Hej, mit andet indlæg om de vidunderlige pudsede kældervægge i vores hus. Tilsyneladende malet med en slags plastfarve engang for længe siden og senere drænet. Pudsningen falder af næsten overalt (nogle steder endda i loftet).
Så hvad pokker skal jeg gøre med dette? Loftet overvejer jeg at sænke og sætte gipsplader op, den del føles ikke så kompliceret. Men hvad pokker skal jeg gøre med væggene? At pudse dem op igen ser flot ud men er hysterisk besværligt. Kan jeg gøre det på en anden måde? At lave nye indervægge ville jo være nemmere, men bestemt ikke den bedste løsning i betragtning af, at det er en kælder. Gulvet bliver jeg vel nødt til at male, formoder jeg...
Så hvad pokker skal jeg gøre med dette? Loftet overvejer jeg at sænke og sætte gipsplader op, den del føles ikke så kompliceret. Men hvad pokker skal jeg gøre med væggene? At pudse dem op igen ser flot ud men er hysterisk besværligt. Kan jeg gøre det på en anden måde? At lave nye indervægge ville jo være nemmere, men bestemt ikke den bedste løsning i betragtning af, at det er en kælder. Gulvet bliver jeg vel nødt til at male, formoder jeg...
Advarsel!
Taget kan være mere besværligt at hænge gipsplader på, hvis du har puds på tagrørsmåtte eller lignende blød pudsholder. Blød og svær at skrue/spigre i, det bliver ubehageligt lavt til loftet.
Skrab det, der er løst, spartel små huller med kalkpuds og mal er mit tip.
Gulvet har du jo ikke fugtisoleret nedefra med grus, leca, plast eller lignende? Så er det ingen holdbar løsning at male på betonen. Jordfugten vil løfte malingen før eller senere. Der er altid en minimal fugtvandring gennem betonen i gamle huse, som først ses, når du dækker gulvet med et tæt materiale. Dit gulv har klaret sig godt, fordi det ikke var malet. Læg klinker med brede fuger, som holder i evigheder ... er mit tip.
Vægge: fjern alt, der sidder løst og er sandet, og puds op med kalkpuds (1 del kalk + 3 dele sand + vand), efter 1-2 måneder når pudsen er hærdet/ karbonatiseret kan du male med en silikatmaling, der slipper fugt igennem.
Du kan først teste, om silikatmalingen hæfter på den oprindelige maling - visse silikatmalinger er blandet med plastikkomponenter og har evnen til at hæfte på visse andre vægmalinger. Værd at prøve for det sparer dig en masse støvet arbejde. Hæfter malingen, så slipper du for at fjerne gammel maling fra områder, som malingen sidder fast på og godt
. Det er dog kun nederst ved gulvet, at fugtvandringen vil ske og beskadige væggen, men da har du lagt ny puds og malet med ikke-tæt maling på de følsomme områder, og da bør det holde lige så længe som huset
. Ellers er der ingen anden løsning end at fjerne gammel maling, pudse og male.
Det er ikke trævægge, du har at gøre med, så du er nødt til at anvende andre metoder at renovere end reglar og gips! Du får måske forslag om at lime gipsplader over elendigheden, men det er kun en nødløsning, der holder i nogle år, og så svulmer gipsen nederst ved gulvet, og papiret mugner på indersiden. Hvor mange år det holder, ved jeg ej, men man opdager som regel skader, først når huset skal sælges, og køberen søger efter fejl med en fugtmåler i højeste beredskab.
Nu har jeg sagt, hvad der er mest holdbart i din cirka 40'ernes kælder? men valget er dit
gaia
Taget kan være mere besværligt at hænge gipsplader på, hvis du har puds på tagrørsmåtte eller lignende blød pudsholder. Blød og svær at skrue/spigre i, det bliver ubehageligt lavt til loftet.
Skrab det, der er løst, spartel små huller med kalkpuds og mal er mit tip.
Gulvet har du jo ikke fugtisoleret nedefra med grus, leca, plast eller lignende? Så er det ingen holdbar løsning at male på betonen. Jordfugten vil løfte malingen før eller senere. Der er altid en minimal fugtvandring gennem betonen i gamle huse, som først ses, når du dækker gulvet med et tæt materiale. Dit gulv har klaret sig godt, fordi det ikke var malet. Læg klinker med brede fuger, som holder i evigheder ... er mit tip.
Vægge: fjern alt, der sidder løst og er sandet, og puds op med kalkpuds (1 del kalk + 3 dele sand + vand), efter 1-2 måneder når pudsen er hærdet/ karbonatiseret kan du male med en silikatmaling, der slipper fugt igennem.
Du kan først teste, om silikatmalingen hæfter på den oprindelige maling - visse silikatmalinger er blandet med plastikkomponenter og har evnen til at hæfte på visse andre vægmalinger. Værd at prøve for det sparer dig en masse støvet arbejde. Hæfter malingen, så slipper du for at fjerne gammel maling fra områder, som malingen sidder fast på og godt
Det er ikke trævægge, du har at gøre med, så du er nødt til at anvende andre metoder at renovere end reglar og gips! Du får måske forslag om at lime gipsplader over elendigheden, men det er kun en nødløsning, der holder i nogle år, og så svulmer gipsen nederst ved gulvet, og papiret mugner på indersiden. Hvor mange år det holder, ved jeg ej, men man opdager som regel skader, først når huset skal sælges, og køberen søger efter fejl med en fugtmåler i højeste beredskab.
Nu har jeg sagt, hvad der er mest holdbart i din cirka 40'ernes kælder? men valget er dit
gaia
Senest redigeret af en moderator:
Hej, tak for dit udførlige indlæg.gaia sagde:Advarsel!
Loftet kan være mere besværligt at hænge gipsplader på, hvis du har puds på rørmåtte eller lignende blød pudsholder. Blødt og svært at skrue/spike i, det bliver ubehageligt lavt til loftet.
Skrab det, der er løst, spartel små huller med kalkpuds og mal er mit tip.
Har du ikke fugtisoleret gulvet nedefra med grus, leka, plastik eller lignende? Så er det ingen holdbar løsning at male på betonen. Jordfugten vil løfte malingen før eller senere. Der er altid en minimal fugtvandring gennem betonen i gamle huse, som først ses, når du dækker gulvet med et tæt materiale. Dit gulv har klaret sig godt, fordi det ikke var malet. Læg klinker med brede fuger, der holder i evigheder ...er mit tip.
Vægge: fjern alt, der sidder løst og er sandet, og puds om med kalkpuds (1 del kalk + 3 dele sand + vand), efter 1-2 måneder, når pudsen er hærdet/karbonatiseret, kan du male med en silikatmaling, der lader fugten passere igennem.
Du kan teste først, om silikatmalingen hæfter på den oprindelige maling - nogle silikatmalinger er blandet med plastkomponenter og har evnen til at hæfte på nogle andre vægmalinger. Værd at prøve, for det sparer dig for en masse støvet arbejde. Hæfter malingen, slipper du for at fjerne gammel maling fra områder, hvor malingen sidder fast og godt. Det er alligevel kun nede ved gulvet, at fugtvandringen vil ske og beskadige væggen, men der har du lagt ny puds og malet med utæt maling på de følsomme områder, og det bør holde lige så længe som huset
. Ellers er der ingen anden løsning end at fjerne gammel maling, pudse og male.
Det er ikke trævægge, du har at gøre med, så du skal bruge andre metoder til at renovere end regler og gips! Du får måske forslag om at lime gipsplader over elendigheden, men det er kun en nødløsning, der holder nogle år, og så svulmer gipsen længst nede ved gulvet, og papiret mugner indvendigt. Hvor mange år det holder, ved jeg ikke, men man opdager som regel først skaderne, når huset skal sælges, og køberen leder efter fejl med en fugtmåler i hånden.
Nu har jeg sagt, hvad der er mest holdbart i din ca. 40-tals? kælder, men valget er dit
gaia
Loftet er støbt hvælving, så der burde være godt for plug eller lignende at få fat i. Hvis jeg desuden regler ned en 45'er, så sænkes loftet ikke så vanvittigt meget. Men samtidigt er 45+13 millimeter en del. Loftet føles alligevel løsbart på en eller anden måde.
Gulvet hælder nok til, at det bliver klinker faktisk, spørgsmålet er bare: behøver jeg gøre noget mere ved gulvet først? Skrabe den gamle maling af for at få fugten til at vandre opad gennem klinkefugerne?
Væggene ja... jøsses. Jeg har aldrig pudset før, så det bliver nok en udfordring. Jeg ser mig selv som en rimelig habil gør-det-selv-mand, så det løser sig sikkert. Men hvordan gør man? Lægger man en masonitplade på gulvet og så begynder at kaste pudsen op? eller trækker man den ud og så går løs med pudsebræt og kalkbørste for at få struktur?
Som amatør kan du klare det ved at trække med pudsebrættetKnecke sagde:Hej, tak for dit udførlige indlæg.
Væggene ja... jisses. Jeg har aldrig pudset før så det bliver nok en udfordring. Ser mig selv som en god hjemmemekaniker, så det løser sig sikkert. Men hvordan gør man? Lægger en masonitplade på gulvet og så begynder at kaste pudset op? eller trækker man det ud og så går løs med pudsebræt og kalkbørste for at få struktur?
Jeg brugte skånskan - pudsebræt af stålplade - man får meget fin glat overflade
Hvis gulvet allerede er malet, så vil jeg forsøge at skrabe så meget som muligt på de steder, hvor der allerede er skader, for det er lige der, du har mest fugtvandring. Lige så godt at lette betonen til at ånde på de udsatte steder.
Jeg er også bare en amatør, håber du får flere svar fra profferne
gaia
Klik her for at svare



