LillaNorrviken
Hej,

Planlægger nybyggeri og ønsker en åben planløsning mellem køkken og spisestue.
Der er behov for en bjælke, der kan klare en spændvidde på godt 6,7 m.
Bjælken er tænkt at hvile på husets bærende væg, som går centreret gennem huset, samt på husets ydervæg.

Hvilken bjælke ville være aktuel her?
Det er værd at nævne, at der er soveværelse på overetagen, som bjælken i så fald skulle bære op.

- Huset er et 1,5 planshus.
- Snezone 1,5

Venlig hilsen,

• Plantegning af et 1,5 plans hus med markeret spær på ca. 6,7m mellem køkken og spiseplads for åben planløsning.
  • Planløsning for 1,5 plans hus med åbent område mellem køkken og spiseplads. Viser bjælkens placering til understøttelse af overetagen.
En HEA 220, HEB 200, HEM 180 giver omtrent samme resultat med 15-12mm i nedbøjning.
Beregnet på en 7m bjælke. Ville ikke gå ned på mindre end en af disse, med risiko for at opleve svingninger på plan 2.

LillaNorrviken
F fr3dd3h sagde:
En HEA 220, HEB 200, HEM 180 giver omtrent lige resultat med 15-12mm i nedbøjning.
Beregnet på en 7m bjælke. Ville ikke gå ned på mindre end nogen af disse, med risiko for at opleve svaj på plan 2.
Hvis man ønsker absolut minimal flex, hvad ville en HEM 220 give i nedbøjning?
Er der nogen ulempe ved at have en for grov bjælke, hvis den alligevel bygges ind i bjælkelaget og ikke vil blive synlig?

Ulemperne er, at den bliver dyrere, tungere og dermed sværere at få på plads.
For eksempel vejer en HEM 220 ca 117 kg/m

En HEM 220 får ca. halvdelen af nedbøjningen sammenlignet med en HEM 180.

Senest redigeret:
En HEM 220 ville give ca. 6mm nedbøjning.
Større bjælke bliver dyrere og tungere. Så må man jo kigge videre nedad på oplæggene, som måske bliver større, og videre til pladen/fundament, som igen måske har brug for mere armering/beton etc..

LillaNorrviken
F fr3dd3h sagde:
En HEM 220 ville give ca. 6mm nedbøjning.
Større bjælker bliver dyrere og tungere. Så må man jo kigge videre nedad på understøtningerne, som måske bliver større, og videre til pladen/fundamentet, som igen måske har brug for mere armering/beton etc..
tak så meget for informationen!

• Synes
fr3dd3h
  • Laddar…
Jeg synes, at alternativerne er HEA 280, HEB 260 eller HEM 220. Det er spørgsmålet om en primærbjælke, der igen er opbygget til andre bjælker. Ulempen med HEM udover dens vægt og pris er, at den ikke lagerføres i Sverige. Jeg ville vælge en HEA 280.

LillaNorrviken
J justusandersson sagde:
Jeg synes alternativerne er HEA 280, HEB 260 eller HEM 220. Det drejer sig om en primærbjælke, der fungerer som understøtning for andre bjælker. Ulempen ved HEM udover dens vægt og pris er, at den ikke lagerføres i Sverige. Jeg ville vælge en HEA 280.
Tak for synspunkterne! Jeg vil undersøge sagen nærmere med denne information i baghovedet!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.