Vi har et hus bygget i 1955, som vi er i gang med at renovere. Vi har taget loftet ned i det, som kaldes stuen på tegningen. Da fandt vi, hvad vi tror er en dampspærre, noget sort plast, der var hæftet fast i loftet, ikke tapet i samlingerne eller lignende. Vi fjernede den og satte ny dampspærre op i almindelig gennemsigtig plast og satte listepanel op.

Så da vi kom til gangen og køkkenet, var der kun gennemsigtig plast udenfor toilettet og ikke i køkkenet eller gangen. Jeg har markeret med rødt, hvor det var monteret.

Vi tænker nu, at det måske var dumt at montere dampspærre der, hvis det ikke har været der før. Loft- og væghistorien er lidt speciel, forstår vi. Der er ingen isolering oppe på loftet, men der ligger plader i flere lag med luftspalte imellem, det samme gælder for væggene.

Vi har tænkt os at sætte dampspærre i loftet og trække den 20-25 cm ned på væggen og tape alle samlinger overalt og også på væggen og sætte nyt gips udenpå både på væg og loft.

Huset har naturlig ventilation med kun en Pax-ventilator i vaskerum (der kaldes depot på tegningen).

Gør vi noget forkert, hvis vi monterer dampspærre overalt, som vi har tænkt?

• Gammel teknisk tegning af tagkonstruktion med pilindikatorer og tekstbeskrivelser, herunder materialelagsdetaljer og fastgørelsesmetoder
  • Plantegning af hus fra 1955 med det markerede område i rødt, der viser hvor en ny dampspærre er installeret i stuen, i forbindelse med renovering.
  • Dokument om ventilations- og malinginstruktioner fra Rockhammars Bruks Aktiebolag; friskluft og maling specificeret for 1950'er hus.
Mats-S
Interessant løsning for indkommende luft, har aldrig set noget lignende før.
A andreasö sagde:
Gør vi os selv en bjørnetjeneste, hvis vi monterer dampspærre overalt som tænkt?
Min personlige tommelfingerregel er, at hvis der er den mindste tvivl om/hvor/hvordan en dampspærre (=tæt plast) skal placeres, så undlader jeg plasten og bruger diffusionspapir i stedet, da det ikke kan skabe kondensproblemer på samme måde som forkert placeret plast. Der er så mange gamle huse, der har fungeret i årtier, men som derefter er blevet ødelagt, fordi de er blevet indpakket på en forkert måde, hvilket har givet enorme fugtskader efter et stykke tid.

Jeg har ingen styr på jeres konstruktion, men tænk nøje over, før I lægger plast ind overalt. Måske kan I få fat i en bygningskyndig, der kan verificere, om plasten er nødvendig eller ej?

• Synes
hakbol
  • Laddar…
Ja præcis det synes ikke at være en almindelig konstruktion dette her.
Men hvad jeg har hørt fra ældre folk omkring her, så skulle det på den tid have været en meget god konstruktion. Bygget i 50'erne men k-værdi som et 80'er hus har de sagt. Ingen anelse selv.

Lige nu overvejer vi at montere på samme måde som det var før, men jeg tør ikke rigtigt gøre det.
Vi skal tage emhætten i køkkenet væk og bruge en ventilator i kogesektionen, så jeg forestiller mig, at der vil blive mere damp end tidligere.
Væggen mellem køkken og stue er væk, og hvor køleskab er markeret, vil køkkenø med komfur blive monteret.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.