Jeg er i gang med at renovere hjemme hos en ven, da vi skrabede tapeterne ned, opdagede vi, at der sad avispapir(dagblade) bag tapeterne. Blev selvfølgelig lidt nysgerrig og søgte på internettet uden succesfulde resultater. Måske er der nogen her, der ved noget om denne (gamle?) metode? Hurtigt svar ønskes.
 
Tja, måske ikke tapet men...

Da jeg renoverede mit tidligere hus, fandt jeg
aviser fra 1915 under isoleringen (savsmuld) i gulvet i husets ældste del.
aviser fra 1935 under isoleringen i en tilbygning.
Avispapiret var altså det, de lagde nederst for at forhindre savsmuldet i at løbe ned.

Ret interessant at læse om ubådskrig og andre ulykker.

//KoW
 
Okay.. men det mærkelige er, at der sad aviser bag tapetet på en betonvæg. og det kan ikke have så meget med isolering at gøre, eller?
 
For at få en jævnere overflade, måske? :)
 
Det var ikke helt usædvanligt at sætte avispapir på væggene før. Det var for at udjævne overfladen. Der fandtes ikke spartel af dagens målestok for 100 år siden...
 
Okay. det var så enkelt! Tak da..
 
Glemte at nævne, at i mit hus lagde de engang omkring 1950 aviser og ugeblade under en linoleum gulvbelægning for at udjævne. Rigtig sjovt at se, hvordan Veckorevyn mm så ud på den tid. Fandt også et par dagblade fra 1907, der blev trykket ind som isolering (huset blev bygget i 1907).
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.