Hej,

Jeg er i gang med at renovere taget på to soveværelser i mit hus bygget i 77. Der er ingen dampspærre i dag. Behøver man dampspærre?

Hvordan skal man sætte dampspærre mellem lægterne og det nye gipsloft? Isoleringen mellem loftet og loftet er stenuld.

Jeg skal også sætte nye gipsplader på den eksisterende væg. Har jeg brug for dampspærre imellem?

Loftet er ikke isoleret i dag.

Senest redigeret:
O okaenrique sagde:
Hej,

Jeg er i gang med at renovere taget på to soveværelser i mit hus bygget i 77. Der er ingen dampspærre nu, men behøver man en dampspærre?

Hvordan skal man montere dampspærren mellem reglar og det nye gipstag? Isoleringen mellem loftet og loftsrummet er stenuld.

Jeg skal også sætte nye gipsplader på den eksisterende væg, behøver jeg en dampspærre imellem?

Loftsrummet er ikke isoleret i dag.
Undskyld, men jeg er ikke helt med.
Du skriver, at der er isolering, så skriver du, at det ikke er isoleret?
Har jeg forstået det rigtigt, at du skal renovere to soveværelser under denne isolering af stenuld, men loftsrummet er ikke indrettet?
Hvor tykt lag isolering ligger der i dag?

• Synes
klaskarlsson og 1 anden
  • Laddar…
T Tompafix sagde:
Undskyld, men jeg følger ikke helt med.
Du skriver, at der sidder isolering, og så skriver du, at det ikke er isoleret?
Har jeg forstået det rigtigt, at du skal renovere to soveværelser under denne isolering af stenuld, men loftet er uindrettet?
Helt rigtigt, loftet er uindrettet, (vedhæfter et billede).

20 cm
Der er en slags plast i dag mellem isoleringen og indersiden af taget, jeg ved ikke, om det er en slags dampbarriere (vedhæfter et billede).

• Finger peger på en delvist afsløret plastik i loftet, muligvis en type dampspærre, mellem isoleringen og loftet.
  • Finger, der peger på plastik mellem isolering og indvendigt tag, muligvis en dampspærre.
  • Uindrettet loft med trækonstruktioner og gulvbeklædning. Elektriske ledninger langs bjælkerne.
O okaenrique sagde:
Helt rigtigt vinden er uinsdrede, (vedhæfter et billede).

20 cm
Der findes en eller anden type plast i dag mellem isolering og indretning jeg ved ikke om den er en type af dampspærre (vedhæfter et billede).
Hvis der findes en plast mellem indretning og isoleringen så er det med stor sandsynlighed dampspærren. Men med 20cm isolering spiller det ikke så stor en rolle, da dugpunktet oftest ligger uden for denne.

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
T Tompafix sagde:
Hvis der er plastik mellem indvendigt loft og isoleringen, så er det med stor sandsynlighed dampspærren. Men med 20 cm isolering spiller det ikke så stor en rolle, da dugpunktet oftest ligger udenfor denne.
Hvor tyk skal isoleringen være?

Nissens
T Tompafix sagde:
Om det finns en plast mellem innertak og isoleringen så er det med stor sandsynlighed dampspærren. Men med 20cm isolering spiller det ikke så stor rolle, da dugpunktet oftest ligger udenfor denne.
Selvfølgelig spiller dampspærren en rolle. Den hindrer jo fugtig luft indefra i at komme ud i isoleringen.

Dobbelt dampspærre er unødvendigt.

20cm var standard før i tiden. Nu isolerer man meget mere, typisk 40-60cm i nye huse.

• Synes
okaenrique
  • Laddar…
Nissens Nissens sagde:
Selvfølgelig spiller dampspærren en rolle. Den forhindrer jo fugtig luft indefra i at komme ud i isoleringen.
Jo men dampen kondenserer uden for isoleringen ved ikke så tykke isoleringslag.

Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Dobbelt dampspærre er unødvendigt.
Er den på billedet en dampspærre?

Nissens
T Tompafix sagde:
Jo men ångan kondenserer uden for isoleringen ved ikke så tykke isoleringslag.
Det afhænger af, hvilken temperatur det er ude/inde.
Sig, at det er 15 grader ude og 20 inde. Så er forskellen kun 5 grader, og kondensationen ender garanteret inde i isoleringen.

Uanset hvad, har dampspærren en vigtig rolle i at forhindre fugtig luft indefra huset i at komme ud i isoleringen.

• Synes
Pontus.F
  • Laddar…
Nissens Nissens sagde:
Det afhænger af, hvilken temperatur det er ude/inde.
Siger vi, at det er 15 grader ude og 20 inde. Så skiller det kun 5 grader og kondensationen ender garanteret inde i isoleringen.

Uanset, dampspærren har en vigtig rolle i at forhindre fugtig luft indefra huset i at komme ud i isoleringen.
Er den på billedet en dampspærre?

Nissens
O okaenrique sagde:
Er det på billedet en dampspærre?
Det kunne det være, den ligger jo på det rigtige sted. Det som taler imod det er, at det ser lidt for tyndt ud, og jeg har aldrig set sort aldersbestandig plastik.

Nissens Nissens sagde:
Det kunne være det, den ligger jo det rigtige sted. Det, der taler imod det, er, at det ser lidt for tyndt ud, og jeg har aldrig set sort aldersbestandig plastik.
Her er et billede mere

• En hånd trækker i et stykke sort tape på en overflade af træ og isoleringsmateriale.
Nissens
O okaenrique sagde:
Her er et til billede
Det ser ikke ud som en dampbarriere synes jeg. På den anden side kan jeg heller ikke sige, hvad det er faktisk. Måske en slags dampbremse?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.