5,101 læst ·
2 svar
5k læst
2 svar
Dampgennemgangsmodstand i almindelig plade?
Hej
Vi er i gang med et specialbyggeri, hvor vi bygger en ny lejlighed i en gammel lade/stald. Vi vil arbejde med sprøjtet øko-fiber i vægge og skråtag/tagbjælkelag og have dette diffusionsåbent, men selvfølgelig vindtæt. Nu er det sådan, at vanddampsmodstanden skal være 5-6 gange højere på indersidens vindtætning sammenlignet med ydersidens.
Mit spørgsmål er, om man kan bruge plade i stedet for vindtætning på ydersiden for at lette konstruktionen/skabe stivhed, når der skal sprøjtes. Jeg har ingen anelse om, hvilken vanddampsmodstand pladen kan tænkes at have og om det dermed er muligt. Jeg kender indersidens vindtætningsmodstand (Tyvek® VCL Dampbremse), så det er okay, men for at kunne beregne om det fungerer, har jeg brug for pladens værdi/egenskaber.
Er der nogen, der ved det?
(når det gælder plade, tænker jeg på den enklest mulige fra typisk Byggmax)
Vi er i gang med et specialbyggeri, hvor vi bygger en ny lejlighed i en gammel lade/stald. Vi vil arbejde med sprøjtet øko-fiber i vægge og skråtag/tagbjælkelag og have dette diffusionsåbent, men selvfølgelig vindtæt. Nu er det sådan, at vanddampsmodstanden skal være 5-6 gange højere på indersidens vindtætning sammenlignet med ydersidens.
Mit spørgsmål er, om man kan bruge plade i stedet for vindtætning på ydersiden for at lette konstruktionen/skabe stivhed, når der skal sprøjtes. Jeg har ingen anelse om, hvilken vanddampsmodstand pladen kan tænkes at have og om det dermed er muligt. Jeg kender indersidens vindtætningsmodstand (Tyvek® VCL Dampbremse), så det er okay, men for at kunne beregne om det fungerer, har jeg brug for pladens værdi/egenskaber.
Er der nogen, der ved det?
(når det gælder plade, tænker jeg på den enklest mulige fra typisk Byggmax)
Har visselig fundet en del af svaret i denne undersøgelse:
http://www.ekofiber.se/Images/user/TorraSnedt.utan luftsp.SPLarsOlsson.pdf
side 9
"Den hårde träfiberskive er så pass damptæt, at fugt fra
konvektion akkumuleres i konstruktionen ved utætheder."
http://www.ekofiber.se/Images/user/TorraSnedt.utan luftsp.SPLarsOlsson.pdf
side 9
"Den hårde träfiberskive er så pass damptæt, at fugt fra
konvektion akkumuleres i konstruktionen ved utætheder."
Klik her for at svare