Foråret 2012 fik vi omlagt vores udemiljø. Samtidig blev der bygget en ny trappe til indgangen. Den blev meget flot, men er sandsynligvis totalt fejlbygget.

Tidligere havde vi en trappe, som var en færdigstøbt betontrappe med søsten. Installeret i slutningen af 70'erne og sikkert det mest moderne man kunne få dengang, men ikke så spændende nu.

I forbindelse med hele udendørsrenoveringen fik vi ny dræning, og derfor var det nødvendigt at rive den gamle trappe ned. Så fik vi også mulighed for at få en flottere, mere moderne trappe. Den, der tegnede hele renoveringen af udemiljøet, tegnede også trappen og foreslog, hvordan den skulle se ud. Og ja, den blev da smart, altså rent designmæssigt. Men, som vi ser det bagefter, en katastrofe rent konstruktionsmæssigt.

Trappen er bygget af murede lecablokke, der blev lagt på en støbt sål. Hvis jeg husker rigtigt, så jeg ikke nogen armering i sålen. Men måske skal der ikke være armering i sådan en sål? Derefter er trappen pudset. Og så kan man spørge sig selv, hvad de har pudset med? Herefter er der lagt stenplader ovenpå, der er fuget med en eller anden type klinkefuge. Derefter har vi selv malet pudsen med silikatmaling.

Som I kan se på billederne, er trappen frostsprængt i vinter. Det ser også ud som om den opfører sig som en svamp og suger en masse vand. Naturligvis har vi været nødt til at salte, det er i det sydlige Skåne. Det har sneet, tøet og frosset skiftevis, med glat is på trappen nogle dage.

En anden ting, der er lidt mærkelig, er at vi aldrig talte om eller fik forslag til trappegelænder. Vi har i denne tid indset, at trappen føles lidt farlig, det er langt ned fra øverste plateau. Hvis man står øverst på trappen med nogle indkøbsposer, er det meget let at tage et forkert skridt og falde ned. Det lille, jeg har læst om regler fra Boverket, siger, at der skal være trappegelænder på begge sider, hvis trappen er højere end 50 cm. Det burde den, der har tegnet trappen, vel kende til?

Ja, vi skal reklamere over dette arbejde. Tingene skal gøres om. Det går ikke at gøre det lige nu, først skal det blive varmere.

Men hvad synes I alle eksperter, vi skal kræve, at firmaet gør ved dette? Det ville være godt med mere viden, inden vi kontakter firmaet for en løsning. Nybygget trappeindgang af grå stenplader monteret på murstensstruktur, viser tegn på frostskader og suger vand om vinteren, uden sikkerhedsrækværk. Ødelagt trappe af pourt beton, dækket med grå fliser og hvid fugemasse mellem trin. Klar tegn på frostskader med smuldret beton og skader.
 
Den så ikke sjov ud, men at salte beton er så vidt jeg ved ikke en god ting... Men det burde ikke se sådan ud,,,
 
Kalasclas sagde:
Den så ikke sjov ud, men at salte beton er hvad jeg ved ingen god idé... Men det burde ikke se sådan ud,,,
Jo, det er jeg enig i. Men det indgår i begrebet "fejlkonstruktion". Vi må kunne salte på en trappe her i det sydlige Skåne, med tanke på sne/tø/frysegrader/plusgrader/blædis. Blædis på en sådan trappe skal man ikke lege med!
 
Ja denne trappe var ret fejlkonstrueret kan man sige!
Form følger næppe funktion i dette tilfælde.

Jeg ville nok ikke reklamere denne trappe, for salter man på denne konstruktion, bliver det på denne måde, træls at I ikke er blevet informeret om, at den ikke er saltningsbar.
Dog håber jeg, at I kan reklamere denne trappe, det ville være rigtig godt.

Når I bestiller ny trappe, skal I nok overveje en kravspecifikation først, typisk:
Saltningsbar.
Korrekt trinhøjde.
Trappegelænder.
Tilstrækkeligt store trinplan.
Holdbart materiale, en stentrappe burde holde 100 år.
Ingen skarpe hjørner.......
 
Nej, jeg er absolut ikke enig med dig i, at det skal være en konstruktionsfejl, uanset om det er Skåne eller Norrland.
Frostspringninger i beton og murede konstruktioner opstår, hvis vand trænger ind i disse konstruktioner. MEN problemet bliver meget værre på grund af saltet, som gør, at ekspansionsvolumen bliver 10-15 % større, og derved vil skaderne kun øges og blive som på billedet.
Hvis du skal salte, må du vælge andre materialer.
Jeg selv har boet/bor delvis i Skåne med en støbt trappe fra 20'erne i mange år og har klaret mig med kost, skovl og grus, fordi jeg har forsøgt at undgå denne slags problemer.
 
  • Synes
Joak og 1 anden
  • Laddar…
Hvis trappen går i stykker af saltningen, er den fejlkonstrueret eller forkert behandlet.
Dette kan vi naturligvis diskutere, da vi har forskellige meninger.

Men......hvordan skal TS nu gøre, når han bestiller ny trappe for at få den saltbar og holdbar?

Jeg selv saltede en trappe for 20 år siden............helt utroligt ubegavet af mig, da trappen i princippet blev opløst om vinteren.........men den nye trappe, jeg byggede, blev derimod helt snefri, da jeg lavede den af stålrist.
Den blev ikke helt smuk, men ooootroligt dejligt at slippe for at skovle sne fra trappen!
 
Senest redigeret:
Der findes andre "snøsmeltningsmidler" på markedet, som ikke ødelægger beton.
 
Jeg har saltet trappen i et par år. Det eneste problem er saltpletter på entrégulvet...
Har de lagt trinene med korrekt hældning?
Den eneste måde for saltet at trække ind i den trappe er jo, hvis trinene hælder indad.
Med andre ord tror jeg ikke, at det er saltet. Forkert beton eller dårligt blandet beton snarere.
 
Har I bestilt ude-renoveringen?

i så fald angående trappens funktion med gelænder osv., bestilte I det?

Hvad siger firmaet, der udførte arbejdet, har I spurgt dem?
 
Hvis man ser på billederne, tror jeg ikke, at vand er trængt ind fra oven, men fra trinene og ind fra siderne, hvor det er blevet suget op. En årsag til så store skader kan være salt, men det kan også være et uhensigtsmæssigt valg af puds. Kalkholdig puds suger vand op som en svamp.

Det er vel spørgsmålet, om en så udsat konstruktion overhovedet skal være pudset, måske burde det have været bedre at støbe i frostsikker beton.

Det ser jo helt klart ud, som om der burde have været gelænder. Spørgsmålet er, om ansvaret for den fejl ligger hos firmaet eller hos jer, hvad slags aftale havde I?

Skal man bekæmpe glatføre, må man gøre det med sand eller andre sikre midler til at smelte isen.
 
Så vidt jeg kan se, så er det "bare" pussen, der er frostsprængt. Det er næppe en konstruktionsfejl, men snarere en fejl i udførelsen. Det kan f.eks. skyldes, at de ikke har vandet ordentligt de første dage efter pudsningen og dermed har ladet pussen tørre ud alt for hurtigt. Så bliver pussen svag, så den ikke tåler frostsprængning af vand, der er suget ind i pussen. Hvis pussen opnår fuld styrke, så tåler den frostsprængning uden at gå i stykker, når vand suges ind i pustens porer.
 
Pudsningen skal I kunne reklamere over, men jeg synes det største problem er designet af hele trappen.
Udover at gelænder mangler, så synes jeg, at platformen foran døren er alt for lille.
 
  • Synes
Hallonbåten og 1 anden
  • Laddar…
Jeg køber ikke rigtig forklaringen, at det bare skulle være salt. En hel del af skaderne sidder i overkanten af trappetrinene og på de dele af trappen, der ikke er saltet. Vi har jo kun saltet i gangarealet, ikke overalt. Men der er skader over det hele, selv hvor der ikke har været saltet.

Vi bestilte "all inclusive", dvs. firmaet både tegnede og udførte arbejdet. Vi har haft synspunkter på, hvilken slags sten der skal være ovenpå trappen, lidt hvordan græsplænen skal udformes, og sådan nogle rent designmæssige ting. Men intet af konstruktionen. Hvis dette firma tilbyder en totalpakke, synes jeg, de skal have viden om, hvad der kræves, og hvilke bygregler der findes. Fx skulle de have viden om, at en trappe af denne højde kræver gelænder.

Vi har endnu ikke talt med firmaet eller reklameret over arbejdet. Men hvordan synes I, vi skal reklamere? Hvad skal vi sige til dem? Jeg tror ikke, det bliver nogle egentlige problemer med at få dem til at udbedre problemerne. Men hvad og hvordan skal vi kræve, at de udbedrer problemerne?
 
Har svært ved at forestille mig, at pudsets afskalling skyldes noget andet end frostsprængning. Vandet er altså sivet ind bag pudset, og det mest sandsynlige er jo, at det er kommet smeltevand gennem fugerne og over fixen og ned bag pudset. På det tidspunkt er saltkoncentrationen faldet så meget, at der er dannet is og POFF, så skyder den pudset af. Synes alligevel, du skal reklamere og samtidig kraftigt overveje at designe dele af trappen om, så den bliver praktisk og sikker. For det sidstnævnte skal du sikkert betale nogle kroner.
 
Hvis man kigger på billedet fra i efteråret, ser man, at trappen er våd lidt overalt. Altså før vinteren og før saltet eventuelt har gjort tingene endnu værre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.