Hej. Nu har jeg i et par dage jagtet rundt efter mulighed for at efterisolere vores hus, som blev færdigbygget i 1951. Jeg fandt til min glæde nogle papirer om, hvordan væggene er opbygget, og det er faktisk isoleret med noget, som jeg gætter på er glasfiber eller hvad man brugte dengang. I stedet mistænker jeg derfor, at det trækker koldt indendørs, fordi det er ret utæt i det inderste lag.
Her opstår nu problemerne: Bag tapetet står der angivet, hvad jeg gætter på er tretex, og bag den er der 3 tommer spont! Planen er at fjerne tretexen og i stedet sætte osb-plader op og eventuelt male dem. Så mit spørgsmål er: Kan jeg sætte en dampspærre bag ved osb-pladerne, dvs. at det ligger direkte mod sponten? Jeg mistænker, at det ikke er godt, men jeg har taget fejl før. Opfølgende spørgsmål, hvis jeg IKKE kan gøre det, findes der så en anden måde at gøre det bedste for huset?

Hvis det trækker koldt, er det nok næppe fordi det lækker gennem væggene. Treetex er vindtæt og isolerer bedre end OSB, så hvorfor skifte? https://sv.wikipedia.org/wiki/Treetex

Det sandsynlige er nok, at det lækker ind luft i samlingen mellem gulv og væg, eller i gulvbjælkelaget fordi kutterspånisoleringen under gulvet er sunket sammen, så kold udeluft kommer i direkte kontakt med gulvbrædderne.

Hvordan ser konstruktionen ud der, gulv-væg-samlingen og gulvbjælkelaget?

Jo, tretex ser ud til at være et rigtig godt materiale, men der er kommet store sprækker i det.. XD Sandsynligvis fordi huset har bevæget sig gennem årene. Jeg overvejer lidt at lade det sidde og sætte plader over i stedet, hvad tror du? Der er også store sprækker under gulvpanelerne, da der sandsynligvis har været tæppe over det hele tidligere..

På med gips og tæt sprækkerne mod gulv.

Begynd med at fuge mellem gulv og væg, og tag det derfra.
Trækker det stadig koldt?
Hvorfra?
Det er bare at gå rundt og mærke med hånd/fingre, hvor det trækker koldt nu om vinteren. Især på den side, hvor vinden ligger på.
Klassiske steder er gulv/væg, loft/væg, samt rundt om døre og vinduer. Også stikkontakter og lampeudtag kan ofte være kolde luftkilder i ældre huse. Mærk også langs alle revner/sprækker i væggene, men sandsynligvis er der ingen større problemer der. Har I fundet det gamle pløjede gulv frem, er det bare at mærke i alle sprækker der også. Er en meget almindelig kilde til træk i gamle huse. Især hvis der er en form for savsmuldsisolering el lign, som er sunket lidt sammen over årene. Så skal man have lidt isolering ind længst ude mod væggene for at stoppe trækket.

Jeg tror alligevel, vi vil smække nye plader op, men beholde de gamle. Der er sprækker og snavs som borehuller og en eller anden billig maling, de har malet med, som forsvinder, når man tørrer med en klud.. (altså når f.eks. børnene har smurt snot eller banan på væggen) Så uanset hvad, bliver det meget arbejde med at lede efter sprækker og tætne, især når vi også skal rive tapetet ned og male/tapetsere om. :(

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.