Hej,

Jeg skal udvide en altandør (fra 60 cm til 250 cm) og har brug for at aflaste 2 tagspær med en bjælke (se billede). Jeg ville gerne have lidt hjælp fra jer dygtige folk, der kan dette med dimensionering. Hvor tyk skal bjælken være for at klare styrken? Det spiller mindre rolle, hvilket materiale (stål, limtræ, almindelige lægter osv.). Jeg har tegltag og bor i snezone 1,5. Udvidelsen vil have en tagflade på ca. 7,5 kvm. Øvrige tagflade på disse tagspær er ca. 4 kvm (se billede 2). For at få så høj lofthøjde som muligt, vil jeg gerne have, at bjælken bliver så lav som muligt. Det bedste (eller i det mindste det billigste) ville jo være, hvis man kunne bruge et antal sømlimede lægter, men det bliver måske alt for svagt? Jeg havde tænkt mig at bruge bjælkesko til at fastgøre bjælken. Den ene side er ydervæggen, og den anden side er et tagspær. Dimensionen på tagspæret er 75x150. Skal dette forstærkes/støttes, eller kan det klare de ekstra kræfter? Ydervæggen er der vel ikke noget problem med (75 mm tyk, stående planker)?

Håber I forstår, hvad jeg mener...

MVH
jpettersson

• 3D-model af et hus med rød tegltag, balkon og brede glasdøre. Viser taget fra oven, hvor døren skal udvides i et byggeprojekt.
  • En takbalk markeret med rød over tagstrukturen, omgiven af træpaneler og en blå dækket åbning mod terrassen.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.