Hej

Jeg er ved at lave om på en ydervæg (indvendigt) i et hus fra 70'erne. Det almindelige er vel, at man sætter dampspærren/plasten på stommen (over isoleringen) og derefter sømmer 45x45 forskalling primært som installationslag (med eller uden 45mm isolering) og så sømmer gipsplader.

Min overvejelse er, om man kan undlade installationslaget og sætte gipsplader direkte på plasten. Altså hvis man ser på dette billede

Diagram af vægstruktur med flere lag, herunder gipsplade (5), placeret direkte på dampspærre (3) uden mellemliggende lag (8 og 4) for installation.

så er det, at man sætter gipsplade (5) direkte på plasten (3) uden lag 8 og 4. Kan man det?

Det er sådan man har gjort de seneste 40 år før installationsskiktet blev opfundet, så det burde ikke være noget problem.
Men jeg ville nok alligevel have sat en OSB eller spånplade bagved for at få det lidt mere stabilt.

• Synes
swealp
  • Laddar…
Tomture61
Har så i mit hus fra 2008 :rolleyes: med kun et lag gips.
Føler mig lidt klogere i dag. Ved hver elstik mm. får man et potentielt lækage fx. vil man lave hul i ydervæggen til billede eller lignende laver man hul i tætlaget.
Et lag gips er for lidt, lydisolerer dårligt, væggen bliver lidt bølget, væggen bliver larmende/hul.

Har man fungerende ventilation så spiller nogle enkelte huller i plasten ingen rolle. Installationslagret er kommet til i de senere år, når man er begyndt at måle tæthed i husene.

Tak for svaret! Som jeg forstod fra svaret, er der ingen problemer fugtmæssigt ved at gøre sådan. Jeg skal være forsigtig med ikke at lave dybe huller for at hænge ting på væggen. Jeg må se, om jeg orker at gøre det efter praksis! :)

OXYD
Hæng ting i vægskinnerne, så bliver der mindre lækasje

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.