Skal frilægge underrammen og tænkte at hæfte plastik på den og derefter tape samlingerne. Så derefter på med 28x70 gitterpanel s400. Nu til spørgsmålet: Vil have træpanel som loft og undrer hvilken dimension på sømmene I bruger? Skal anskaffe en 16G pistol og sømme skjult med én søm per bræt som sandsynligvis har en dimension på omkring 120x12. Fungerer det godt med 38mm dykkersøm? Vil jo ikke punktere plasten ovenover.

Danne_83 sagde:
Skal frilægge underrammen og tænkte hæfte fast plast på den og derefter tape samlingerne. Derefter på med 28x70 spredte brædder s400. Nu til spørgsmålet: Ønsker at have træpanel som loft og undrer hvilken dimension på sømmene I bruger? Skal købe en 16G pistol og sømme skjult, så én søm per bræt som sandsynligvis har en dimension på omkring 120x12. Fungerer det godt med 38mm dykkere? Vil jo ikke punktere plasten ovenover.
Det er jo det, der er det kritiske punkt. Hvis du har samme panel som jeg er ved at sætte op http://www.sodrainterior.com/sv/Panel1/Obehandlade/Obehandlade2/Panel-4019-vitvaxad/ og sømmer i fugen, så skal dykkeren være < 36 mm for ikke at punktere plasten.

Jeg har undgået sømning og skruer i stedet med biltemas panelclips 87-234. Ganske vist latterligt korte skruer, men dampspærren skades garanteret ikke.

Jeg har ikke købt noget panel endnu, men der bliver nok ikke så stor forskel i tykkelse alligevel. Det føles tidskrævende at skrue, så jeg vil helst slå søm i. Kan også gå op til 34 tykkelse på glesen, hvis det er nødvendigt. Vil dog ikke have nogen installationsskakt, da jeg allerede har lav indendørshøjde. Er der nogen, der har en idé om, hvor langt ind sømmet skal forankres for at det holder. Jeg vil have ca. 300-400mm isolering ovenover.

• Synes
Atosh
  • Laddar…
Er det ikke en almindelig tommelfingerregel for søm, at mindst 2/3 af sømmet skal sidde i det, man fæster i, dvs. underliggende (eller overliggende hvis det er tag) materiale?

Jo det er jo hvad man plejer at sige. Findes 35mm dyckert som efter min mening burde fungere ved 12mm panel men ville gerne få lidt input fra nogen som har anvendt sig af en lignende dimension. Bedre at få at vide om det fungerer eller ej, inden jeg anskaffer materialet.

Du vil spigre i sponten? Der er panelet tyndere, men spig dykkeren i en 45 graders vinkel, så sidder den bedre, og gennemspigning bliver ikke et problem.

Matti_75 sagde:
Du vil hamre ind i sponten? Der er panelet tyndere, men hamre sømmet ind i en 45 graders vinkel, så sidder det bedre, og gennemspikning bliver ikke et problem.
Ja, det var sådan det var tænkt!

Vante sagde:
Har du tjekket på limbelagt dykker [link]
Ser ud til kun at være til 15G pistoler, og jeg vil helst købe en 16G, da dykkeren er mere prisvenlig til denne. Dog er jeg i tvivl om købet af sømpistol. Jeg står mellem den trykluftsdrevne Bosch GSK 64 og den gasdrevne Hitachi NT65GS. Ved ikke, om jeg vil have en gasdrevet, og hvis jeg vælger Boschen, kan jeg lige så godt købe Bosch GSK 6434 og køre med 1,8 skråtbandede dykkere. Prisen er omtrent den samme for begge Boschpistoler. Virker det med 32mm limbeklædte søm? Føles lidt i den mindste ende, men limet måske opvejer den korte længde?

Ikke let det her :(

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.