11,278 læst ·
10 svar
11k læst
10 svar
Det revner hele tiden, når jeg spartler lister
Hej,
Jeg renoverer min gamle lejlighed fra århundredeskiftet med tidstypiske dybe vinduesnicher/spejle. Nu har vi sat nye vinduesindfatninger og spartlet kanten mellem nichen og indfatningen. Jeg bruger Nordsjö snickerispackel, som skal være såkaldt latexbaseret. Det siger de i byggemarkedet skal fungere udmærket. Bortset fra at den sprække, der er mellem niche og indfatning, sprækker hele tiden. Se vedhæftet billede, hvor jeg har markeret med pilen, hvor det er det sprækker. Bemærk, at det sprækker rundt om hele vinduet altså.
Nu har jeg spartlet og slebet 3 gange, og hver gang jeg kommer tilbage dagen efter, går der en sprække. Indfatningerne er sat på af en snedker med pl400 og derefter har han brugt en sømpistol til at sætte ekstra søm i med en kompressor. Han har sat ekstra søm i, men det hjælper lidt foreløbig.
Hvad gør jeg i dette tilfælde? Jeg er gået helt i stå, virker det som. Man vil jo ikke have sprækker i en nyrenoveret lejlighed.
Tak for svar.
Jeg renoverer min gamle lejlighed fra århundredeskiftet med tidstypiske dybe vinduesnicher/spejle. Nu har vi sat nye vinduesindfatninger og spartlet kanten mellem nichen og indfatningen. Jeg bruger Nordsjö snickerispackel, som skal være såkaldt latexbaseret. Det siger de i byggemarkedet skal fungere udmærket. Bortset fra at den sprække, der er mellem niche og indfatning, sprækker hele tiden. Se vedhæftet billede, hvor jeg har markeret med pilen, hvor det er det sprækker. Bemærk, at det sprækker rundt om hele vinduet altså.
Nu har jeg spartlet og slebet 3 gange, og hver gang jeg kommer tilbage dagen efter, går der en sprække. Indfatningerne er sat på af en snedker med pl400 og derefter har han brugt en sømpistol til at sætte ekstra søm i med en kompressor. Han har sat ekstra søm i, men det hjælper lidt foreløbig.
Hvad gør jeg i dette tilfælde? Jeg er gået helt i stå, virker det som. Man vil jo ikke have sprækker i en nyrenoveret lejlighed.
Tak for svar.
Medlem
· Västmanland
· 2 229 indlæg
Træ er som bekendt et levende materiale, hvilket betyder, at det udvider sig og trækker sig sammen afhængigt af temperatur og især luftfugtighed. Mjukfog er løsningen for dig, helt klart.
Medlem
· Älvsborg/Göteborg
· 235 indlæg
eller at ikke sætte foder kant i kant med smyg/nich.. træk dem ud nogle mm. så er sagen ude af verden.. det vil aldrig blive "usynligt" mellem foder og smyg hvis man sætter dette kant i kant.. da det er 2 forskellige stykker som bevæger sig forskelligt = revner! Det burde din snedker vide..
Det kan fungere med at lime foder sammen med kanten på smygen med rigtig trælim.
Men så skal det selvfølgelig være umalede overflader før limningen.
Det har virket for mig.
Men så skal det selvfølgelig være umalede overflader før limningen.
Det har virket for mig.
Jeg har kæmpet en del med dette, fanget i et murstenshus med dybe nicher. I et vindue satte jeg superspartel (nogle to-komponents plastic padding), som sikkert får bygningsbevareren til at gispe. Spartlede så over det med almindelig snedkerspartel. I kommende nicher vil jeg i stedet bruge latexfuge i de dybe revner i selve vindueskarmen, med almindelig snedkerspartel ved listerne, og så, ifølge tip jeg har fået fra flere malere, microlitvæv som limes fast med tapetklister helt ud til kanten. Må nok rapportere resultatet senere...
At det revner så hurtigt virker dog lidt mærkeligt, for mig tog det et år, før man kunne se fine revner, som jeg faktisk kan leve med (i det vindue, hvor jeg ikke satte microlit
/A
At det revner så hurtigt virker dog lidt mærkeligt, for mig tog det et år, før man kunne se fine revner, som jeg faktisk kan leve med (i det vindue, hvor jeg ikke satte microlit
/A
Jeg er ikke enig.Tobbefonsterfixare sagde:
Jeg har mdf i smygen og derefter lister, som jeg sømmer med dyckert + limer med almindeligt trælim. Jeg limer langs hele MDF-overfladen og desuden mod væg samt i enderne på listen. Efter limning og grundmaling spartler jeg med snedkerspartel. Det bliver "usynligt" og holder. Det burde en vinduesreparatør vide…
Hvor jeg har glemt at lime, opstår der revner før eller siden. Hvor jeg limer, holder det, og jeg slipper for revner.
Mjukfog ser jeg som en nødløsning (som jeg bliver nødt til at bruge, hvor jeg har glemt at lime).
Jeg har samme løsning på alle dørkarme i hele huset. Limede samlingerne og resten med en god trælim, sømmede ret sparsomt med dykkersøm. Tror ikke der findes en eneste revne i nogen karm endnu, 10 år senere. Gjorde det samme i samlingerne med loftlisterne, men jeg ved et par steder jeg glemte at lime. De ses.....
Latexfuge ser jeg også kun som en redning for sprækker m.m. PL400 er måske praktisk fordi det tørrer hurtigt, men det ved jeg ikke om det er så godt på sugende overflader som træ. Rigtig trælim havde jeg foretrukket.
Så er det rigtigt som andre allerede har sagt - hvis det revner en gang, så er der ingen idé i at spartle flere gange med "død" spartelmasse - det vil fortsætte med at revne.
Latexfuge ser jeg også kun som en redning for sprækker m.m. PL400 er måske praktisk fordi det tørrer hurtigt, men det ved jeg ikke om det er så godt på sugende overflader som træ. Rigtig trælim havde jeg foretrukket.
Så er det rigtigt som andre allerede har sagt - hvis det revner en gang, så er der ingen idé i at spartle flere gange med "død" spartelmasse - det vil fortsætte med at revne.
Tak for alle svar. Jeg brugte som sagt Nordsjö snickerispackel, som skal være latexbaseret, men det fungerede ikke så godt. Så jeg skiftede til et andet mærke som laver latexbaseret finspackel, og det har vist sig at fungere lidt bedre. Dvs, der opstår stadig revner, men nu er de meget tyndere, men de går stadig langs med.
Hvis jeg skal opsummere alles råd, skal jeg påføre et tyndt lag af akryllatex med pegefingeren, eller skal jeg påføre trælim eller noget andet? Det føles som om man er nødt til at gøre noget, for malingen vil vel ikke trylle revnen væk, hvis jeg påfører den?
Hvis jeg skal opsummere alles råd, skal jeg påføre et tyndt lag af akryllatex med pegefingeren, eller skal jeg påføre trælim eller noget andet? Det føles som om man er nødt til at gøre noget, for malingen vil vel ikke trylle revnen væk, hvis jeg påfører den?
Trælimen skulle ind mellem trædelene ved monteringen for at gøre nytte. At efterfølgende smøre det på udenpå hjælper ikke, og det var nok heller ikke meningen. Den eneste løsning nu tror jeg muligvis er at lægge en latexfuge og derefter male på den.
Det kan også skyldes, at salningsbrædden, hvis den er i fyrretræ vil sige, ikke var ordentligt tør, da den blev monteret. Har I sat en brædde direkte fra bræddehaven, kan den sikkert krympe 5mm i bredden, hvilket giver revner mellem foderet og brædden (nischen).
Klik her for at svare