde og trindybde).
Jeg tror også, at 120 er alt for svagt. Dog tror jeg ikke helt, man kan regne på samme måde som for et gulvbjælkelag, da belastningen ikke går vinkelret mod bjælkens smalleste snit.
En rimelig løsning tror jeg er ikke at udskære i bjælken, men i stedet fastgøre trinene på siden af vangstykkene.
Nej, man bør dimensionere ud fra det vertikale snit. Dvs, i samme retning som belastningen sker.
Vores trappe har et tværsnit på vangstykkene på ca. 280 mm
En trappe der hælder 45 grader _burde_ altså klare sig med en 195 regel, men bemærk at dette er det usavede mål, altså det, der bliver tilbage efter udskæringen for trinene.