12,181 læst ·
45 svar
12k læst
45 svar
Det her med at vælge byggemarked
Ja, undskyld, indser at jeg nok lød lidt ironisk i mit indlæg.zeus_axel sagde:Byggmax kan selvfølgelig være godt, men alle bør tjekke priser mere.
Min byggemarked ligger 300m fra mig, og jeg bor i det sydlige sthlm. Men gætter på, at det ikke er okay at lave reklame her.
Måske er det bare mig, der har haft held, måske er det en hadefuld butik ellers. :s
Og ikke 40% rabat, 20% sagde jeg. 40% max hvis jeg køber meget. Det varierer selvfølgelig.
Jeg handler altid med kort direkte, når jeg henter. Det giver den bedste rabat.
Jeg var dog seriøst interesseret, og nu hvor jeg ser, at du siger sydlige Sthlm bliver jeg endnu mere interesseret!
Send gerne PM med detaljer
PM sendt!
For at præcisere, ser jeg, at jeg fulgte lidt på et andet spor...
Jeg har intet imod byggmax og tror ikke, deres ting er dårligere. MEN, man burde måske ikke bare tage til det nærmeste sted og købe brædder eller andet. Med lidt forhandling og spørgen kan prisen komme en hel del ned.
Så næste gang du skal købe lidt mere ting, skaf en konto og bed om en bedre pris.
For at præcisere, ser jeg, at jeg fulgte lidt på et andet spor...
Jeg har intet imod byggmax og tror ikke, deres ting er dårligere. MEN, man burde måske ikke bare tage til det nærmeste sted og købe brædder eller andet. Med lidt forhandling og spørgen kan prisen komme en hel del ned.
Så næste gang du skal købe lidt mere ting, skaf en konto og bed om en bedre pris.
Hvis en byggemarked skal give 20% rabat for stadig at være dyrere end byggmax eller bauhaus, så kører jeg, af princip, gerne nogle ekstra mil til bauhaus.
Jeg er nok en gennemsnitskunde, handler for ca. 60-70 000/ år og det udelukkende på bauhaus og k-rauta i Örebro. De Woody jeg har været på, har personalet vidst lige så lidt som på de større. Forskellen er, at jeg på de større varehuse ikke forventer, at de skal vide noget.
Og gratis kaffe på byggemarked? Er det et argument?
Ah, så værdsætter jeg højere, at bauhaus har nogle venlige, både til udseende og småsnak, piger.
Sent from my GT-I9000 using Byggahus
Jeg er nok en gennemsnitskunde, handler for ca. 60-70 000/ år og det udelukkende på bauhaus og k-rauta i Örebro. De Woody jeg har været på, har personalet vidst lige så lidt som på de større. Forskellen er, at jeg på de større varehuse ikke forventer, at de skal vide noget.
Og gratis kaffe på byggemarked? Er det et argument?
Ah, så værdsætter jeg højere, at bauhaus har nogle venlige, både til udseende og småsnak, piger.
K-rauta örebro er meget god, til mors og fars lejlighed handler vi altid der.
Kaffe er et godt argument synes jeg, viser at de bekymrer sig om deres kunder.
Men går selvfølgelig på andet i første omgang. Og de har både venlige piger og drenge der hvor jeg handler. Men om de er smukke bekymrer jeg mig dog ikke om.
Synes lidt for mange går i forsvarsposition for der hvor de handler. Jeg undrede mig bare, hvordan I gør, når I skal handle meget. Og påpegede at det er godt at forhandle om prisen, det vinder man næsten altid på.
Kaffe er et godt argument synes jeg, viser at de bekymrer sig om deres kunder.
Men går selvfølgelig på andet i første omgang. Og de har både venlige piger og drenge der hvor jeg handler. Men om de er smukke bekymrer jeg mig dog ikke om.
Synes lidt for mange går i forsvarsposition for der hvor de handler. Jeg undrede mig bare, hvordan I gør, når I skal handle meget. Og påpegede at det er godt at forhandle om prisen, det vinder man næsten altid på.
Det var ikke meningen at tage nogen shop i forsvar. Snarere at jeg modsætter mig, at jeg skal spørge efter rabat for at komme ned i cirka samme priser. En forretning, der strøer om sig med rabatter, har jeg lidt svært ved.
Hvis jeg kommer til en situation, hvor jeg skal have en større mængde materiale på samme tid, ville jeg nok spørge en mindre. Men jeg ville kun købe der, hvis de var bemærkelsesværdigt billigere.
Ville være sjovt at sammenligne lidt meterpriser på fx reglar, når en mindre handel har givet sine generøse rabatter.
Hvis jeg kommer til en situation, hvor jeg skal have en større mængde materiale på samme tid, ville jeg nok spørge en mindre. Men jeg ville kun købe der, hvis de var bemærkelsesværdigt billigere.
Ville være sjovt at sammenligne lidt meterpriser på fx reglar, når en mindre handel har givet sine generøse rabatter.
Jeg ser det som den rette kast, at man kan gå ind og forhandle sig til "gode" priser, så lever firmaet jo på at narre folk, der ikke er lige så kvikke i munden og bare betaler.
Det er vel det samme med hvidevarer, jeg har tjekket prisjagt grundigt efter, hvad jeg skal købe til køkkenet i mit husbyggeri. Alle jeg kender siger, at jeg kan gå ned til den lokale butik og prutte priserne ned til samme niveau som de billigste på prisjagt, så kan man jo undre sig over, hvorfor denne nu lokale "superbillige" butik ikke sænker priserne, så alle ville tage derhen. Men hvad der er billigt, synes at være meget forskelligt fra person til person, nogle jeg har talt med, som har renoveret deres køkken, har brugt flere penge på hvidevarer, end hvad hele mit køkken koster, og de fremhæver stadig, at det var "billigt".
Når man har lagt 250.000 kr. på et køkken, og det ser ud som hvilket Ikea køkken som helst, så må man vel forsøge at overbevise sig selv om, at det var billigt.
Det er vel det samme med hvidevarer, jeg har tjekket prisjagt grundigt efter, hvad jeg skal købe til køkkenet i mit husbyggeri. Alle jeg kender siger, at jeg kan gå ned til den lokale butik og prutte priserne ned til samme niveau som de billigste på prisjagt, så kan man jo undre sig over, hvorfor denne nu lokale "superbillige" butik ikke sænker priserne, så alle ville tage derhen. Men hvad der er billigt, synes at være meget forskelligt fra person til person, nogle jeg har talt med, som har renoveret deres køkken, har brugt flere penge på hvidevarer, end hvad hele mit køkken koster, og de fremhæver stadig, at det var "billigt".
Når man har lagt 250.000 kr. på et køkken, og det ser ud som hvilket Ikea køkken som helst, så må man vel forsøge at overbevise sig selv om, at det var billigt.
Min forhandling plejer at være sådan her:
-Jeg skal have 200m afløbsrør, hvad er den bedste pris på det?
-Jeg har brug for trykimprægneret træ, har I noget, som jeg kan få billigt, hvis jeg tager hele pallen/stakken.
Men er enig med dig, Pumba, især om dem, der køber dyre køkkener.
-Jeg skal have 200m afløbsrør, hvad er den bedste pris på det?
-Jeg har brug for trykimprægneret træ, har I noget, som jeg kan få billigt, hvis jeg tager hele pallen/stakken.
Men er enig med dig, Pumba, især om dem, der køber dyre køkkener.
Hvordan hænger det her egentlig sammen? Er det et samarbejde mellem byggemarkederne og håndværkerne, hvor byggemarkederne sætter en fantasipris, som kun gælder for dem, der ikke beder om rabat, samt som udgangspunkt for håndværkerens materialefakturering, og håndværkerne til gengæld handler deres materialer hos byggemarkederne?Tomas_P sagde:
Bare det er jo et argument for at købe alt på byggmax.
Da byggmax langt fra har alt og kun sælger det, der sælger mest, kan de selvfølgelig holde lavere priser. Jeg synes, de kun plukker rosinerne ud af kagen, når en "rigtig" byggehandel stort set har alle dimensioner og længder hjemme samt en masse forskellige pladematerialer på lager. At have meget på lager koster selvfølgelig, og dermed bliver prisen lidt højere. Hvor jeg bor, er jeg heldig, da der findes en familieejet byggehandel, som har et fantastisk sortiment, god orden, ingen rabat til nogen, men lave priser til alle, billigere end byggmax på en hel del ting, altid 40% rabat på vinduer, 300 kr for at levere varerne samt kompetent personale! Det kalder jeg byggehandel!
Nogen der har haft held med at få gode priser hos Beijer? De ser ud til at køre med "nettoprisliste" som betyder nogle procent i rabat. Bor selv tæt på Beijer, men alle andre trælastforretninger ligger meeeget langt væk.
Da vi skulle bygge terrasse på 75 m2, kiggede jeg rundt hos forskellige byggemarkeder. Nogle var billigere på terrassebrædder, andre på bærende bjælker osv. Jeg kiggede på XL-Byg, Beijer og en lokal Fredells-forretning. Prisen blev omtrent den samme, når man lagde det hele sammen, og hos den lokale firma kunne vi returnere det, vi ikke havde brug for, når vi var færdige, og desuden fik vi rigtig meget hjælp med at beregne mængder, hjælp med dimensionering osv. På den måde blev det lettere at have en åben konto hos en virksomhed i nærheden, hvor man kunne hente det, man behøvede. Tid er også penge. Desuden synes jeg, det er sjovt at støtte de lokale forhandlere i så stor udstrækning som muligt.
Her i Värmland ser det ud til, at man får byggmaxpris på træet, hvis man skaffer sig en konto hos den lokale forhandler.Tomas_P sagde:
Hvis man skal have større mængder, er det ofte billigere hos den almindelige bygghandel end hos lavprisvarehusene.
Synes I virkelig, at byggmax er så billige?
Eftersom jeg lige nu bygger 300m2 løsvirkeshus og fra naturens side er nærig, har jeg tjekket lidt priser rundt omkring.
Regeltræ/gles/lækte/panel købte jeg for op til halvdelen af prisen mod byggmax, og jeg har alligevel fået fin kvalitet, fik frit vælge længder og fri levering.
Selv spån/gipsskiver fandt jeg billigere andre steder.
Dog er jeg storkunde hos byggmax for fugeskum, der er de svære at slå på pris
Eftersom jeg lige nu bygger 300m2 løsvirkeshus og fra naturens side er nærig, har jeg tjekket lidt priser rundt omkring.
Regeltræ/gles/lækte/panel købte jeg for op til halvdelen af prisen mod byggmax, og jeg har alligevel fået fin kvalitet, fik frit vælge længder og fri levering.
Selv spån/gipsskiver fandt jeg billigere andre steder.
Dog er jeg storkunde hos byggmax for fugeskum, der er de svære at slå på pris
Senest redigeret: