T
Jeg er lige begyndt at lægge underlagspap på mit Attefallshus. Købte noget der hed underlagsdug 117 hos Byggmax. Skulle fungere under tagsten. Men pokkers hvor tynd den var. Slet ikke som underlagspap jeg er vant til. Klisterstrimlen sad godt, så det var intet problem. Men det blev boblet under dugen, hvor klistret ikke sidder.
Sådan ser det ud. Skal jeg gøre det om? :-(
Sort underlagsdug er lagt på et Attefallshus, med synlige folder og bobler. Til venstre er der et område med træplanker. Skov i baggrunden.

Havde lidt YAP2200 derhjemme, som jeg lagde til sidst. Her kan I se forskellen:

Fladt tag med to forskellige tagunderlag, et mørkere og et lysere, hvor det mørkere viser bobler på overfladen. Træer i baggrunden.

Det fungerer nok. Skal dugen virkelig sømmes synligt?

Rickard.
Dug er et helt andet materiale end pap og skal behandles forskelligt. F.eks. tror jeg ikke, at den du har valgt er ok at sømme gennem begge lag, men skal klammes skjult og så egentlig kun holdes fast af strølægen.

Jeg anbefaler nogle gange dug (ofte yep700 da) til visse, da jeg synes, den er så utroligt nem at montere sammenlignet med pap for begyndere, så jeg forstår ikke helt, hvordan det blev sådan for dig :thinking:

• Synes
Wärtsilä
  • Laddar…
T
Ok, så er det bare at gøre det om...

T
Ville I fjerne det andet eller bare lægge det over?

Rickard.
Hvis du skærer bort/sønder alt, der er knoldet, kan du lægge ovenpå, jo glattere du får det, desto lettere er det for vandet at løbe af.

Stefan N Stefan N sagde:
Du får gjøre om. Anvisning er tydelig med at det skal være skjult fastgørelse. [link]
Jeg skimtede gennem monteringsanvisningen her ovenfor og der nævnes jo eksemplet sømning gennem begge lag, så der er ingen større grund til at gøre om.

Ved ikke, hvad du har læst for noget.
Trebolit Underlagsduk 117 godkänd kun ved skjult montering.

• Synes
hus520 og 1 anden
  • Laddar…
Læs instruktionen og ikke bare overskriften lærte jeg i folkeskolen, og det anvender jeg stadig.

I metode 1 som beskrevet i den montageanvisning som du selv linkede til står der om sømning gennem begge lag.

I metode 2 om klamning.

Jeg har ikke skrevet instruktionen og ikke kontrolleret at linket stemmer med det produkt som TS har.

Om det er godt eller passende at sømme er jeg ikke så sikker på, men det er metode 1 ifølge instruktionen og dermed førstevalget for mange.

F fribygg sagde:
Læs instruktionen og ikke kun overskriften lærte jeg i grundskolen, og det anvender jeg stadig.

I metode 1 som beskrevet i den montagevejledning, som du selv linkede til, står der om sømning gennem begge lag.

I metode 2 om klamring.

Jeg har ikke skrevet instruktionen og ikke kontrolleret om linket stemmer overens med det produkt som TS har.

Om det er godt eller passende at sømme er jeg ikke så sikker på, men det er metode 1 ifølge instruktionen og dermed førstevalg for mange.
du må have glemt læsebrillerne da du så nøje læste instruktionen

”Sømning gennem nederste lag (skjult fastgøring): Papirsøm 20x2,8 eller 25x2,5. Sømmønster ifølge Metode 1.”

Excel
Lagde samme dug sidste år, undgå at gå på papiret når solen skinner, det bliver let beskadiget. Det kan blive lidt boblende, jeg oplevede at det lægger sig efter en dag i solen.
Held og lykke.

• Synes
Tovin
  • Laddar…
GoC GoC sagde:
du måste måste ha glömt läsebrillerne da du så nøje læste instruktionen

”Spikning gennem nedre lag (skjult fastgørelse): Papspik 20x2,8 eller 25x2,5. Spikmønster ifølge Metode 1.”
"Montering kan ske med skjult fastgørelse (hvis lægtning sker straks) alternativt med spikning gennem begge lag af underlagstækkningen"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.