Hej,

Jeg overvejer at isolere etageadskillelsen, når vi flytter ind i vores nykøbte gamle 2-etagers rækkehus, da loftet alligevel skal skiftes. (i dag er der barracuda-loft næsten overalt, brrr)

På væggene i stuen kan man se sortagtige misfarvninger på tapetet ved loftlisten mod ydervæggen. Ifølge den bygningssagkyndige, vi hyrede, skyldes dette kulderas.

Er efterisolering af etageadskillelsen den rigtige måde at tackle problemet på, og bør man så også lægge dampspærre? Eller skal dampspærre kun lægges mod f.eks. ydervægge og tagspær? (altså mod uopvarmede rum). Udover forbedret energieffektivitet vil vi også opnå bedre lydisolering mellem etagerne.

Jeg har forsøgt at søge information om spørgsmålet, men finder ikke svarene.

Mikael_L
Diffusionsspærre lægges kun mod ydervægge og ydertag, ikke i etageadskillelse.

Spærren gør definitivt ingen nytte i etageadskillelsen, men den behøver ikke nødvendigvis at forårsage skade der heller.
De 1 1/2 plans-huse der sælges med uudnyttet førstesal har ofte uudnyttet førstesal og i stedet isoleret etageadskillelse og dermed diffspærren der også. Såvidt jeg ved lader man ofte denne diffspærr sidde tilbage, når man senere isolerer og udnytter loftet, uden at det ser ud til at forårsage nogle kæmpeproblemer med dette.

Tak Mikael :). Nogen tanke om hvordan man skal tackle kuldefaldet så? Vil isoleringen hjælpe med at dæmme op for det?

Nogen med tips til valg af isoleringsmateriale? :)

Mikael_L
Isolering vil forhåbentlig bremse kulderaset.
Kulderas skyldes kolde overflader, og måske kan man kalde træk for kulderas også.

Så du skal simpelthen ;) få:
-tilstrækkeligt isoleret overalt.
-Lufttæt overalt (med plast, vindsperre, vindpap eller noget andet, der stopper vind og træk)

Se også efter lister i vinduerne. Vinduer giver en kold overflade = kulderas under vinduet, bedre vinduer = mindre kulderas.

Forslag til isolering...
Mineraluld, dvs. roxull, paroc, isover og hvad de forskellige mærker ellers hedder.
Hos Bauhaus og Byggmax har de vel noget ikke-svensk, men de fungerer alligevel lige så godt.
Pas på den billige isolering på rulle fra Byggmax og Bauhaus (og måske andre steder også) som har en lambda-værdi der overstiger 0.037. Den er slap og ret dårlig og giver helt klart ringere isolering, fordi den har for lav densitet.
Jeg har brugt lidt af byggmax billige måtte nogle steder, men ville aldrig sætte den der, hvor det var vigtigt med en god isoleringsværdi.
Til gengæld er der ikke noget galt med den almindelige byggmax-plade.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.