Hej!

Jeg er i gang med renovering af vores 70'er teglhus (vores første) med alt hvad det indebærer. Mit spørgsmål er, om jeg har lavet en fejl ved ikke at sætte dampspærre/plastik på en af soveværelsernes indervæg mod ydervæg? Jeg har skiftet bundrem/reglar og vindue og derefter ny isolering og så bare gips på, som nu er spartlet og slebet...
På de gamle gipsplader sad der plastik på bagsiden, hvilket jeg bemærkede lidt for sent... Skal jeg bare tage det ned og gøre det om?

Taknemmelig for svar
//Simon

Svar fra en lægmand her. Et alternativ er at sætte dampspærre på gipsen og skrue et yderligere lag gips på det.
Uden dampspærre risikerer du, at fugtigheden i isoleringen bliver høj efter et par år med dårligere isoleringsevne og risiko for skimmel på træreglar, værre jo længere ud mod den kolde side du kommer.

Jeg ville ikke have gjort det, mange huse lignende dit har ingen plast i tag eller vægge, og det fungerer fint. Ved du hvor tyk isoleringen er?

• Synes
tergo og 1 anden
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Jeg ville ikke have gjort det, mange huse lignende dit har ingen plastik i taget eller vægge, og det fungerer godt. Ved du, hvor tyk isolering der er?
Årsagen til, at jeg fjernede det gamle, var primært for at skifte soklen forebyggende, da den stod direkte mod pladen. Men der var ingen direkte problemer med lugt eller at det var noget fugtskadet. Bliver bare ekstremt bekymret, da der sad plastik før og ikke nu. Ja, isoleringen, som jeg har sat ind, er isover 95mm glasuld. Væggen som sådan er opbygget således: tegl, derefter luftspalte, derefter sidder der en meget tynd isolering på vindskiven (mod teglsiden), derefter regler/isolering og gips.

Ja der er mange overvejelser her, og det er ikke let at give noget 100% råd. Prøv uden plast i 2 år og åbn derefter og inspicer.
Man har altid en dårlig samvittighed med noget hjemmefix man har lavet.

Har talt med 3 forskellige snedkere, og de tror, at det ikke skal være noget problem, men de sagde, at stenuld isolering nok er at foretrække, hvis man kører uden plastik. Så sagde den ene, at man skulle sætte plastik op, hvis man laver det om, men han havde også et lignende murstenshus bygget -73, og han har ingen plastik. Så jeg lader det være og ser, hvordan det bliver. Tak til jer, der har svaret!! Nu kan man igen fokusere på at lægge gulvplader på subfloor.

• Synes
Elvvsbygg
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.