Hej!
Jeg har fjernet en væg for at skabe et rum af gangen og stuen. Jeg vil sætte gips i loftet, og spørgsmålet er så, om jeg skal lægge en dampspærre eller ej ?
Huset er fra 55 og er om- og tilbygget 87. I den nye del er der plast, men ikke i den gamle. En tømrer, der skal hjælpe mig, mener ikke, jeg skal have plast, fordi jeg så kan få "punktbelastning" af fugt på loftet, da ikke alle rummene bliver plastede. I øjeblikket har jeg problemer med skimmelsvampevækst på forskallingsbrædderne på loftet og arbejder derfor bedst muligt på at installere et ftx-system for at øge ventilationen og skabe et lille undertryk i boligdelen.
Hvordan ville I gøre, plast eller ej?
// Pär
Jeg har fjernet en væg for at skabe et rum af gangen og stuen. Jeg vil sætte gips i loftet, og spørgsmålet er så, om jeg skal lægge en dampspærre eller ej ?
Huset er fra 55 og er om- og tilbygget 87. I den nye del er der plast, men ikke i den gamle. En tømrer, der skal hjælpe mig, mener ikke, jeg skal have plast, fordi jeg så kan få "punktbelastning" af fugt på loftet, da ikke alle rummene bliver plastede. I øjeblikket har jeg problemer med skimmelsvampevækst på forskallingsbrædderne på loftet og arbejder derfor bedst muligt på at installere et ftx-system for at øge ventilationen og skabe et lille undertryk i boligdelen.
Hvordan ville I gøre, plast eller ej?
// Pär
joo han mener, at plasten skal holde fugten væk, så ventilationen kan håndtere den. Hvis man plastbeklæder et rum og ikke de øvrige, vil fugten følge plasten, indtil den kommer til et "uplastet" rum. Hvis der så er sprækker eller huller, som fugten kan trænge op igennem, vil der blive en øget fugtbelastning netop der, dvs. en større mængde damp kan trænge op punktvis og kondensere mod brædderne. Hvis jeg nu forstod ham rigtigt...?
// Per
// Per
Problemet du beskriver findes egentlig kun, hvis man har dårlig ventilation, og selve den fugtige luft kan bevæge sig ud i konstruktionen, såkaldt konvektion. Uden diffusionsspærre vil dette ske på mange steder, men med diffusionsspærre på kun visse steder bliver der en højere belastning på de steder, der ikke har spærre. Selve diffusionen af fugt (at fugten bevæger sig gennem konstruktionen i sig selv) stiger dog ikke på de steder, der ikke har plast.
Kan kun være enig i ikke at bruge plastik og mener personligt, at folk har en overdreven tro på diffspær. Den løser ingen problemer, som jeg ser det, i et ældre hus, men skaber ofte ret store problemer lidt senere i stedet.
/Kent
/Kent
Hej Jon_hjon_h sagde:Problemet du beskriver findes egentlig kun hvis man har dårlig ventilation og selve den fugtige luft kan bevæge sig ud i konstruktionen, kaldet konvektion. Uden dampbarriere vil dette ske mange steder, men med dampbarriere kun visse steder, vil det blive en større belastning på de steder, der ikke har barriere. Selve diffusionen af fugt (at fugten bevæger sig gennem konstruktionen i sig selv) stiger dog ikke på de steder, der ikke har plast.
Ville du så sætte plast eller ej? Ventilationen skal jo forhåbentlig blive god efter installation af FTX.
//Pär
Klik her for at svare