Min erfaring med DuraCoats produkt til betontrapper.
I maj 2008 kontaktede jeg DuraCoat AB og bad dem anbefale en håndværker, der kunne reparere min grimme betontrappe med Duratrapp. De anbefalede et firma i Stockholm, som udførte reparationen, og trappen blev meget pæn. Efter den første vinter begyndte der at opstå revner i Duratrappen, så jeg kontaktede entreprenøren, for at de skulle udbedre fejlene. Flere gange i løbet af 2009 ringede jeg til entreprenøren, som lovede at komme og besigtige. Intet skete. Foråret 2010 var skaderne nu meget større, og stykker af Duratrapp var begyndt at løsne fra betonen. Heller ikke dette år behagede entreprenøren at kontrollere skaderne, selvom jeg ringede mange gange. I 2011 var trappen ødelagt, og stadig ingen entreprenør.
Nu, i 2013, er trappen så beskadiget, at den skal fjernes i store stykker og støbes på ny.
Problemerne med produktet Duratrapp er, at den dels ikke fastholder de sten, der skal udgøre belægningen, samt at Duratrapp revner og slipper fugt ind. Fugtigheden bliver derefter fanget og fryser, hvilket ødelægger trappens beton. En ubehandlet trappe tørrer normalt, men når Duratrapp er påført, fastholder produktet fugtigheden, og skaderne opstår.
Jeg har kontaktet DuraCoat og givet dem mulighed for at kommentere denne tekst, men de har valgt ikke at svare. Bare det siger en del om kvaliteten af virksomheden og produktet.
Følgende fem billeder viser problemerne og burde nok fraråde de fleste at bruge produktet.
Billede 1. De store synlige skader på trappen.
Billede 2. Revner og sten, der løsner fra Duratrapp
Billede 3. Stort hul i trappen pga. frostsprængninger (Kunne ikke uploades pga. gentagelse på billede 1. Vedhæft gerne billede 3 igen, så jeg kan indsætte det her. Stefan, Moderator)
Billede 4. Revner samt at Duratrapp har løsnet fra underlaget
Billede 5. Belægningsstenene har løsnet fra Duratrapp, men Duratrapp er ellers hel.
Ærligt talt, skal du indsætte den samme lange tekst i 6 (mindst) tråde? Hvad får du ud af det udover en slags egen vendetta? Hævn er sød? En tråd havde været nok synes jeg.
Ja, måske lidt overdrevet. Men jeg synes, det ville være en skam, hvis flere gik i denne fælde.
Det er ikke et spørgsmål om smædekampagne. Jeg har været i kontakt med Duracoat for et par uger siden for at bede om en kommentar til min tekst. De valgte ikke at svare.
Det, jeg skriver, er fakta. Billederne taler deres tydelige sprog. Hvor ligger smædekampagnen?
Jeg syntes, det så lidt mærkeligt ud, at en ny bruger pludselig opretter en konto og lægger den samme negative tekst om et produkt og en virksomhed ind i flere tråde på forummet. Dette synes jeg ser lidt mærkeligt ud, lidt som om en konkurrent forsøger at sværte virksomheden.
Så kan jeg vel synes, det er dårligt, at du ikke har kunnet få hverken håndværkere eller virksomheden til at kommentere eller vurdere din trappe i 4 år for at konstatere, om der er fejl på produktet eller på installationen.
Jo vist kan jeg holde med dig. Byggahus.se kan gerne ringe mig for at verificere mine oplysninger.
Jeg ville meget gerne have, at nogen uafhængig kiggede på trappen.
Og det er meget dårligt håndteret. Hver gang jeg har ringet, har entreprenøren (samme person hver gang) virket helt forundret, taget oplysningerne og lovet at vende tilbage. Det er aldrig sket. Nu er jeg blevet træt af det og vil have, at andre skal se, hvor dårligt det står til med dette produkt.
Virksomheden DuraCoat ønsker at besvare TS som følger:
"Vi fremstiller produktet og sælger DuraTrapp via vores forhandlere samt via vores hjemmeside. Entreprenørarbejde udfører vi kun i Skåne, vi kan kun henvise til vores forhandlere.
1. Vi er ikke blevet kontaktet for at kommentere tekst på denne side.
2. Vi har anbefalet entreprenøren i Stockholm, da han har købt meget materiale gennem årene og fået mest positive referencer.
Efter vi hørte, at han ikke afhjulp reklamationen, er vi ophørt med at anbefale ham. Vi beklager det uheld, der har ramt jer, samtidig kan vi meddele, at den omtalte entreprenør ikke har eller har haft nogen tilknytning til vores virksomhed. Derfor kan vi ikke tage ansvar for deres arbejde.
3. DuraTrapp er et velafprøvet produkt, som vi har fremstillet i ca. 20 år. Det vigtige er, som med alle andre produkter, at forarbejdet er korrekt udført, samt at man følger arbejdsbeskrivelsen, der medfølger DuraTrapp.
4. Skaderne på din trappe skyldes, at forarbejdet ikke er udført korrekt. Årsagen til at stenen løsner sig fra spartelmassen kan skyldes forskellige faktorer. Trappen har ikke været tør, når de har belagt den, hvilket er meget vigtigt, da spartelmassen ikke hæfter, når underlaget er vådt. I dette tilfælde ser det ud til, at det har været for varmt, så spartelmassen er begyndt at hærde, inden stenen er lagt på.
Vedhæfter billede af, hvordan DuraTrapp ser ud, når det er korrekt udført.
Min erfaring med beskyttelsesbelægning på trapper (andet fabrikat) er, at man skal undgå, eller helt lade være med, at belægge stødtrinene. Læg belægningen på trinfladerne alene, og lad trappen "ånde" gennem stødtrinene. For mig har det fungeret i vestkystklima siden 1980'erne.
Jeg ved ikke, hvorfor I slettede mit indlæg, hvor jeg spurgte DuraCoat, om de ville erstatte TS eller arrangere en ny entreprenør for dem. Men det, der fremgik af deres svar, var NEJ, de vil ikke arrangere en ny entreprenør for TS, selvom den, de anbefalede, gjorde et dårligt arbejde.
samtidig kan vi meddele, at entreprenøren i spørgsmålet ikke har haft eller har nogen forbindelse til vores virksomhed.
"
Fin modsætning der, de har ingen forbindelse overhovedet til en entreprenør de selv har anbefalet. Så dårligt!
En ting ved vi nu med sikkerhed, en entreprenør anbefalet af DuraCoat er ikke til at stole på, dermed er heller ikke DuraCoat til at stole på. Hårdt, men sandt.
Så opstår der jo en hel del spørgsmål omkring TS' ageren. Hvordan er det blevet reklameret, er der overhovedet lavet nogen ARN-anmeldelse? Hvorfor har TS ladet forfaldet fortsætte i fire år uden at tage skridt til at redde trappen?
Selvfølgelig er det den, der har solgt produktet og den, der har installeret på TS' bestilling, der har ansvaret over for TS. Den "entreprenør" (læs klamphugger) skal selvfølgelig hænges ud mindst lige så meget som DuraCoat.
At så DuraCoat ikke tager fat i sagen og sørger for, at en af dem anbefalet entreprenør retter en forkert installeret produkt er dårligt. At DuraCoat i et tilfælde som dette ikke engang kan tænke sig at stille op med nyt materiale til reparation er endnu værre.
Synes I går lidt hårdt frem. Skal Weber tage ansvar for alle dårlige støbninger, der udføres med deres produkt "cement," bare fordi folk ikke følger instruktionerne.....
Selvfølgelig kunne DC sponsorere med lidt materiale som goodwill pga. at man anbefalede nogen, der ikke udbedrede en fejl, men i hovedsagen skal flammekasteren jo rettes mod bygherren, som ikke ser ud til at have brugt produktet korrekt.
Så kan man måske overveje, hvad "rekommendera" betyder.
Leverandøren kan have rekommenderet at tage kontakt med en af dem, der køber og bruger deres produkter.
Det er dog ikke det samme som at rekommendera en speciel firma frem for alle andre firmaer, fordi den rekommenderede på en eller anden måde er bedre og mere excellent i sit håndværk.
Hvis jeg beder en producent om en anbefaling af en entreprenør, der kan udføre et job for mig med deres produkter, så forventer jeg bestemt, at "den anbefalede på en eller anden måde er bedre og mere excellent i sit håndværk" og samtidig seriøs. Det er ligesom hele meningen med at bede om en anbefaling.
Hvis jeg anbefaler en branchekollega til en virksomhed, og den kollega gør et dårligt job, så ville jeg bestemt ikke føle mig godt tilpas og gøre hvad jeg kunne for at genvinde mit tillid hos den virksomhed og øvrige involverede. Intet mærkeligt ved det, så kan juraen sige hvad den vil.
Men Thomas, man bør vel kunne forvente at denne anbefaling fra en produktleverandør er til at stole på, men selv solen har jo pletter, og åbenbart er der sket en fejl denne gang på en måde, som det ifølge udsagn ikke plejer at ske. At man anbefaler nogen kan jo rimeligvis ikke betyde, at man påtager sig et udvidet garantiansvar.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.