I vores kældertrappe på bagsiden har vi en mur udadtil, der er opbygget af Leca-blokke og mørtel. Muren er sidenhen pudset. Problemet er, at mørtlen mellem Leca-blokkene nu er begyndt at erodere, primært nederst på muren og mest skadet er det nederst i trappen. Det er jo et ret fugtigt miljø her, hvilket gør, at det nok aldrig tørrer rigtigt ud. Det kan eventuelt også være sådan, at det på ydersiden af muren ikke er fugtbeskyttet. Dog ser det godt ud i højere højde på muren, så der burde måske være noget fugtsikring. Er der en permanent løsning på dette, måske erstatte mørtlen med noget andet? Hvis det skulle være sådan, at ydersiden er fugtsikret, så kunne man måske kradse det løse mørtel ud, lægge nyt i og forsegle med puds igen og håbe på, at det holder nogle år?

En gammel tråd dette, men nu har det forvitret mere såklart. Det er ikke bare mørtelen der forsvinder, også Leca-blokkene løses op. Jeg undrer mig over, fra hvilken retning fugten kan komme. Kan den komme fra jorden bag muren, eller er det fra selve trappeområdet? Det er kun nederst ved trinene, at der er problemer, så det kunne måske tyde på, at fugten kommer fra trappeområdet. Måske skulle man sætte en stenplade eller lignende på, som kunne forhindre fugten i at trænge ind i muren? Vedhæfter billede af hvordan det ser ud.

Forvitret mur med synlige Leca-blokke bag en trappe. Murbrokker og skidt omkring viser tegn på fuktskader.

Kan du kontrollere med et vaterpas, om trappetrinnet hælder ind mod væggen? Plejer I at salte trappen om vinteren?

En vis hældning er der, men kun højst en til to millimeter på en halv meter. Måske bør trappetrinene være svagt skålformede, så kan vandet løbe i midten i stedet for langs med væggene? Saltet har vi gjort en gang, men vi undgår det.

Det bør være lidt mere hældning på en stentrappe med vægkontakt, synes jeg, gerne i begge retninger, så der ikke står vand. Hvis I har saltet og hældningen er dårlig, kan skaden meget vel skyldes det, da mørtel, puds og leca er meget følsomme over for salt (mere end beton). Normalt er et par vintersaltinger nok til at få disse skader, salt aldrig trappen igen. Den dårlige afvanding bidrager til, at det porøse leca og puds suger vand, og der bliver frostsprængninger.

Mit forslag er, at du reparerer væggen (med lignende materiale) og enten beklæder trappen med f.eks. klinker og skaber mere fald eller får en blikkenslager til at lave en metalafslutning mod væggen (en dårligere løsning, men det fungerer æstetisk, da eventuelle skader ikke ses lige så meget).

Hvis fugten kommer fra trappen, kan man så ikke pensle vattenglas på pudset mod trappetrinene?

Oldboy sagde:
Om fukten kommer från trappen, kan man så ikke pensle på vandglas på pudsen mod trappetrinene?
Vandglas (hvilket også er basen i silikatmaling) giver desværre ikke bedre beskyttelse end malingen, som væggen allerede er malet med. Da trappen hviler direkte mod væggen, vil vandet gennem kapillærvirkning komme forbi eventuelt vandtæt overflade. Det er afløbsproblemet, der skal løses, mener jeg.

• Synes
brumbjorn
  • Laddar…
Ja, salt er ikke godt. Jeg har brugt det en gang imellem, bare når der var meget is. Nogle gange kan der også samle sig en del sne langs kanterne, som man måske ikke fjerner med det samme. Hældningen jeg målte var sidelæns og er nok ikke helt god. Hældning nedad er god. Tak for tipsene!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.