En gammel faldefærdig bro ved en indsø skal rives og en ny lignende bygges på samme sted og i samme højde.

Vanddybden varierer, men er lige nu 0,5 - 1 meter længst ude og når næsten op til broen. Ved lavvande får man altså cirka en halv meter luft under broen, men yderste fastgørelse vil altid ligge under vand.

Jeg har ikke undersøgt bunden endnu, måske er der klippe under, men det som ses, er en mængde sten i forskellige størrelser.

Jeg har ikke arbejdet så meget under vand før, så det jeg grubler over, er fastgørelsen i yderkanten.
* Bore med langt klippebor (så maskinen er over vandoverfladen) ned i stor sten eller klippe på bunden. Bjælkesko og så trykket stolpe eller metalbjælke?
* Betonrør og støbe en pæl?
* Fylde med sten?

-Findes der kemmasse, som fungerer under vand?
-Hvordan gør man for at støbe en lille pæl under vandet?

Åben for alle gode ideer 🙏

Flydebro er ikke aktuel i dette tilfælde.

Gammel, forfalden træbrygge ved søbred med sten og planter omkring. Bryggen strækker sig ud over vandet. En birketræ står tæt på. Gammel, faldefærdig træbro over en indsø med store klippesten og grene i vandet nedenunder. Gammel, faldefærdig bro ved søbred med sten langs kanten og træer i baggrunden, planlagt til nedrivning og genopbygning.

Her tipser de om plastpose, det er dog et vandfyldt hul. :)

Se på bjergkonsol, utroligt smart løsning som man kan låne lidt af ;-)
Sørg bare for, at der er varmgalv på alt, der bruges.

• Synes
HH4
  • Laddar…
J Jan_G sagde:
Tjek bjergkonsol, utroligt smart løsning som man kan låne lidt af ;-)
Sørg bare for, at det er varmgalv på alt, der bruges.
Desværre virker det ikke i dette tilfælde.

Jeg hælder mest til at lave to små stenkister, en i hvert hjørne af broen (i yderkanten). Jeg vender tilbage, når jeg har undersøgt bunden og hvor meget den hælder, og hvad der ligger derunder 🤔

Stenkiste er sikkert et godt alternativ, når der er så meget klippe og sten i nærheden. En anden mulighed kan jo være at have stenkisterne som støtte længere inde og derefter fastgøre den indre del af broen i jorden (og have et længere overhæng udenfor oplægene/stenkisten). Måske kan det undgås at have støtte i vandet.

• Synes
tommib
  • Laddar…
MathiasS MathiasS sagde:
Stenkiste er sikkert et godt alternativ, når der er så meget klippe og sten i nærheden. Et andet alternativ kan jo være at have stenkisterne som støtte længere inde og derefter fastgøre den indre del af broen i jorden (og have et længere udhæng uden for opstillingerne/stenkisten). Måske kan det undgås at have støtte i vandet.
Smart tænkt. Det er i og for sig vand hele vejen ind, broen vil maksimalt hænge ud 2,6 meter. Sandsynligvis kommer jeg til at lægge stenkisterne, hvor bunden tillader det, og gerne med et vist udhæng derefter. Og oppe ved land skal den jo forankres uanset, så det burde være muligt at få denne lille godbid stabil, tænker jeg, uanset hvordan man gør det.

Jeg overvejer lidt at støbe i stenkisten med sådan noget vandtæt beton. Men så har man brug for noget rundt om kisten. Jeg læste om nogen, der lagde hele stenkisten i en en-kubik meter vandtank med afskåret låg. Men hvis man ikke skal støbe, er der næppe nogen pointe i det.

En anden tanke, hvis bunden hælder, er at bore nogle huller dernede og stikke rustfri jern i af en slags. Men det er nok kun godt, hvis man støber lidt samtidig.

tommib
Hvad er betingelserne på stedet? Kan man komme frem med bil? Er der el? Skal det koste meget eller lidt penge?

Det bedste er, hvis man kan sørge for, at alle fæstepunkter er over vandet, det gør det mere holdbart. Næstbedst er stenkiste. Hvorfor ikke bare gøre hele broen til en stenkiste og toppe med trall?

tommib tommib sagde:
Hvad er forudsætningerne på stedet? Kan man komme derhen med bil? Er der el? Skal det koste mange eller få penge?

Det bedste er, hvis man kan sørge for, at alle fastgøringspunkter er over vandet, det bliver mere holdbart sådan. Næstbedst er en stenkiste. Hvorfor ikke bare gøre hele broen til en stenkiste og toppe med terrassebrædder?
El er tilgængelig, og man kan komme cirka 10 meter derfra med bil. Men det er lidt stejlt de sidste meter, så det er lidt besværligt med gravemaskine eller lignende.
Tanken er derfor at holde omkostningerne på et rimeligt niveau, hvad det nu indebærer?

Sten er tungt, og det ville være rart at slippe for at køre sten derhen og også at slippe for gravemaskine. Derfor overvejer jeg at have to mindre stenkister i stedet. Men lad os se, hvor vi ender til sidst. Broen er 6,5 meter lang, så en stenkiste på 6,5 x 1 meter og lad os sige 0,6 meter dyb ville betyde 4 kubikmeter med sten = 6 ton. Ikke umuligt men måske lidt unødvendigt? 🤔

Det vigtigste er nok, at du ikke river ned men renoverer, da strandbeskyttelsesloven næppe tillader dig at bygge en ny brygge.

• Synes
martinradbo
  • Laddar…
tommib
4 kbm sten? Intet problem! :)

• Synes
  • Haha
  • Elsker
Mathias12 og 3 andre
  • Laddar…
tommib tommib sagde:
4 kbm sten? Ingen problemer! :)
He he, afhænger vel lidt af omstændighederne....

Hvordan løste du dette til sidst? Har en lignende situation, hvor det ene yderhjørne af broen indtil denne vinter stod på en sokkel, som isen skubbede væk. Soklen synes ikke at have været fastgjort til stenen, den stod på.

Overvejer at erstatte med en lignende løsning, men så fastgøre nogle jern som ankre i bunden af soklen. Lige nu er vandstanden lav i søen, og stenen, jeg havde tænkt mig at støbe på, ligger 5-10 cm under vandoverfladen, men normalt er det 30-40 cm.

M mhacker sagde:
Hvordan løste du dette til slut? Har en lignende situation, hvor det ene yderhjørne af broen indtil sidste vinter stod på en pæl, som isen skubbede væk. Pælen synes ikke at have været fastgjort til stenen, den stod på.

Planlægger at erstatte med en lignende løsning, men vil da fastgøre nogle jern som ankere i bunden på pælen. Lige nu er der lavvande i søen, og stenen jeg havde tænkt mig at støbe på, ligger 5-10 cm under vandoverfladen, men mere normalt er 30-40 cm.
For at støbe under vandoverfladen, skal du have et 110 mm afløbsrør, der forsegles i enden med en klud. Fyld lidt beton i rørets nederste del. Derefter lægges røret lidt på skrå under overfladen og vendes hurtigt ned til bunden/ankringen. Røret skal stå solidt mod underlaget og fyldes på med beton, det er let at få betonen ud, men kun lidt ad gangen. Det vil svulme ud forneden, og dernede bliver det sjappet af det. Men bare fyld på mere, og det er nok at ruske lidt forsigtigt på røret. Røret skal være fyldt med beton, ellers vil vand trænge ind nedefra og ødelægge betonen. Så vægten af betonen holder vandet tilbage, så vandtrykket ikke skyder op. Har støbt på 3 meters dybde i betonring. Har man betonringe, forsegles sprækker mod bunden/bjerget ved at presse klude i sprækkerne og derefter hælde lidt beton på kludene, vente nogle timer eller til næste dag, så er betonen hærdet. Bare det kræver mange klude. Mindste sprække, så flyder betonen lynhurtigt ud under en betonring, det kan ikke standses, når det først er begyndt. Betonen skal komme ud under den beton, der er der, og svulme ud, ellers bliver betonen som vand, og cementen udvaskes straks.

• Synes
mhacker
  • Laddar…
Jeg har ingen billeder her nu, men løsningen blev at bygge stenkasser med trykimprægneret træ af højeste kvalitet, som blev lagt et stykke ud i vandet. Typisk 1 x 1 x 1 meter som vi fyldte med MASSER af [sen].
I inderkanten borede jeg med boremaskine til klippeboring og fastgjorde stolpesko med ankermasse under vandet.
Derefter bærebjælker mellem stenkasserne i yderkanten samt mellem stolpeskoene i inderkanten.
Der blev lavet lidt justering af højdeniveauet, da det er svært at få stenkassernes træregler til at ramme præcist i højden.

Til sidst reglade vi mellem bærebjælkerne og lagde terrassebrædder ovenpå som sædvanligt. Har ikke hørt andet end at broen stadig ligger der 😜

• Synes
mhacker
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.