Jeg skal bygge en garage/værksted på ca 60m2.
Taget skal bestå af en langsgående åsbjælke af limtræ. Fra åsbjælken udgår tværgående 45x220 spær. Jeg tænker at isolere hele rummet mellem spærene. Indenfor isoleringen skal jeg have dampspærre.
Ydertaget skal bestå af profileret plade på lægter.
Jeg overvejer, om jeg skal lægge diffusionsåben undertagsdækning direkte på spærene, eller om der er nogen fordel ved at lægge ru brædder først og derefter diffusionsåben undertagsdækning? Det bliver jo et mere stabilt tag med ru brædder, men samtidig kan det måske forhindre fugt fra træstrukturen i at diffundere ud.
Næste overvejelse: er der nogen forskel mellem forskellige fabrikater, hvad angår undertagsdækning (andet end prisen)?

Findes der diffusionsåben dug som er gennemtrædnings-sikker?

Nogen skal jo gå deroppe og sætte bærelekt og lægge plade.

Ifølge Isola kan man køre uden råspont, men det ser lidt risikabelt ud!

Bygningsarbejder i rødt tøj installerer Isola tagunderlag på et tagelement uden råspont.

• Synes
magnusbirger
  • Laddar…
Jeg lagde om et tag, hvor vi sprang råspont over og lagde en gennemtræksikker dug, det føltes godt og ikke særlig risikabelt rent klatremæssigt. Vi anvendte en grovere og glattere lægte til teglene, den blev behagelig at klatre på. Vi byggede også et stillads nedenfor. Næste tag vil jeg gerne lægge på samme måde.

• Synes
P D Svensson
  • Laddar…
skal gøre det samme på min udbygning og lægterne er 45/70 så lægterne holder og ligeledes dugen
men læs op på det, så du monterer alt i den rigtige rækkefølge
så dugen fungerer som den skal

• Synes
Perra_w
  • Laddar…
Det fungerer sikkert godt uden råspont, forudsat at smågnavere og fugle aldrig nogensinde kommer til.
Fugle har skarpe ender overalt og kan let skade dugen, mistænker jeg, og smågnavere har skarpe tænder og elsker at bygge rede i isolering.
Bor man på landet, bør man bestemt gardere sig mod sådant.

Stenolofanders Stenolofanders sagde:
Jeg lagde et tag, hvor vi sprang råspån over og lagde en gennemtrædningssikker dug, det føltes godt og ikke særligt risikabelt ren klatremæssigt. Vi brugte en grovere og glattere bærelekt til tegl, den blev behagelig at klatre på. Vi byggede også et stillads nedenfor. Næste tag lægger jeg gerne på samme måde.
Hvordan gør man ved udstukket på gavlen, når der mangler råspån? Hæfter man den fast nedefra i bærelekten? Eller slutter man ved væggeniveauet?

buspojken buspojken sagde:
Hvordan gør man ved udstikket på gavlen, når der mangler råspont? Hæfter man den fast nedefra på bærelekten? Eller slutter man ved væggelivet?
Det er jo ret almindeligt at have underspikning nedenunder, både på udstikket ved gavlene og på tagskægget ved langsiderne.
Så det kan nok ordnes.
Men hvad gevinsten så bliver på et udhustag, forstår jeg ikke helt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.