Hej,

er i gang med at bygge et løsvirkeshus på landet. Facaden er ved at være helt færdig, og det er snart tid til at begynde med isolering og dampspærre. På overetagen vil jeg have et badeværelse tilsluttet skråtaget. Skråtaget isoleres selvfølgelig som normalt, og uden på isoleringen kommer dampspærren.
Badeværelset vil naturligvis have tæthedsmembran ifølge reglerne.
Det betyder, at vi pludselig har to tæthedsmembraner parallelt, hvilket ikke virker helt optimalt med tanke på indelukket fugt osv. Hvordan plejer man at håndtere disse situationer...?

Der er også en skunk bag badeværelset. Bruseren vil være i det modsatte hjørne. Sætter man tæthedsmembranen kun op til skunklinien og undlader skråtaget, som vender mod dampspærren...? Se vedhæftet skitse for at forstå, hvad jeg mener.

Taknemmelig for råd.

//Andreas
Plantegning af badeværelse med snedtag. Rød linje viser dampspærre, grøn linje viser tætskit. Toilettet ved katteloft, bruser i modsatte hjørne.

Hvad jeg har forstået, så er det okay nu til dags at anvende dampspærre bag ved tætningslaget, men hvis du vil være helt sikker på, at eventuel fugt kan komme ud, kan du erstatte dampspærren med damphæmmer bag ved væggene/loftet i netop badeværelset, så det ikke bliver helt tæt. Men jeg er bare hobbybygger, så jeg kan tage fejl. Jeg har dog præcis som du beskriver med dampspærre og så 45 cm isolering+plader inden tætningslaget i mit eget badeværelse, og endnu har jeg ikke haft nogle problemer.

• Synes
AnKaThn
  • Laddar…
useless useless sagde:
Hvad jeg ved, er det ikke ok med en tæt dampspærre bag vådrummets tætningslag.

[link]
tydeligt fra sikker vand at det skal være dampbremse. Overset det, og min håndværker mente, at tætningslaget i moderne badeværelser (tætningslaget af plastmåttevariant) trykprøves i alle samlinger og er endnu tættere end plasten, og at det så ikke er nogen problemer. Vi får se, hvad der viser sig i fremtiden.

hvis trådskaberen ikke har sat plasten endnu, ville jeg stadig anbefale dampbremse. Har lige sat det i et helt attefallshus jeg er i gang med at bygge, og jeg oplevede dampbremsen meget nemmere at arbejde med, og tanken om at huset alligevel ånder en smule føles bedre end at klæde alt ind i plast. Har en fornemmelse af, at det ikke er fremtiden at bygge med plast...

Du må tage udgangspunkt i de faktiske forhold. Hvis kattvindet er uopvarmet, er det bedst at lade badeværelsesvæggenes tætningslag også udgøre damptætningen. Hvis den er opvarmet, skal den være ventileret, så du kan sætte damptætningen mod ydervæggen. Boverkets byggregler (BBR), som er de gældende, ikke forskellige branche-regler, har to krav til vådrum: 1 Vand skal ikke kunne trænge ind i tilstødende rum, og 2 Omkringliggende konstruktioner skal beskyttes mod fugtskader.

Hovedårsagen til, at sikker-vand-væggen anbefaler en dampbremse bag vådrumsvæggen, er for at man skal kunne sammensplejse med husets øvrige dampspærre på noget. Hvis man blot stopper med dampspærren, hvor vådrummet begynder, vil der opstå et 'gap', som er svært at få tæt.

Det forstår jeg, men så skal rummet mellem vådrumsvæg og ydervæg være ventileret. Den bedste løsning i trækonstruktioner er at undgå vådrumsvægge helt og bruge brusekabiner og udvendige vægbeskyttere samt helt undgå keramiske materialer. Vådrumsvægge holder i 20 år, kakkelplader i 1000 + år.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.