Hej!

Jeg støbte en pæl sidste år, den første pæl jeg har støbt. Svære forhold eftersom jeg støbte pælen under det eksisterende hus, så det var svært at komme til. Tanken var at styrke den eksisterende pælefundament.

Tog pappet af i dag og så, at den er ru. Den vakler også en smule til siden (ligger ikke op mod huset endnu), hvis jeg slår nogenlunde hårdt på pælen med hånden.

Hvad har jeg gjort forkert?

Forudsætninger.
Højde: ca. 120 cm
Armering: 3 stk. 10 mm, forankret i klippen med ankerlim. Forbundet med bindetråd.
Beton: Finja beton, som jeg blandede, indtil det syntes at være en god masse. Brugte 3 liter vand til 25 kg sæk, som anvist. Blandet med mørtelblander i ca. fem minutter, mener det står 10 minutter. Mener jeg blandede en sæk ad gangen/per spand, hvis det kan have nogen betydning.
Papprør: Støbte i to omgange eftersom det var så svært at komme til. Først ca. 90 cm, så direkte bagefter stillede jeg 30 cm papprør ovenpå det andet og tapede fast.

Potentielle fejl:
1. Er det armeringen, der ligger for langt ude ved papprørets kant?
2. For dårligt vibreret beton? Jeg rystede kun på røret efter skønnet at halvdelen af røret var blevet fyldt. Kunne ikke komme til fra oven med en planke eller lignende og havde ikke adgang til betonvibrator. Først bagefter har jeg forstået, at man kunne bruge en slibemaskine mod formen eller lignende.
3. For dårligt blandet beton?
4. Anden fejl?

Meget taknemmelig for svar, så jeg kan lære!

Grov cementpille under hus med skrovlig overflade, omgivet af jord og andre piller. Pille står lodret, ikke i kontakt med huset. En grov og skævvreden betonstøtte under et hus, med en ujævn overflade og omgivelser, som indikerer et byggeområde. En trillebør ses i baggrunden.

Jeg tror, at du allerede har svaret på spørgsmålet selv, i punkt 1 og 2 ... :)

(kommer plinten til at opfylde sit formål alligevel? Med største sandsynlighed.)

• Synes
frihopper
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson sagde:
Jeg tror, at du allerede har svaret på spørgsmålet selv, i punkt 1 og 2 ... :)

(kommer plinten fylde sit formål alligevel? Med største sandsynlighed.)
Tak!

Og det gør ikke noget, at den svajer lidt til siden, når jeg slår på den? Jeg har forstået det sådan, at styrken for plinter er især høj for tryk ovenfra, men var/er usikker på, hvor meget til siden de skal kunne bevæge sig, hvis de er boltet fast i klippegrund.

Nu har jeg købt en betongvibrator fra Jula på 1 600 w med 3 m slange, så så håber jeg, at problem nr 2 bliver løst =).

Angående armeringen. Så skal jeg simpelthen flytte armeringen lidt ind i røret, hvor langt fra paprøret skal armeringen være? Har brugt 19 cm og 25 cm rør.

F frihopper sagde:
Nu har jeg købt en betongvibrator fra Jula på 1 600 w med 3 m slange, så nu håber jeg, at problem nr. 2 bliver løst =).

Angående armeringen. Så skal jeg simpelthen flytte armeringen lidt ind i røret, hvor langt fra paprøret skal armeringen være? Har brugt 19 cm og 25 cm rør.
Ca 3 til 5 cm ind er passende for armeringen, så den ikke ruster.

• Synes
frihopper
  • Laddar…
Du kunne jo evt. købe lidt betonspartel og fylde de værste huller, mest for at forhindre at armeringen ruster.

• Synes
frihopper
  • Laddar…
Jeg var inden denne tråd inde på at rive fundamentet og lave et nyt, men det havde I ikke gjort (bortset fra da betonspartlet)?

Jeg er ingen ekspert, så tag mine råd med et stort gran salt. Jeg forestiller mig, at det store problem er risiko for rust i jernene, som i sin tur sprænger betonen. Hvor stor den risiko er, tør jeg ikke spekulere om.

Jeg var på konsulentopgave i Indien for nogle år siden. I nærheden af, hvor jeg boede, var de i gang med at bygge en klynge af 22-etagers huse, de så ud til at være på ca. 2000 kvm per plan. Konstruktionen syntes at være murede bærende vægge af tegl, støbte betonbjælkelag. Der kunne have været nogle stålkonstruktioner gemt i teglet, som jeg ikke så.

Da jeg gik forbi, var de i gang med at rive en støbeform for kanten af et etagebjælkelag, 3. eller 4. etage, og der var mange enorme luftbobler. Størrelse knyttet næve. Det føles lidt skræmmende at tænke sig, at 19 etager skal stå på de luftbobler.

• Synes
frihopper
  • Laddar…
F frihopper sagde:
Jeg overvejede før denne tråd at rive plinten og lave en ny, men det ville I ikke have gjort (udover så betongspartlet)?
Der står jo en anden (ældre?) plint ret tæt på, skal den være der?

Jeg ville lade den stå, medmindre der er en byggeteknisk omstændighed (som at du skal bygge en fuldskalamodel af Kaknästornet, der skal stå lige der), der kræver en perfekt plint lige præcis der. Det virker jo ikke til at der er pladsmangel nedenunder?

• Synes
frihopper
  • Laddar…
K
Nu kan jeg ikke specielt meget men er den der type af støbeform/støbefor virkelig tænkt at stikke op så meget over jorden? Er ikke tanken at større delen af plinten skal være under jordniveau og kun en mindre del stikker op over jorden?

/Krille

Ser ud som en plint, der gør det den skal gøre, hvorfor skal du gøre noget ved plinten? Donkraft under og løft huset nogle mm. Så kile noget ind mellem plint og bærende bjælke, så husets vægt kommer på plinten. Jeg synes betonen bliver mere jævn og bedre blandet, hvis man tilsætter lidt mere vand end der står i instruktionerne, men det kan bare være noget jeg har fået for mig.

• Synes
frihopper
  • Laddar…
Jo, vådere beton er lettere at håndtere, men den bliver vist svagere.

• Synes
frihopper
  • Laddar…
K Krille4 sagde:
Nu kan jeg ikke specielt meget men er den der type af støbeform/støbformer virkelig tænkt at stikke op så meget over jorden? Er det ikke tanken at større delen af plinten skal være under jordniveau og kun en mindre del stikke op over jorden?

/Krille
Ja det er helt normalt at man bruger dem så de stikker op langt over 1 meter. Ikke noget kønt men ses oftest ikke alligevel.
Selvfølgelig skal de også ned i jorden så det er frostfrit og vel forankret så de står stabilt.
Men hvis man som du har klippegrund og dykker er de alligevel forankret og står stabilt.

• Synes
frihopper og 1 anden
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson sagde:
Der står jo en anden (ældre?) plint ret tæt på, skal den blive stående?

Jeg ville lade den blive stående, medmindre nogle byggetekniske omstændigheder (som at du skal bygge en fuldskala kopi af Kaknästornet, der skal stå lige der) kræver en perfekt plint præcis der. Der ser heller ikke ud til at være mangel på plads nedenunder?
Plinten ved siden af er sandsynligvis i god stand, men rammebjælken på huset er uden for plinten (sandsynligvis dårligt lavet fra starten), og det er derfor, jeg laver nye plinter, for det er tilfældet med nogle flere plinter.

Behandlet i denne tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/bjaelklagsregel-utanfoer-plintarna.291888/#post2668196 (andet brugernavn pga tabt adgangskode)

Der er masser af plads, bestemt!

Lad den stakkels plint være i fred nu og begynd med den næste i stedet. Den vil overleve både dig og huset uanset om armeringen ruster til smuldrer eller ej.

• Synes
frihopper
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.