Jeg har skiftet et parti vinduer i et 70'er hus. Da hele facaden er blevet ompaneleret på ydersiden, er det godt vindtæt med vindpap tætnet med diffusionsåben tape mod karmene.

Men hvad gør jeg med indersiden? Det her føles som en umulig opgave. Selv hvis jeg brugte en arbejdsuge på at klippe små stykker til og prøve at lappe sammen med tape til en slags dampspærre, ville det alligevel ikke blive godt, fornemmer jeg. Den gamle dampspærre er jo skåret lige med gipsen. Det kan man jo ikke lave en overlapning på.
Et nyt vinduesparti i en 70'er villa med udsigt til terrasse og have, hvor indvendige detaljer som dampspærre og paneler endnu mangler at blive færdige.

Hvordan ville I have gjort det? Hvor vigtigt er det? Kan jeg lade være med at bruge dampspærre rundt om disse vinduer?

Tape! En god tape løser meget.

Hvis dampspærren er skåret, så det ikke er muligt at tape, læg en fuge inden og tape på, så det bliver tæt.

AXS
Eller så river du ned den lille gips som er tilbage på væggen og plastre om alt.

Benyt lejligheden til at se over isolering, elinstallation og hvad mere der findes deri.

• Synes
STA og 1 anden
  • Laddar…
Du behøver sandsynligvis ikke gøre noget specielt. Et ældre hus er alligevel ikke super tæt, og en lille ændring lige der ændrer nok ikke særligt meget.

• Synes
Joak og 1 anden
  • Laddar…
Lidt pragmatisk må man være i et gammelt hus. Det er klogt at mindske fugtvandringen ud gennem drevene, men jeg gætter på, at du ikke havde en spærring på indersiden før, og det fungerede nok fint? En lille komplikation er, at du har (diffusionsåben) tape på ydersiden, den har nok alligevel en vis damphæmmende effekt.
Der er et par varianter, forsøg at tape mellem karmen og reglen. Der findes plastet drev, som man kan bruge på indersiden. Bundliste og fugemasse mellem regel og karm er måske den mest effektive løsning.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.