Hej!
Jeg er flyttet til en flerfamiliebygning bygget i 1958, hvor nogle vægge er af Siporex. Lige siden jeg flyttede ind, har jeg jagtet en svag ubehagelig lugt, og det viste sig, at lugten også er i nogle andre lejligheder, og den kommer fra væggene. (Det kan mærkes, når jeg borer)
Ville det fungere at male med en slags maling, der fjerner andre lugte? Skal jeg male først og derefter fuldspartle?
Burde vi foretage en radonkontrol i ejendommen?
Med venlig hilsen
Lidande
Jeg er flyttet til en flerfamiliebygning bygget i 1958, hvor nogle vægge er af Siporex. Lige siden jeg flyttede ind, har jeg jagtet en svag ubehagelig lugt, og det viste sig, at lugten også er i nogle andre lejligheder, og den kommer fra væggene. (Det kan mærkes, når jeg borer)
Ville det fungere at male med en slags maling, der fjerner andre lugte? Skal jeg male først og derefter fuldspartle?
Burde vi foretage en radonkontrol i ejendommen?
Med venlig hilsen
Lidande
Nja, flytte vil jeg ikke. Og det er nok ikke blåbetong, dvs den som er radonholdig, væggene er helt hvide.
Det lugter ikke mug, men heller ikke frisk. Lugten kommer helt klart fra vægmaterialet, og det er ifølge oplysning Siporex. Så, kan jeg lukke lugten inde med den rigtige type maling? Er det nok med hvilken som helst plastikmaling, eller burde jeg bruge specialmaling?
Det lugter ikke mug, men heller ikke frisk. Lugten kommer helt klart fra vægmaterialet, og det er ifølge oplysning Siporex. Så, kan jeg lukke lugten inde med den rigtige type maling? Er det nok med hvilken som helst plastikmaling, eller burde jeg bruge specialmaling?
Hej Ciprex! Jeg har for mig at Ciporex er en regel i letbeton. Den kan være svær at komme til, da den er indbygget i væggene, og det er måske ikke engang ønskværdigt. Den nemmeste måde at fjerne lugten på er nok at se over ventilationen. Og ventilere garderober, soveværelser og badeværelser, der måske er blevet stillestående. Skift emhætten eller sode emhætten. Og du kan have brug for at udskifte overfladematerialet i vægge og gulve. F.eks. tapet og plastgulve, som lugten kan have sat sig i, Hvis der er synlige overflader på Ciporex, kan de måske have brug for at blive pudset med en passende kalk- eller cementpuds. Et job for en fagmand. Med venlig hilsen PerOF
Formentlig skimmel i vægkonstruktionen p.g.a. indmurede regler eller lignende. Svært at udbedre uden store indgreb. Man kan male med spærrende maling, men du bør helst fjerne alle gamle tapeter og lignende først. Jeg mener, at du bør kontakte din udlejer om dette, da du ikke skal behøve at stå for denne udgift. Hvis det er en forening, så er de ansvarlige ligeledes, da problemet kommer fra husets konstruktion.
Klik her for at svare