Hej, har lige skiftet syll og vægskinner og skal nu begynde at bygge væggen op igen. Et kort spørgsmål blot angående dampspærren. Dampspærren skal jo være helt tæt. Dampspærren skal jo sidde lige inden for gipspladerne, som indervæggen skal bestå af. Når jeg skruer gipsplader op i skinnerne, vil jeg jo komme til at skrue huller i dampspærren. Gør dette noget? Eller skal man montere dampspærren på en anden måde, så den kun sidder mellem skinnerne og ikke over dem?
En måde, der er almindelig, når man bygger nu til dags, er at flytte dampspærren ind i væggen ved at bygge en såkaldt installationszone. Den kan bestå af fx 45*45 regler, som man sømmer vinkelret mod de andre regler og så isolerer man også det rum. På den måde kan man lægge al el og andet i væggen og undgår risikoen for at punktere dampspærren. Desuden, hvis man krydsregler som jeg beskrev, får man en mere energieffektiv væg, da man bryder kuldebroerne. Dog skal man være opmærksom på, at dampspærren aldrig må ligge mere end maks 1/3 af væggens samlede tykkelse inde i væggen.
Det er sådan jeg har tænkt mig at gøre, men kommer jeg ikke til at sømme eller skrue igennem dampspærren da? For dampspærren kommer jo til at ligge mod ydervægsreglerne og 45x45 kommer jeg jo til at fastgøre i dem.
Du bør jo sømme de 45'ere fast så det er jo uundgåeligt at du så får huller i plasten, men plasten bliver presset fast så det vil aldrig blive et problem da det vil blive tilstrækkeligt tæt. Pointen er jo at du når du har gjort det aldrig behøver at punktere plasten når du f.eks. sætter noget op på væggen. Havde plasten ligget lige indenfor pladerne havde du jo gjort det og hullet havde ikke været presset mod noget som helst.
Okay, kanon, tak for hjælpen!
Klik her for at svare