1,934 læst ·
7 svar
2k læst
7 svar
Der er mange lister her på Bygge Hus (hvad hedder pinden)
Jeg er uddannet værkstedsmekaniker, og præcis som inden for alle områder lærte man, hvad tingene hedder i virkeligheden, ikke hvad man til daglig siger. Klassikeren inden for det område er bolten, et navn som de fleste bruger til alle skruer over 6 mm med sekskantet hoved. I værkstedsskolen lærte man, at alt med gevind uanset størrelse eller hoved er en skrue, fik man det ikke på plads, fik man nedsat karakter.
Senere i livet snublede jeg ind på en byggevirksomhed uden at være nogen tømrer, men det ordnede sig med tiden, man lærte af de gamle rotter med erfaringerne, bl.a. hvad tingene hedder, og sagde man liste om den forkerte pind, fik man skældud.
Man læser jo dagligt her på BH om gulvlister, dørkarme, vindueslister, loftlister, og en masse andre lister, ja som almindelige mennesker siger til daglig om de fleste pinde, der er mindre end et bræt.
Men det hedder sokkel, gerigt og liste nedefra og op.
En lidt sjov tråd om, hvad tingene hedder, hvorfor de hedder sådan, og hvad vi almindelige dødelige siger om forskellige byggematerialer.
Senere i livet snublede jeg ind på en byggevirksomhed uden at være nogen tømrer, men det ordnede sig med tiden, man lærte af de gamle rotter med erfaringerne, bl.a. hvad tingene hedder, og sagde man liste om den forkerte pind, fik man skældud.
Man læser jo dagligt her på BH om gulvlister, dørkarme, vindueslister, loftlister, og en masse andre lister, ja som almindelige mennesker siger til daglig om de fleste pinde, der er mindre end et bræt.
Men det hedder sokkel, gerigt og liste nedefra og op.
En lidt sjov tråd om, hvad tingene hedder, hvorfor de hedder sådan, og hvad vi almindelige dødelige siger om forskellige byggematerialer.
Renovatør
· Stockholm
· 20 794 indlæg
De som kan mindst på mit job er de, der er bedst til terminologien
Strøm/Spænding er der mange, der sjusker med og siger, at der er strøm i kabler osv. uden at der er en belastning tilsluttet, så der ikke går nogen strøm, når de egentlig mener, at ting er spændingssatte.
Effekt(W)/Energi(Wh) er også almindeligt, at folk siger forkert på, når de angiver energiforbrug på deres hus osv.
Almindelige folk siger farve om både indholdet i dåsen og nuancen. Maleren siger farve om indholdet i dåsen men bruger ordet nuance om, hvilken "farve" farven har (dvs. væskens egenskaber med hensyn til hvilke synlige bølgelængder af lys den ikke absorberer, når den er tørret
)
Effekt(W)/Energi(Wh) er også almindeligt, at folk siger forkert på, når de angiver energiforbrug på deres hus osv.
Almindelige folk siger farve om både indholdet i dåsen og nuancen. Maleren siger farve om indholdet i dåsen men bruger ordet nuance om, hvilken "farve" farven har (dvs. væskens egenskaber med hensyn til hvilke synlige bølgelængder af lys den ikke absorberer, når den er tørret
Virkeligheden er ikke så sort eller hvid med 100% rigtigt eller forkert. Sproget ændrer sig også over tid ud fra, hvordan det bruges. Hvem siger, at det er forkert at sige golvlist? Ordet findes i hvert fald i SAOL 
Arbejdede i et byggemarked, mens jeg studerede, og der lærte man, hvad alle stave hed, og en masse om materialer og deres egenskaber. Desværre er det over 20 år siden, og udviklingen går hurtigere end mine færdigheder 
Ekorrstick kaldte vi træpladserne, hvor man skød brædder og lister ind i. Hvis man googler det, får man en enkelt hit, et indlæg her på BH lavet af mig :wow:
Ekorrstick kaldte vi træpladserne, hvor man skød brædder og lister ind i. Hvis man googler det, får man en enkelt hit, et indlæg her på BH lavet af mig :wow:
Altvidende
· Stockholm
· 1 831 indlæg
Kärring = løftehjælp, støtte ved montering af plader og andre opgaver, hvor man har brug for en ekstra hånd.
Klik her for at svare