Som overskriften lyder:

Skal man eller skal man ikke lægge plast under parketten i et opvarmet mellemlag?

Ja, gulvproducenterne vil det for at sikre, at oven og underside på gulvet er lige så fugtigt (befinder sig i "samme miljø").

• Synes
Handhyveln
  • Laddar…
Som jeg mistænkte....

Så det er (ovenpå gulvvarmeslangerne) plast, lumppapp, parket som gælder?

Men man behøver vel ikke at sammensætte/tætte det med husets (skal)plast?

Ja det er så jeg har gjort. Og nej, jeg har ikke tætning mod væggen, en vis grænse må der være for galskaben....

• Synes
tobben_74
  • Laddar…
Jeg har fjernet den gamle parket og lagt gulvvarme og skal nu lægge gulvspån+lumppap+laminat ovenpå. Bør jeg altså klemme en plastfolie ind mellem pladerne og gulvspånet? Så vil jeg ikke kunne skrue/lime spånet fast, kun skrue det, øger dette risikoen for svaj og knirk?
Skal jeg droppe folien?
Under er der en uopvarmet (endnu) kælder.
Andre forslag?

jackass sagde:
Jeg har sporet det gamle parketgulv op og lagt gulvvarme og skal nu lægge gulvspån+lumpap+laminat ovenpå. Skal jeg altså klemme en plastfolie ind mellem pladerne og gulvspån? Så vil jeg ikke kunne skrue-lime spånet fast, men kun skrue, øger dette risikoen for svigt og knirken?
Skal jeg droppe folien?
Under er der en uopvarmet (endnu) kælder.
Andre forslag?
Hvorfor lægge gulvspån, har du ikke et bærende gulv under parketgulvet eller ikke sporet på tværs af gulvbjælkerne.

Plasten er vel bare for at beskytte laminatgulvet, så den lægger du ovenpå gulvspånpladen, hvis du har brug for det.

Reglar under parketten. I bøjningerne er det svajende samt at sporene er langs med reglerne nogle steder. Laminat er ikke nok bærende tror jeg.
Er ikke plasten også for at beskytte spånpladen?

Beskyt spånet fra hvad???

Fugttransport. Men det påvirkes måske ikke det mindste?
Laminat burde være ret ufølsomt overfor det, men alligevel er anbefalingen, at der skal plast på...

Jeg har gulvvarme i sporet 22mm spån. Sporet er 19mm så der er kun 3mm tilbage, har laminat på uden noget imellem, bortset fra plader og plast. Men det er i køkken og gang. Når jeg gør øvrige rum vil jeg sørge for at der er noget bærende under i vendingerne. Det er gulvproducenten som foreskriver om du skal have plast og maks overfladetemperatur.

Ja, du skal det hvis du skal lægge ifølge gulvproducenternes anbefalinger. Jeg vil ikke gøre det i mellemblærelaget. Får jeg skader på gulvet af dette, så tager jeg den risiko. Den burde være ubetydelig, hvis jeg gransker mollierdiagrammet for fugtig luft. Havner jeg i et risikoområde, så er der noget andet, der er virkelig galt.

Jeg foreslår, at det ikke er fugtniveauet i sig selv, der er problemet for gulvet, men at gulvet har forskellig fugtighedsgrad på over- og underside, hvilket kunne få gulvet til at slå sig. Dette kan man forestille sig opstår også i en mellembjælkelag.

Jeg har selv nogle gulve, der ligger med plast og andre uden, men jeg mærker ingen forskel på disse.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.