Gabbe1 sagde:
Synes I virkelig, at byggmax er så billige?
Eftersom jeg lige nu bygger 300m2 løsvirkeshus og af natur er nærig, så har jeg kigget lidt rundt på priser.
Regeltræ/gles/lister/panel købte jeg til ned til halvdelen af prisen mod byggmax og da har jeg alligevel fået fin kvalitet, fik frit vælge længder og fri hjemkørsel.
Også spån/gipsskiver fandt jeg billigere andre steder.
Byggmax ER billige. Har du fundet træ til halvdelen af deres pris, har du haft ekstremt held / er en meget dygtig forhandler.

Hvilken byggemarked er det, der er så billig?

Ja, visse dimensioner (f.eks. gles 28x70 og finsågat 22x70) fik jeg for halv pris af byggmax. Andre dimensioner var meget billigere, men dog ikke helt så billige som halv pris.
Jeg købte alt træ direkte fra et savværk/høvleri i Härjedalen, mange mil fra mig, men eftersom fragten var inkluderet, så.

Men som sagt købte jeg træ til et helt (stort) husbyggeri, jeg tror ikke, de er lige så billige/imødekommende, hvis det er små mængder.

Bare virke er der solide påslag på ude i byggeladerne, så den lokale forhandler tjener stadig en skilling, selv hvis man holder sig under Byggmax listepriser. Kan man desuden handle direkte fra savværket, er det jo en god forretning for begge parter. Køberen betaler mindre end i den ordinære byggemarked, og sælgeren får mere betalt, end hvis han sælger til byggemarkedet.

Gabbe1 sagde:
Synes I virkelig, at byggmax er så billige?
Eftersom jeg lige nu bygger 300m2 løsvirkeshus og af natur er nærig, så har jeg kigget lidt rundt på priserne.
Regeltræ/gitter/lægte/panel købte jeg for ned til halv pris mod byggmax, og der fik jeg stadig fin kvalitet, fik frit vælge længder og gratis levering.
Selv spån/gipsskiver fandt jeg billigere andre steder.

Dog er jeg storkunde på byggmax fuge skum, der er de svære at slå på pris :)
Hej,

Jeg har også et lille savværk kun et par hundrede meter væk og er lidt nysgerrig for at se, hvad man kan få derfra, men jeg vil nok ikke blande sådan nogle "handlere" i priskrigen mellem Bauhaus/byggmax Vs XLbygg/Woody/und so weiter.

Jeg tror ligesom pelpet , at de arbejder lidt med fiktive priser, hånler ad alle, der ikke beder om rabat, og håndværkerne har endnu et sted at klemme lidt margen ind (ren spekulation selvfølgelig).

Min holdning er, at hvis jeg skal bede om en rabat på 30? 40? procent for at komme ned i samme priser som andre, så er jeg ikke interesseret i deres metoder.

Og I, som skriver, at I får billigere fra jeres lokale, hvor meget billigere? 1%? 5% 20%? :) (gabbe1, du tæller ikke ;))

Gabbe1 sagde:
Ja, visse dimensioner (fx gles 28x70 og finsavet 22x70) fik jeg for halvdelen af Byggmax's pris. Andre dimensioner var meget billigere, dog ikke helt så billigt som halvdelen af prisen.
Jeg købte alt træ direkte fra et savværk/høvleri i Härjedalen, mange mil fra mig men da fragten indgik så.

Men som sagt købte jeg træ til et helt (stort) husbyggeri, jeg tror ikke, de er lige så billige/imødekommende, hvis det er små volumener.
Ja, som sagt, du har haft held.

Jeg prøvede på et tidspunkt at købe træ fra det lokale savværk. I sidste ende viste det sig, at jeg måtte betale mere end Byggmax-priser for deres træ, som desuden var uhøvlet. Så man skal ikke tro, at det altid bliver billigere direkte fra savværket heller. Men det er klart, har man så meget held at have adgang til billigt træ, så skal man naturligvis handle der.

Larsa sagde:
Nogen der har haft held med at få gode priser hos Beijer? De ser ud til at køre med en "nettoprisliste", der giver lidt procent i rabat. Jeg bor selv tæt på Beijer, men alle andre trælastforretninger ligger langt væk.
Ingen der har haft held med at få en god rabat hos Beijer? Jeg handler selv for ganske mange penge der hvert år, så det ville være interessant at vide, om det er muligt at forhandle....

For mig er valget af byggemarked ofte ret enkelt.

Alt 1)
1. Tjekke online, hvad det koster hos byggmax, og at tingene er på lager.
2. Tage derhen på et tidspunkt, der passer mig, og købe tingene.

Alt 2)
1. Tjekke online, hvad det koster hos byggmax, og at tingene er på lager.
2. Tage til den lokale XL Byg, når de behager at have åbent på et tidspunkt, der egentlig ikke passer med arbejde/hentning i dagpleje/familieaktiviteter/etc.
3. Finde ud af, hvad tingene koster, brokke sig om prisen, forsøge at afgøre, om meromkostningen i forhold til byggmax er berettiget.
4. Tage til byggmax i stedet, hvis det viser sig at være et bedre alternativ.

Skal jeg kun have brædder for et par tusinde, bliver valget ret enkelt.

• Synes
Forbo og 2 andre
  • Laddar…
Jeg skifter panel på huset nu til sommer, og så valgte jeg sådan her:

Byggmax ligger 2 km væk, men erfaringen fra dem er, at brædderne gerne er lidt halvdårlige, og at vælge dem selv er helt nødvendigt. Hvis Byggmax vælger dem, må man kassere typisk 10% af træet efter min erfaring. Panel til et halvt hus plukker jeg ikke selv... Så Byggmax gik bort.

Sendte tilbudsforespørgsel til Beijer og en lille lokal træfirma. Beijer gav en god pris på brædderne (ganske nøjagtigt samme som Byggmax), men ville have 900 kr. for at levere det hjem til mig og efterlade det uden for garagen. Den lokale træfirma tog lidt mere for brædderne, men tog kun 450 kr. for at levere det hjem. Beijer havde ingen erfaring vedrørende min planlagte hjemmelavede stillads, mens manden hos småfirmaet kunne give masser af gode råd.

Totalsummen blev nogle hundrede kroner højere for småfirmaet end for Beijer. Men man skal støtte lokale småvirksomheder, så vi købte fra småfirmaet. Og HOLD DA OP hvor er jeg glad for det! Brædderne er af virkelig topkvalitet, ikke et eneste er skævt eller med dårlige kanter, og leveringen bestod i, at firmaejeren selv og hans kone kom hjem med pickupen og hjalp til med at bære alle brædderne ind i garagen, præcis i den rækkefølge, jeg ville have dem. :thumbup:

Pris er ikke alt... :D

• Synes
sirlongfellow
  • Laddar…
Ja, dette spørgsmål er jo blevet diskuteret mange gange. Jeg, ansvarlig for indkøb af træ, kan informere om forskellen i kvalitet mellem lavpriskæderne og "almindelig" byggemarked. Tag Setra som eksempel, da de leverer til begge. Setra har to kvaliteter på deres reglar, en O/S-V kaldet Setraregeln og en VI (udvalg) kaldet Norlidaregeln. Den, der sælges hos BM, er en Norlidaregel, altså et udvalg eller 2. sortering. I udvalg havner det, der ikke egner sig til 1. sorterings reglar eller beklædningspanel. Hvor meget der havner i henholdsvis klass afhænger jo som bekendt af råvaren, og hvor strengt man stiller kravene. En O/S-V fra det sydlige Sverige kan se ud som et udvalg længere oppe i landet, men har alligevel klaret kravene for O/S-V, og det afhænger af, hvordan bestilleren har sat kravene. Setras beklædningspanel sorteres V-VI (kvinta til udvalg) mens din lille lokale byggemarked sandsynligvis har en O/S-V sortering på sin. Altså en bedre sortering. Hvilket også betyder, at den bliver dyrere i indkøb. Derefter plejer mange forhandlere også at have en 2. sortering, som sandsynligvis er billigere end den BM sælger. Er der så en forskel, du mærker? Det tror jeg, men det afhænger af, hvilke erfaringer du har, men som eksempel, den yderbeklædning, jeg sælger, suger ca. 30% mindre maling ifølge malerne, og med en finere overflade som resultat, end konkurrents yderbeklædning, som kommer fra en mere hurtigvoksende råvare. Jeg drager også konklusionen, at brættet holder længere, da det er tættere i sin struktur. Kigger man på reglarne, udover at den ofte er mere lige (færre kassaktioner), så mærker man, hvis man løfter dem, at en 1. sorteringsregel ofte vejer meget mere end en Norlidaregel (med samme fugtindhold). Det kan du drage dine egne konklusioner af, hvad angår holdbarhed og levetid. Tilføjet, hos din lokale byggemarked får du desuden sandsynligvis mulighed for at tage købet på faktura og returnere det, du har købt forkert eller for meget af. Og at få hjælp med afkortning, plukning, tegninger, mængdeangivelser og andre beregninger kan jo ikke være helt forkert. Hvordan som helst burde der være plads til begge. Men hvis JEG bygger et hus, der skal stå i hundrede år, så vælger jeg god kvalitet på træ samt profiler og dimensioner, jeg tror vil blive. Men hvis det gælder en midlertidig konstruktion, der skal rives ned inden længe, ville jeg ikke bekymre mig om, hvor træet kommer fra.

• Synes
Springare og 1 anden
  • Laddar…
Vækker lidt liv i denne tråd, da jeg er i processen med at indhente tilbud for de kommende 2-3 års byggeprojekt (privat).

Det handler om en sum for alt undtagen skruer/beslag for lad os sige, 80.000-100.000kr, som jeg har bedt om tilbud på.

Jeg har bedt om tilbud fra de "faghandlere", der findes i nærheden, de eneste jeg har sammenlignet med er Byggmax, da der ikke er andre lavprisalternativer tilgængelige omkring Borlänge-Falun.

Rabatprocenten fra faghandlerne varierer afhængigt af varernes type, men jeg får typisk 5-15%. På de varer, der er på lager, er det næsten altid op til 15%.

Byggmax er 19-21% billigere end Faghandlerne, når det kommer til træ, sten, byggematerialer, tagpap, isolering osv. Dette trods min "konto-rabat" hos faghandlerne.

Skruer og beslag er nok ikke sammenlignelige, da Byggmax, Biltema, Jula osv. ikke altid har de samme dimensioner som f.eks. Essve.
Køber jeg skruer fra Jula/Biltema/Byggmax (med de dimensioner jeg må "nøjes med") ender jeg 70-80% billigere end hvis jeg skulle have købt "finskruer" fra faghandlerne. Her adskiller faghandlerne sig dog afhængigt af skrueleverandøren.

Det er værd at nævne, at personalet hos Fag-byggehandlerne næsten uden undtagelse har været meget venlige og imødekommende. En enkelt var meget åben omkring, at de ikke vil være de billigste, da det ikke er deres forretningsidé.

Så spørgsmålet er, om det er værd at betale 20% mindre og gå glip af god service, tidsbesparelse (at slippe for at sortere i affaldstræ) samt den viden, der findes hos faghandlen.
For mig handler det om måske 10.000-20,000kr over en treårig periode...

De der pokkers beslag er en helt anden diskussion, tror jeg :)

Senest redigeret:
Det ene udelukker vel ikke det andet? Jeg tror jeg har 15% rabat hos Beijer, det gør at småkøb eller suppleringskøb kan gøres uden at blive flået. For lidt større projekter, på lidt større beløb, lad os sige omkring 10k, plejer jeg bare at maile min kontakt med artikelnumre og antal i en Excel-liste og bede om et tilbud, og så ryger prisen ned til byggmax-niveau i princippet. Enkelt for både ham og mig.

Men jeg er ikke dem 100% tro mod, i visse tilfælde kan de ikke matche byggmax og så bliver det ikke den lokale handel.

Men du bliver nok stadig nødt til at sortere blandt dårligtræ, jeg har ikke bemærket nogen stor forskel mellem Beijer og byggmax. Mere end at der ikke er den samme hysteri på brændegården...

Da jeg byggede terrasse fik jeg alt træ leveret og det var nok nærmere 10% som jeg reklamerede over. De brokkede sig lidt over at jeg var krakilsk, men jeg fik kredit alligevel. Efter et år havde de stadig ikke været og hentet skidtet, så der lastede jeg det på en trailer og kørte derhen for at slippe af med det. Og fik en kreditnota til.... :)

Så ja, det er værd at betale lidt ekstra for at slippe for byggmax, men ikke altid.

• Synes
F_man
  • Laddar…
Hej, det er jo excel-ark med præcise længder og kvalitet på træ jeg har mailet over og fået rabat på, det er den pris som Byggmax ligger 20% under.

Det eneste de kan matche Byggmax på er reglar (både trykte og almindelige).

Jeg har virkelig ikke besluttet mig endnu dog... for mig kan det nok være værd en byggemarked, for at få del i viden og lastmaskinerne :) (men kom gerne med kloge synspunkter)

Skal man have meget træ, så er det rent ud sagt et pokkers lortearbejde at samle på bræddegården og laste og så læsse af derhjemme. Men har Byggmax ikke også hjemmelevering?

Det forudsætter jeg, men har aldrig købt noget, som ikke kunne køres hjem på traileren fra Byggmax. Kommer nok ikke til at gøre det denne gang heller... Formentlig afgør, at Hedins har ganske godt ekspertise i spær samt fabrik for dem i Rättvik.

Nu når jeg bygger garage 90m2 har XL Byg i Västerås i princippet fået lov at levere alt. Jeg sammenlignede Bejer Karl Hedin og XL mod Byggmax hjemmeside, og alle var mindst et par tusind billigere end Byggmax på min seneste bestilling

fx. 22x170 panel

Byggmax 17,95/m
XL Hyldekantpris 16,50/m der blev det endnu bedre pris end det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.