Hej,

Jeg har læst mange tråde om lignende emner, men jeg synes stadig ikke, at nogen passer godt til mit scenario, derfor oprettes en ny tråd.

Jeg bygger en tilsluttet/anbygget garage til vores nye hus i Stockholmsregionen. Pladerne er sammenkoblede og blev støbt samtidig. Se plantegning samt facadeoptegning:

Planskisse over et hus med vedlagt garage og lager, viser romfordeling, inkludert køkken/opholdsstue og soveværelse.
Sideperspektiv af hus og koblet garage med mål, vinduer og tagdetaljer, set fra en teknisk tegning.

Jeg har taget facaden af, hvor garagen møder huskroppen, og har en opbukning af tagpapp langs vindpappet på huset. På opbukningen sidder der inddækninger, som leder vandet ud på garagetagets tagsten. Både pappet og inddækningerne er blevet tapet. Over inddækningerne har jeg lagt ny facade, og der er ca. 10 cm mellem nederste kant af panel og inddækningens "fremspring". Se billeder:
Opbygning af garagetag med opviklet tagpap, ståndplader og tagplader i naturlige omgivelser.
Ståldæk er tapeet på vindspærre og fastgjort til husrammen med tætningsskruer, oven på tagstenene på garagetaget.
Mangler billede fra når panelet er tilbage, men I forstår håndværket.

Huset har 220 mm isolering i væggene og har selvfølgelig aldersbestandig plastik mod huset, såkaldt dampspærre.

Garagepladen har slanger, der er koblet til husets ventilationsvarmepumpe, så mit ønske er at have ca. 15-20 grader om vinteren, så man kan have biler eller indendørs håndboldmål der. Hvis dette viser sig at være for tungt for vores Nibe F730, er det tilstrækkeligt at undgå minusgrader om vinteren. Begge etager i huset har gulvvarme (2 x 90 kvm), og der sidder en separat fordeler i garagen:
Plan over et garage med gulvvarme fra fjernvarme, der viser forskellige varmeslanger og rørforbindelser samt isoleringsdetaljer.

Garagens vægge har 145+45 mm isolering (installationslag), og i loftet kommer 400 mm løsuld.
Jeg har sat aldersbestandig plastik i loftet samt alle vægge undtagen den væg, der er "husets ydervæg". Alle vægge får beklædning af krydsfiner + gips. Loftet får gipsbeklædning.

Ventilation;

De to vinduer bagerst i garagen har luftspalte.
I øvrigt har jeg tre hovedspor;

1) Antage at garageportene (Isomatic fra Hornbach (tror det er en billigere Hörmann variant)) lækker noget og derfor anse, at "tilluften" er løst i og med dette lækage samt vinduerne bagerst. Montere en udsugningsventil i garagevæggen og gennem selvtræk (konvektion) få lidt cirkulation på luften.

2) Samme tanke med tilluften som alternativ 1 men også montere en badeværelsesventilator i garagen med fugtsensor-styring for at få ekstra kraft i udsugningen, specielt når der kommer en kold, våd bil.

3) Badeværelsesventilator med fugtsensor for aktiv udsugning ifølge alternativ 2 samt montere en åben ventil lavt i fronten af garagen for ekstra tilluft.

Nu til mine spørgsmål;

Spørgsmål 1: Skal jeg sætte plastik også mod husvæggen? Eller introducerer man risici, når man plastre den væg fra to sider? (indenfor fra husfabrik samt udenfor = i garagen). Jeg ville skabe to celler.. huset = en celle, der er indpakket. Garagen som en anden indpakket celle og husvæggenes isolering imellem.

Mine egne tanker;

For:
  • Der er mindre risiko for, at fugt i garagen vandrer ind i husvæggen. At forhindre varm fugtig luft i at kondensere i isoleringen har jeg forstået som den primære funktion af denne plastik.
    Man kan spørge, om denne plastik fylder en funktion, da luften på "den anden side" er indeluft og er varm? Er risikoen for kondens i netop denne væg måske ikke-eksisterende?
    Eller er der risiko for, at der lækker luft ind udefra gennem husets isolering og ind i garagen? Se to billeder:
    Plan af garagebyggeri, viser potentiel lækage mellem husets isolering og garagets væg. Område markeret med piler og tekst. Garaget indvendigt med trækonstruktion synlig, vindue i midten og rød markering på væggen der potentielt viser lækageområde.

Imod:

• Hvis jeg plastre væggen mod huset, bliver den vægs isolering plasteret fra to sider. Får jeg en lækage i tagsamlingen mellem hus og garage, risikerer den at være uopdaget længere, end hvis der ikke er plastik i garagen.
    At forsøge at gøre huset + garagen til en celle ved at fjerne isoleringen i husvæggen og forsøge at få garagens plastik til at blive tapet sammen med husets plastik synes urimeligt besværligt .. hver vægregel i husets væg ville blive et problem at komme rundt om for at nå mod husets plastik.

Spørgsmål 2:

Hvad tror I om ventilationen?

Et alternativ er at køre alternativ 1 ovenfor og forberede med strøm for senere evt. at tilslutte badeværelsesventilator og evt. tilluft.

Jeg kan også forestille mig en ventil og udsugning i loftet via en kanalventilator. Der er masser af plads i loftet, og jeg har endnu ikke lagt løsullen der. Udløbet ville jeg i så fald montere på husgavlen i loftsdelen.

Tak på forhånd

Man skal aldrig have to lag plast.

H huggan sagde:
Man skal aldrig have to lag plast.
Tak for din feedback.
Hvad mener du om risikoen for, at luft/fugt kan bevæge sig mellem garagen og udemiljøet gennem husets isolering? Og dermed blive siddende i isoleringen?
Eller er denne risiko ubetydelig i denne sammenhæng? Udluftes evt. lille fugt, der sætter sig, da det er åbent?
Jeg har ingen erfaring med luft/fugts mulighed for at bevæge sig gennem vindpap/isolering.

TAK

Du skriver, at du skal have 15-20 grader i garagen, det skal være større forskelle, for at du får problemer.

H huggan sagde:
Du skriver at du skal have 15-20 grader i garagen, det skal være større forskelle for at du får problemer.
Hvordan mener du, at "forskellen skal være større"?
Mener du, at jeg kunne få problemer, hvis jeg har +23 i garagen, når det er -10 udenfor?
Eller hvilken forskel er det, vi taler om her?
Jeg vil jo gerne have 23 grader, hvis vores F730 kan klare det.

M mr/mrs smith sagde:
Hvordan mener du, at "forskellen skal være større"?
Mener du, at jeg kunne få problemer, hvis jeg har +23 i garagen, når det er -10 udenfor?
Eller hvilken forskel er det, vi taler om her?
Jeg har jo gerne 23 grader, hvis vores F730 kan klare det.
Hvordan blev din løsning så, og har alt fungeret godt?

Jeg står over for et lignende problem nemlig 🙂

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.