Renoverer indervæg i køkkenet, og var nødt til at fjerne eksisterende tjærepap. Huset er efterisoleret, og jeg ser, at der ikke er nogen tegn på fugtskader eller fugt overhovedet i reglen, efter at have taget ned. Pappen, som jeg fjernede, kan ikke erstattes med ny pap, og lugten blev bedre, da den forsvandt. Dog har jeg to overvejelser nu, når jeg sætter en ny indervæg op:
- Skal jeg sætte en åndbar membran på for at erstatte tjærepappen, jeg fjernede? Jeg vil lægge OSB og gips, som nedsætter dampgennemtrængningen (det var spån før), og der er en eksisterende dampspærre i form af tjærepap mod indervæg.
- Hvis jeg skal lægge en åndbar membran på indervæggen, hvilken i så fald? Det er en jungle. Har en Mataki Halotex D20 (Halotex D50 Åndbar membran - 25x2,7m - Mataki), som jeg har købt ind, men D50 er den, der er tættere. Og hvilken funktion ville den åndbare membran have, når der allerede er en dampspærre/bremse i form af tjærepap mod ydervæggen.
Vedhæfter billede af snit gennem husvæg (før/efter)
- Skal jeg sætte en åndbar membran på for at erstatte tjærepappen, jeg fjernede? Jeg vil lægge OSB og gips, som nedsætter dampgennemtrængningen (det var spån før), og der er en eksisterende dampspærre i form af tjærepap mod indervæg.
- Hvis jeg skal lægge en åndbar membran på indervæggen, hvilken i så fald? Det er en jungle. Har en Mataki Halotex D20 (Halotex D50 Åndbar membran - 25x2,7m - Mataki), som jeg har købt ind, men D50 er den, der er tættere. Og hvilken funktion ville den åndbare membran have, når der allerede er en dampspærre/bremse i form af tjærepap mod ydervæggen.
Vedhæfter billede af snit gennem husvæg (før/efter)
Mats-S
Byggeveteran
· Sollentuna
· 3 609 indlæg
Mats-S
Byggeveteran
- Sollentuna
- 3,609 indlæg
"Don't fix what ain't broken" !
Din nuværende løsning med tjærepap har fungeret i 50 år, fortsæt med den
Så, fungerer den løsning jo udmærket, hvorfor risikere det ved at blande en tættere dampspærre ind, som sandsynligvis ikke tilføjer noget i dit tilfælde. OSB-pladen og gipsen er tilstrækkeligt, plast er altid en risikofaktor ved renoveringer af ældre huse.Lille farbrorn sagde:
Din nuværende løsning med tjærepap har fungeret i 50 år, fortsæt med den
Helt enig. Vil ikke tilføje en dampspærre hvis det ikke er nødvendigt - spørgsmålet er mest om den gamle tagpap jeg har fjernet skal erstattes med en dampspærre, eller om jeg kan køre med osb + gips direkte mod indervæggen, eller om en dampspærre er nødvendig... Har _ikke_ tænkt mig at tilføje dampspærre.Mats-S sagde:
"Don't fix what ain't broken" !
Så, då fungerer jo den løsning udmærket, hvorfor risikere den ved at blande en tætter dampspærre ind, som sandsynligvis ikke tilfører noget i dit tilfælde. OSB-pladen og gipsen er nok, plastik er altid en risikofaktor ved renoveringer af ældre huse.
Din nuværende løsning med tagpap har fungeret i 50 år, fortsæt med den![]()
Mats-S
Byggeveteran
· Sollentuna
· 3 609 indlæg
Mats-S
Byggeveteran
- Sollentuna
- 3,609 indlæg
Jeg ville have valgt den løsning, osb + gips fungerer helt perfekt til at erstatte tidligere tjærepapLille farbrorn sagde:
Helt enig. Ønsker ikke at lægge dampspærre, hvis det ikke er nødvendigt - spørgsmålet er mest om det gamle tjærepap, jeg har fjernet, skal erstattes med en dampspærre, eller om jeg kan køre med osb + gips direkte mod indervæggen, eller om dampspærre er nødvendig... Jeg har _ikke_ tænkt mig at lægge dampspærre
Klik her for at svare

